EditieNL

Sommen stampen terug op basisscholen: 'Eerst de basis, dan de toepassing'

06 november 2017 14:07 Aangepast: 06 november 2017 14:29
Archieffoto Beeld © ANP

Eindeloos sommen stampen: het klinkt misschien ouderwets, toch maakt het op steeds meer basisscholen een comeback. Daardoor is de discussie over de beste manier om kinderen te leren rekenen opnieuw opgelaaid.

"Eén plus één is twee, twee plus twee is vier...", wie voor de jaren tachtig op de basisschool zat, kan zich dit waarschijnlijk nog goed herinneren. Lange tijd was het normaal om met de hele klas sommen op te dreunen, en zo te leren rekenen. Maar zo gaat het al jaren niet meer. 

Alles in verhaaltjes

"Bijna alle scholen doen nu aan realistisch rekenen, met alles in verhaaltjes", zegt onderwijsadviseur Marcer Schmeier. "Daarbij moet je de som zelf ontdekken." Dus bijvoorbeeld via simpele strips, met herkenbare situaties, leren kinderen de sommen in context te paatsen. Zo zouden ze beter begrijpen wat ze doen. 

Toch is Schmeier hier niet enthousiast over. "Ik kom als onderwijsadviseur heel veel op basisscholen en ik zie leerlingen worstelen met rekenmethodes", zegt hij. "We moeten terug naar leraren die het voordoen en uitleggen, in plaats van het door leerlingen zelf te laten ontdekken", zegt hij.  

Terug naar de basis

Daarom heeft hij een boek geschreven over de traditionele manier van lesgeven. In vier weken tijd waren er al 2000 exemplaren van verkocht, en de tweede druk is inmiddels naar de drukker. Volgens hem kunnen vooral 'zwakkere' leerlingen en kinderen met een multiculturele achtergrond veel beter uit de voeten met zijn methode.

Schmeier is er niet tegen om rekensommen in context te plaatsen, maar hij vindt dat ze op basisscholen simpeler moeten beginnen. "Nu is het zo dat ze beginnen met verhaaltjes bij rekenles. Maar daar zouden we mee moeten eindigen, als je de basis al snapt."  

'Eerst de techniek'

Basisschool De Straap is één van de scholen die sinds kort is overgestapt naar de traditionele manier van rekenen. "We zijn van raadseltjes oplossen, naar het aanleren van technische vaardigheden gegaan", zegt docent Mike de Wit. Hij is er blij mee, want hij vond de oude methode niet meer werken.

"Het was eerder begrijpend lezen, dan rekenen", zegt De Wit. Omdat ze pas in september zijn begonnen, hebben ze nog niet aan de hand van toetsen kunnen kijken of het ook beter werkt voor de leerlingen. Toch denkt hij dat ze hiermee een goede weg zijn ingeslagen. "We leren ze nu eerst de techniek, dan de toepassing."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`