EditieNL

Automobilisten zijn vier minuten per uur afgeleid: 'Zelfs koffie drinken is gevaarlijk'

12 februari 2018 11:11 Aangepast: 26 februari 2018 13:27
Archieffoto Beeld © iStock

Uit onderzoek van autofabrikant PSA, die onder andere Opel, Peugeot en Citroën in handen heeft, blijkt dat chauffeurs vaak kilometers lang niet op de weg letten. Per uur zouden we gemiddeld 3,5 kilometer ergens anders naar kijken.

Het onderzoek werd gedaan in Groot-Brittannië, waar bestuurders een speciale bril op hadden, om te kunnen zien waar ze naar keken tijdens het rijden. Hieruit bleek dat mensen vier minuten per uur afleggen zonder op de weg te letten. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen schrikt niet van de uitkomst. "Afleiding in de auto viert hoogtij. Het is duidelijk dat mensen voor een heel groot deel met andere dingen bezig zijn dan de weg", zegt hij tegen Editie NL.

Bij ongeveer 90 procent van alle ongelukken speelt afleiding een rol. Volgens Tertoolen heeft dat allereerst te maken met het feit dat mensen niet meer nadenken bij praktische handelingen. "Doordat de auto voor een groot deel geautomatiseerd is, denken we niet meer na bij bijvoorbeeld het schakelen." Ook zouden we onze eigen rijvaardigheid overschatten. "Veel mensen vinden zichzelf een uitstekende chauffeur die alles onder controle heeft. Dat maakt de verleiding om iets anders te doen groter."

Koffie

Volgens David Peel van Peugeot weten bestuurders hoe gevaarlijk het is om de temperatuur in de auto te regelen, of met de radio te spelen. "Maar wanneer je de afleiding van de mobiele telefoon, praten met passagiers, of zelfs het drinken van koffie optelt, dan snap je dat het toch echt mogelijk is om tijdens een rit van een uur 3,5 kilometer meter niet op de weg te letten", zegt hij tegen het AD. Het gaat volgens Gerard Tertoolen om alle handelingen waarbij je niet met je gedachten bij de weg zit.

"De veiligheid hangt af van de vraag in hoeverre je kunt terugschakelen naar het autorijden. Het idiote idee van multitasken bestaat niet." Volgens Tertoolen kunnen we onze aandacht wel verdelen, maar overschatten we onze vaardigheid om twee dingen tegelijk te doen. "Als je een korte tijd afgeleid bent en daarna weer snel terug kunt schakelen naar het verkeer, is het minder gevaarlijk dan als je lange tijd met je gedachten ergens anders zit."

Automatisering

PSA heeft het onderzoek uitgevoerd om onder andere de zogenaamde i-Cockpit van Peugeot te promoten. Daarbij zit de snelheidsmeter constant in het zicht van de chauffeur en is het stuur kleiner. Tertoolen is sceptisch als het gaat om veranderingen in de auto die de veiligheid zouden moeten verbeteren. "Allerlei fratsen die aan het dashboard worden toegevoegd zie ik in eerste instantie als extra afleiding."

tekst gaat verder onder de video
De i-cockpit van Peugeot

Daarnaast blijft de bestuurder verantwoordelijk, ondanks dat fabrikanten de auto steeds meer zelf laten doen. "Het klinkt mooi om zelf niets meer te hoeven doen, maar in de kleine letters staat altijd dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

`