EditieNL

Steeds meer scholieren klagen over eindexamen, maar heeft het zin?

14 mei 2018 11:39 Aangepast: 14 mei 2018 18:33
Leerlingen tijdens het examen VWO Nederlands in 2017 Beeld © ANP

Meer dan 200.000 vmbo-, havo- en vwo-leerlingen zwoegen de komende weken op hun centrale examens. Elk jaar ontvangt het LAKS meer klachten over de examens via de klachtenlijn. Maar of klagen ook echt loont, is de vraag.

Klagen over een onduidelijke vraag, een te lang examen of geluidsoverlast. Steeds meer leerlingen doen het. Tien jaar geleden deden leerlingen ruim 80.000 meldingen bij het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren). Inmiddels komen er jaarlijks 200.000 klachten binnen.

LAKS zit met 10 man klaar

Vandaag beginnen vmbo-leerlingen met Engels en Nederlands. Voor havo-leerlingen staat natuurkunde op het programma en voor vwo'ers wiskunde. 

Het LAKS zit vandaag in een mini-callcenter met tien man klaar om de klachten van studenten te ontvangen. "We verwerken deze klachten meteen en zoeken dan bijvoorbeeld in een correctiemodel of een klacht terecht is of er echt fouten in staan. Ook bellen we scholen na met klachten geluidsoverlast", vertelt Lizelot van den Berg van de LAKS-klachtenlijn aan Editie NL.

tekst gaat verder onder de afbeelding

Miniatuurvoorbeeld

Het LAKS zit klaar om klachten te ontvangen

Klagen voor hoger cijfer vaak zinloos

Het is volgens het LAKS niet zo dat heel veel klachten automatisch leiden tot een betere normering en een hoger cijfer. "Dat idee moet echt de wereld uit. Klagen over de lengte of de moeilijkheidsgraad van het examen heeft niet zoveel effect. We willen echt inhoudelijke klachten over vragen of organisatorische klachten over geluidsoverlast en dergelijke hebben", vertelt Van den Berg.

Toch kan een algemeen klaagtelefoontje voor jezelf zeker zinvol zijn. Klagen kan volgens het LAKS scholieren helpen om stoom af te blazen.

Vraag kan niet meetellen

Veel inhoudelijke klachten van het LAKS komen uiteindelijk bij het CvtE (College voor Toetsen en Examens) terecht. "Aan de hand van data en andere klachten bekijken we dan of er iets mis is met de vraagstelling. Mocht de vraag echt niet kloppen dan kunnen we zelfs besluiten die niet mee te laten tellen", vertelt Willemijn Leene van de CvtE.

Naast meldingen van scholieren via LAKS krijgt het CvtE ook klachten van docenten. "Die kunnen via het examenloket vragen stellen en via hun vakverenigingen. Dat moedigen we zeker aan", zegt Leene.

Meeste klachten verwacht voor vwo Nederlands

Het LAKS verwacht ook dit jaar weer de meeste klachten over het vwo-examen Nederlands. "Dat blijft toch wel de koning van de klachten. De afgelopen jaren waren hier altijd de meeste klachten over, dus ik denk dat dit nu weer het geval is," zegt Van den Berg. Vwo-scholieren klagen sowieso meer dan hun schoolgenoten op het vmbo. "De vmbo-scholieren zijn jonger en door ons moeilijker te bereiken."

Bekijk hier de video:

 

De eerste klacht die dit jaar bij het LAKS binnen kwam:

Examen groene ruimte vmbo-k 

"Ik vond het examen veel te moeilijk, omdat er te weinig tijd was. Iedereen waar ik in de ruimte mijn praktijk aan het doen was kwam in tijdnood."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`