EditieNL

Gekke groente in de gratie: 'Mensen durven steeds vaker lelijke komkommers te kopen'

20 maart 2018 15:25 Aangepast: 18 mei 2018 16:24
Met Kromkommer wil Chantal Engelen voedselverspilling tegengaan.

In Nederland worden jaarlijks miljoenen tonnen voedsel weggegooid. Dat moet zeker de helft minder, vindt de overheid, die daar vandaag een campagne voor lanceerde. Maar waarom eten we die kromme komkommers en te kleine paprika's eigenlijk niet?

Voedselverspilling begint al bij de boer, maar ook onderweg, op de veiling, in de supermarkt en in de keuken belandt veel voedsel bij het vuil. Denk aan groenten met de verkeerde maat, maar ook eten dat - door de houdbaarheidsdatum - noodgedwongen in de container belandt. Een doorsnee Nederlander gooit jaarlijks zo'n 41 kilo voedsel weg.

Bewustwording

Om die verspilling tegen te gaan, heeft een Wageningse supermarkt sinds deze week een apart schap. Daarin staan allemaal producten die zijn gemaakt van groenten en brood die anders weg zouden zijn gegooid. "Met deze producten kom je al in contact met voedselverspilling", zegt Chantal Engelen van Kromkommer. "Dat is belangrijk, want de impact is het grootst als mensen zich er bewust van worden."

Engelen bracht in 2014 zelf voor het eerst soepen op de markt, gemaakt van groenten die vanwege hun afwijkende formaat niet in de winkels terechtkwamen. "Lelijke groenten in een schap leggen was toen echt nog een stap te ver. Maar nu experimenteren we daarmee. Mensen durven het steeds meer. "

Afkeer voor lelijke paprika's

Dat we kromme komkommers links laten liggen, heeft alles te maken met het halo-effect, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. "Als ik me netjes aankleed, denkt iedereen dat ik slimmer en aardiger ben dan wanneer ik er als een zwerver bij loop. Dat is ook zo met groente die er goed uitziet. Bij een lelijke paprika voelen we afkeer: we denken door het uiterlijk dat die niet lekker is."

Het heeft ook met gewenning te maken, zegt hij. "Omdat alles recht en mooi is, valt lelijk op en dat is nu een nadeel. Iets dat er 'anders' uitziet, wil je niet." Dat komt ook omdat we tegenwoordig steeds meer in staat zijn groenten heel mooi te telen, vult Hans Dagevos aan, consumptiesocioloog aan de Wageningen Universiteit. "Daardoor is de consument niet meer geconditioneerd om iets onder die kwaliteit te kopen. Maar dat we het nog best kunnen zie je aan de buitenbeentjes van de AH. En op de markt ziet het er ook minder mooi uit."

Moreel appèl

Mensen kunnen wel weer overspringen, denkt Wessels, maar daar heb je tijd voor nodig en hard werk. "Als mensen het weer normaal vinden om een lelijke groente te eten, verandert de norm en kijk je elkaar juist gek aan als je glanzende groente op tafel hebt liggen."

Ook Dagevos ziet het positief in. "Je ziet dat we steeds meer weggooien, waardoor meer mensen moreel voelen dat dat opgelost moet worden. We zijn ook steeds geïnteresseerder in milieu, dus komt uiteindelijk goed."

Bekijk de video hier:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore