EditieNL

4000 Chinezen trekken door Nederland: waarom zijn we zo populair?

03 mei 2018 10:21 Aangepast: 04 mei 2018 09:33
Chinese toeristen in Nederland. Beeld © ANP

Vanaf vandaag maken 4000 Chinezen een rondreis door Nederland. Ze hebben de reis cadeau gekregen van hun baas omdat ze goed hebben gepresteerd. Chinezen houden van Nederland, blijkt uit de grote aantallen die jaarlijks komen.

De Zaanse Schans, Volendam, Giethoorn, de Keukenhof, een fotomuseum in Amsterdam en het Designer Outlet in Roermond: allemaal kunnen ze vanaf vandaag tot en met 11 mei  op een bezoek van de Chinezen rekenen. Die komen trouwens niet alle 4000 tegelijk, maar zijn opgedeeld in tien groepen van 400. 

Alles voor de Chinezen

De Chinezen gaan vandaag eerst naar Roermond. Het Designer Outlet heeft er werkelijk alles aan gedaan om het de toeristen naar de zin te maken. General manager Rudolf van Gompel van het outlet: "Speciaal voor deze periode hebben we verschillende aanpassingen gedaan. Er zijn plattegronden in het Chinees. We hebben Union Pay zodat Chinezen makkelijker kunnen betalen." 

Daar blijft het niet bij, de outlet heeft ook mensen aangenomen die Chinees spreken en een speciale VIP lounge gecreëerd waar de toeristen kunnen zitten. Van Gompel: "We hopen natuurlijk dat ze veel gaan uitgeven." 

Volgens het Nederlandse Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) gaat dat wel goed komen: "Chinezen zijn echte funshoppers. Ze kennen Roermond omdat alle bekende modezaken in het Designer Outlet vlak bij elkaar liggen. Ze geven er veel geld uit, ook om cadeaus voor familie te kopen."

Waarom is Nederland zo populair?

Hoe kan het eigenlijk dat Nederland zo populair is in China? "Chinezen en Nederlanders lijken best wel op elkaar", zegt Gabriella Esselbrugge. "Voor Chinezen is zakendoen het belangrijkst. Die handelsgeest hebben de Chinezen, net als de Nederlanders, heel sterk. En dat we veel respect hebben voor onze ouderen, zoals zij ook, vinden ze waanzinnig."

Met een groeiende middenklasse die steeds meer te besteden heeft, worden de Chinezen steeds interessanter voor Europa. Dertien jaar geleden is Esselbrugge begonnen met het promoten van ons land onder de Chinese bevolking. "Ik ben eerst naar China gegaan om te kijken of onze culturen raakvlakken hebben. Dat bleek dus zo te zijn", vertelt ze.

Geen lullige souvenirs

Esselbrugge heeft via WeChat, Chinese social media, Giethoorn op de kaart gezet. Daar is het niet bij gebleven: "Brochures, interactieve zuilen, we laten over zien hoe gaaf het is om te varen in Giethoorn of te fietsen in Amsterdam." Die marketing heeft gewerkt. "Als ze naar Europa gaan, doen ze nu ook bijna altijd Nederland aan." 

Niet iedereen wordt blij van al die toeristen, zoals vorig jaar al bleek in Giethoorn. De gemeente stelde een speciale ambtenaar aan om de ergernissen van inwoners die gek worden van toeristen in goede banen te leiden. Toch zitten er volgens Esselbrugge vooral veel positieve kanten aan. "Het is goed voor de economie, want ze kopen veel. Ze moeten ook wel: als je naar China teruggaat, word je geacht voor het hele gezin cadeaus mee te nemen. Dat zijn geen lullige souvenirs."

 

Kijk video hier:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op editienl.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`