EditieNL

Al twintig jaar korting! De bonuskaart is jarig

12 februari 2018 14:00 Aangepast: 26 februari 2018 19:01
Archieffoto Beeld © ANP

Heb jij afgelopen weekend tegen jouw portemonnee of sleutelbos gezongen? De bonuskaart van Albert Heijn vierde namelijk zijn twintigste verjaardag. Een feestelijk moment, maar deskundigen denken dat de kaart zijn beste tijd heeft gehad.

In 1988 werd de bonuskaart ingevoerd met het idee om mensen die vaak naar de supermarkt komen te belonen met kortingen. En dat is gelukt, zegt Minke 'Gierige Gerda' van Kuijen tegen Editie NL: "De Albert Heijn is één van de beste supermarkten om te besparen. 'In de bonus' is tegenwoordig een synoniem voor 'in de aanbieding'. Dat zegt genoeg!" Inmiddels gebruiken ruim 7 miljoen mensen de kaart.

Minke durft zichzelf een echte fan van de bonuskaart te noemen. "Ik zou terug naar huis rijden als ik 'm vergeten ben. Maar dat gebeurt natuurlijk nooit!" Ze is vooral enthousiast over de persoonlijke bonus die winkeliers tegenwoordig krijgen.

Miniatuurvoorbeeld

"Meestal krijg je met de persoonlijke aanbiedingen 25 procent korting op iets wat je vaak koopt. Het is extra leuk dat het om producten gaat die bijna nooit in de bonus zijn. En je kunt soms gratis iets uitproberen."

​Kritiek

Toch is er sinds het begin van de bespaarkaart ook kritiek geweest, zegt retaildeskundige Cor Molenaar tegen Editie NL: "De gedachte was dat mensen beloond werden, maar het ging ook om het verzamelen van informatie over koopgedrag." Mensen zouden informatie over hun koopgedrag afstaan in ruil voor korting. Niet iedereen wilde dat hun persoonlijke data zou worden opgeslagen.

Ondanks de kritiek is de functie van de bonuskaart door de jaren heen hetzelfde gebleven. "Klanten worden nog altijd beloond met kortingen en de supermarkt verzamelt de informatie die ze nodig heeft." Molenaar denkt echter dat het verstandig is om de plastic kaart te vervangen door gebruik te maken van moderne technologieën. "Tegenwoordig kunnen mensen met hun smartphone betalingen doen en kan de Albert Heijn veel informatie uit de smartphone halen. De bonuskaart zou vervangen kunnen worden door een app op je mobiel."

Nostalgie

Er zouden volgens Molenaar mensen die waarde hechten aan de bonuskaart, al zijn dat volgens hem vooral ouderen. "Ik denk niet dat jonge mensen een nostalgisch gevoel krijgen bij het zien van de kaart. Zij zullen het logischer en makkelijker vinden om een app op hun mobiel te gebruiken."

Bekijk hier de video over 'Gierige Gerda':

En de video over de bonuskaart:

 

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

`