EditieNL

Eindelijk: maandverbandreclame gebruikt rode en geen blauwe vloeistof voor menstruatie

18 oktober 2017 17:01 Aangepast: 18 oktober 2017 17:04
Beeld © Screenshot YouTube

Een nieuwe verschijning in de reclamewereld: voor het eerst laat een maandverbandmerk rode vloeistof zien in plaats van blauwe om eem menstruatie na te bootsen. "Ongesteld zijn, is normaal, het tonen ervan zou dat ook moeten zijn."

Het spotje van Libresse laat eindelijk een keer geen huppelende vrouw in een leuk jurkje zien, die dankzij haar maandverband zorgeloos haar dagen doorkomt. De producent, Bodyform, achter het merk Libresse heeft een reclame uitgebracht waarin menstruatie op een realistische manier wordt laten zien: een douchende vrouw met bloed dat langs haar benen loopt, een shot in het laboratorium met een donkerrode vloeistof, in plaats van blauw, een meisje dat in haar vriendengroep hardop om een tampon durft te vragen en beelden van intense buikkrampen. Toch is er wegens hygiënevoorschriften geen echt menstruatiebloed gebruikt. 

Taboe doorbreken

Libresse voelde zich - als 'hét bedrijf achter vrouwelijke hygiëne' - geroepen om het taboe rondom menstruatie te doorbreken. Eén op de vijf vrouwen gaf namelijk aan zich onzeker te voelen doordat er niet openlijk over ongesteldheid gepraat wordt.

"Het taboe beschadigd meisjes, daar moeten we samen iets aan doen. Menstrueren is niet vies of raar", vertelt Traci Baxter van Bodyform aan de DailyMail. "Met behulp van de hashtag #bloodnormal willen we er mensen meer en openlijker over laten praten. We geloven dat hoe meer je iets ziet, hoe normaler het wordt."

De reclame: 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

`