EditieNL

In de kliko of onder tuintafel: klachtenregen over creatieve pakketbezorgers

29 december 2017 16:45 Aangepast: 29 december 2017 17:05
Dit pakket was in de kliko gegooid, alleen was die al geleegd. Beeld © Twitter

Onder de tuintafel, in de kliko of half uit de brievenbus. Postbezorgers vinden creatieve manieren om een pakketje toch af te leveren wanneer de ontvanger niet thuis is. Dat leidt de laatste weken tot een klachtenregen op Twitter, maar volgens de Consumentenbond moeten mensen ook officieel een klacht indienen.

"Belachelijk. Je gooit mijn pakketje toch niet in de container! Wat een service!" schrijft een boze Gerie op Twitter aan PostNL. "Onder de tuintafel, geen briefje in de brievenbus maar in de achterdeur gefrommeld. Dit lijkt me niet de manier waarop een pakketje bezorgd moet worden, zeker niet als er een accu inzit", schrijft een ander aan postbezorger DHL.

Kliko leeg, pakket weg

Ze zijn niet de enigen, op Twitter zijn de afgelopen weken talloze klachten te vinden over pakketjes die onbeheerd worden achtergelaten door pakketbezorgers. Die schrijven nog wel op het briefje waar het pakketje zich bevindt, maar soms komt de ontvanger daar te laat achter. "PostNL, dat is heel handig: er na het legen van de kliko's achterkomen dat er een pakketje in zat", aldus Ben.

Artikel gaat verder na de tweets
 

Goede bedoelingen

"We herkennen dit probleem, er komen regelmatig klachten over binnen", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Het mag officieel niet, het is niet toegestaan een pakketje onbeheerd achter te laten. Het gevaar bestaat namelijk dat het pakje door iemand anders wordt meegenomen."

"De postbezorgers doen het met goede bedoelingen, ze willen ervoor zorgen dat de klant snel zijn pakketje krijgt", zegt een woordvoerder van postbezorger DHL tegen Editie NL. Dat neemt niet weg dat het is toegestaan, benadrukt DHL. "Het mag simpelweg niet, dus als dit wordt gedaan zullen we ze daar wel op aanspreken."

Melding maken

Ook PostNL bevestigt dat er soms klachten binnenkomen over onbeheerde pakketjes, maar laat weten geen stijging te zien tijdens de kerstdagen. "De instructie is dat zij het pakket overhandigen aan iemand die de deur open doet op het adres dat op het pakket staat, of bij een adres in de buurt". Dat betekent niet dat pakketjes zomaar ergens neergegooid mogen worden. "We horen het graag van klanten wanneer er iets niet goed is gegaan. Dan bespreken we dit met de pakketbezorgers."

De Consumentenbond adviseert daarom altijd melding te maken van verkeerd bezorgde pakketjes, niet alleen op Twitter. "Als je het pakje niet terug kunt vinden is het slim om niet een melding te maken. Niet alleen bij het bedrijf waar je het besteld hebt, maar ook bij het bezorgingsbedrijf."

Pakketkluizen

DHL denkt inmiddels verder aan andere oplossingen voor in de toekomst. "Speciale pakketkluizen zouden een oplossing kunnen zijn. Dan wordt het pakketje in een kluis achtergelaten en kan de klant dit met een code ophalen. Helaas zijn er nog relatief weinig van deze kluizen in Nederland."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

`