EditieNL

Geen bril meer door oogyoga? 'Onzin, helpt hooguit ontspannend'

27 september 2017 15:26 Aangepast: 27 september 2017 15:29
Verslaggever Michiel Sampon doet verschillende oefeningen.

Je bril wegtrainen: het klinkt misschien te gek voor woorden, volgens mensen die aan 'oogyoga' doen moet dat kunnen. Met speciale oefeningen zouden je ogen weer helemaal in vorm komen, en kan je bril in de prullenbak. Is dat echt zo?

Karin Hogenboom is kenner van oogyoga en doet er zelf ook aan. "Er wordt vaak sceptisch tegenaan gekeken, maar dat komt omdat het heel onbekend is. Ik droeg altijd een bril met -2,75 en -3,25, dankzij de oefeningen heb ik geen bril meer nodig. Alleen als ik veel op een scherm heb gekeken, merk ik dat ik een zwakte voor veraf heb."

'Onzin'

Bij Karin heeft het dus gewerkt, al zet oogarts Caroline Klaver daar sterke twijfel bij. "Je bril wegtrainen is echt onzin", zegt ze tegen EditieNL. "Je kunt je spieren beïnvloeden en dat doe je met die oefeningen, maar die hebben geen invloed op de brilsterkte." 

Wat heeft dan wel invloed op de brilsterkte? "Optische elementen zoals de lens en de kromming van de hoornvlies." Oefeningen volgens Klaver dus niet. 

Ontspanning

Karin doet die oefeningen dus en zegt er baat bij te hebben. Ze geeft ook les aan anderen. "Ik leer mensen zien met hun eigen ogen, ze hun ogen te ontspannen. Door bijvoorbeeld een soort draaibewegingen te maken geef je rek aan die oogspieren, dat geeft rust. Daarna kun je beter zien." 

Doordat mensen veel achter beeldschermen zitten, moeten we volgens Karin de condities van de ogen verbeteren. Klaver zegt daarover: "Veel achter de computer werken, of iets anders doen dat dichtbij heeft, geeft wel vermoeidheid. Het geeft spanning op de ogen. Mensen knipperen dan ook weinig. Ik kan me voorstellen dat oogontspanning dan wel helpt." Maar je bril wegtrainen dus niet, zegt ze. 

Voorkomen is beter dan genezen

Veel naar een beeldscherm kijken, is sowieso niet aan te raden. Vooral bij kinderen adviseert Klaver afwisseling. "Ik hanteer de 20/20 regel: 20 minuten op een scherm en dan minstens 20 minuten buiten spelen. Want bij kinderen kan het wel echt schade aanrichten op de lange termijn."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

EditieNL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore