EditieNL

200 gedupeerden Bol.com naar rechter om parfum alsnog te krijgen

07 november 2017 18:10 Aangepast: 07 november 2017 23:29
Archieffoto. Beeld © ANP

200 klanten van Bol.com die een parfum hebben besteld en dat niet hebben gekregen, laten het er niet bij zitten. De webwinkel annuleerde honderden bestellingen omdat volgens hen een fout was gemaakt met de prijs. De klanten willen het parfum alsnog voor de beloofde prijs.

De gedupeerden hebben juridisch adviesbureau Aliter Melius ingeschakeld, dat eerder ook - overigens zonder succes - klanten van Leen Bakker bijstond die een conflict hadden met de meubelgigant over een hoogslaper. 

Bol.com zegt een fout te hebben gemaakt met de prijs van een parfum, dat voor een sterk afgeprijsd bedrag op de site te koop stond. Een deel van de klanten kreeg het parfum voor die prijs, maar honderden niet. Die laten het er niet bij zitten.

Prijs vs. voorraad

Het grootste bezwaar van de gedupeerden: Bol.com spreekt van een 'kennelijke vergissing' omdat de lagere prijs niet zou kloppen. "Maar het gaat niet om de hoogte van de prijs, maar om de voorraad", zegt juridisch adviseur Loonstein van Aliter Melius. "Ze hebben het parfum verkocht voor die prijs, geleverd tot de voorraad op was en toen tegen de rest van de kopers gezegd 'jammer'." 

Als er een beperkte voorraad was, had Bol.com dat moeten aangeven, zegt Loonstein. "Op=op erbij zetten bijvoorbeeld, maar dat hebben ze nagelaten en dat is misleidend."

Ongelijke behandeling

Omdat een heleboel mensen het parfum wél hebben gekregen en mogen houden, is er sprake van ongelijke behandeling door Bol.com, zegt Loonstein. "Als het een kennelijke vergissing was in verband met het bedrag dat niet zou kloppen, had niemand het moeten krijgen. Of Bol.com had een bericht moeten sturen dat het parfum dient te worden teruggestuurd of een naheffing met het resterende bedrag moeten eisen." Dat is niet gebeurd. 

Vanmiddag kregen de gedupeerden van Bol.com te horen dat ze de parfum niet krijgen. In plaats daarvan biedt Bol.com ze een kortingsvoucher van 10 euro aan die geldt voor andere parfums. 

De gang naar de rechter lijkt nu onvermijdelijk, zegt Loonstein. De 200 klanten hebben betaald voor het parfum en vinden dat Bol.com nu over de brug moet komen. "Het is het zoveelste voorbeeld van een grote webwinkel die haar klanten lokt met aantrekkelijke aanbiedingen, gelden incasseert maar als het de webwinkel zo uitkomt gewoonweg niet levert."

Reactie Bol.com

Bol.com zei eerder vandaag tegen EditieNL dat hij het recht had de bestelling te annuleren, omdat klanten hadden kunnen zien dat de prijs van het parfum veel te laag was. De mensen die het parfum wel hebben gehad, mogen die houden. 

Meer op editienl.nl:
Bol.com annuleert honderden bestellingen na prijsfout, klanten zijn boos

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore