EditieNL

Droombaan: duiken op de mooiste plekken voor Bredase duikbotenbouwer

17 april 2018 15:16 Aangepast: 18 april 2018 11:59
Een duikboot van U-Boat Worx bij een scheepswrak. Beeld © Rob Aarsen

Een bijzonder bedrijf uit Breda zoekt mensen voor een bijzonder beroep: duikbootpiloot. Fabrikant U-Boat Worx maakt duikboten voor onder meer de allerrijksten. Waarom zelf varen, als je een privépiloot mee kan nemen? Een droombaan in de diepte dus. En dat allemaal door een Brabantse duikpionier.

In 2005 begon Bert Houtman met zijn bedrijf in duikboten. Hij was net daarvoor uit zijn softwarebedrijf Exact gestapt en had dus voldoende tijd en geld om in dit avontuur te duiken.

Zelf knutselen

Het is geen verrassende keuze voor iemand die met watersport is opgegroeid. "Als klein kind ben ik vaak naar de HISWA geweest", vertelt Houtman. Op de watersportbeurs zag hij twee keer een duikboot staan. "Die zaten vol met metertjes, dat heeft echt impact op mij gehad."

Begin jaren tachtig begon Houtman zelf met knutselen aan een kleine duikboot voor particulieren. Het viel hem op dat watersporten als duiken met zuurstofflessen en windsurfen aan populariteit wonnen. Maar kleine duikbootjes bestonden nog niet. Hij dacht een gat in de markt te zien, maar dat gat liet nog ruim een kwart eeuw op zich wachten.

Van softwarebedrijf naar duikboten

"Ik raakte verzeild bij Exact", legt hij uit. Maar na twintig jaar, toen het softwarebedrijf naar de beurs ging, vertrok hij. "Ik vond het niet meer leuk, het was geen pionieren meer." Hij verruilde de computers voor de werkplaats. "Ja, natuurlijk werd ik voor gek verklaard, in het begin al helemaal."

Erg snel lukte het ook niet. Zijn eerste duikboot, een eenpersoonsbootje, bleek niet veel te kunnen. Verder sleutelen dan maar. "De eerste gecertificeerde driepersoonsduikboot hebben we in 2008 verkocht."

Aan de boot werd anderhalf jaar lang gewerkt en bleek nog steeds tekortkomingen te hebben. "Je kan alleen naar boven kijken in het ding, terwijl het leven zich bevindt op de bodem van de oceaan."

Miniatuurvoorbeeld

1000 meter de diepte in

Tien jaar verder heeft U-Boat Worx, zoals het bedrijf heet, zo'n 25 duikboten verkocht. "En die varen over de hele wereld", aldus een trotse Houtman. Veel mensen denken dat hij in zijn garage wat in elkaar knutselt, 'maar het is meer een vliegtuigfabriek'. "Als mensen komen kijken en zien wat daar staat, dan vallen hun ogen uit hun kassen."

De duikboten gaan te water en worden getest en gecertificeerd bij het eiland Malta in de Middellandse Zee, daar duikt hij zelf ook. "Het stikt er van de wrakken en we kunnen er de diepte in."

En diep is ook heel diep. De huidige boten kunnen tot 1000 meter diepte, maar er wordt gewerkt aan een boot die 2500 meter naar beneden kan.

Droombaan: duiken bij de Malediven

Het goedkoopste modelletje kost zo’n 2 miljoen euro. Maar hoe groter en uitgebreider, hoe duurder het wordt. Heb je nou net niet genoeg geld, maar wil je wel vissen kijken op de mooiste plekken van deze wereld? U-Boat Worx zoekt vier nieuwe duikbootpiloten.

Na een opleiding van zo'n drie maanden treed je in dienst bij de fabrikant. Je duikt in de boten van één of meerdere klanten en fungeert dan als privépiloot. Dat gebeurt over de hele wereld. "Vandaag duiken we onder meer op de Filipijnen, de Malediven, de Seychellen en in het Caribisch gebied", zegt commercieel directeur Erik Hasselman.

Miniatuurvoorbeeld

Aanmeldingen stromen binnen

Dat klinkt voor velen waarschijnlijk als een droombaan en dat ziet Hasselman ook in het aantal aanmeldingen. Er kwamen al meer dan tweehonderd reacties binnen. "Het varen is echt heel eenvoudig. We kijken vooral of mensen iets met boten of duiken hebben gedaan en technisch onderlegd zijn", zegt hij.  

Want in noodsituaties ben je verantwoordelijk voor de klant. Ook het onderhoud van de boot hoort erbij. Hoeveel de nieuwe duikbootpiloten gaan verdienen wil Hasselman niet zeggen.

`