EditieNL

Vet meten is niet weten

14 februari 2013 13:56 Aangepast: 14 februari 2013 19:00

Ze lijken handig, weegschalen die ook je vet meten. Maar volgens de Consumentenbond zitten de weegschalen er flink naast. Bovendien zegt een vetpercentage alleen niet zo veel: vooral de plek waar het vet zit, is belangrijk.

Vetpercentage zegt niet alles

Grof gezegd is een vetpercentage van 25 tot 32 procent voor vrouwen normaal.

Bij mannen ligt dit op 15 tot 22 procent. De marge heeft ook met je leeftijd te maken.

Het vetpercentage alleen, zegt lang niet alles. Nog belangrijker is, de plek waar het vet zit. Daarover straks meer.

Bereken jouw BMI

Een andere manier waarop je kunt meten of je gewicht gezond is, is met behulp van het BMI-cijfer. Dit is een cijfer dat is gebaseerd op je gewicht en lengte.

  • Is jouw BMI minder dan 18,5: dan heb je ondergewicht

  • Een BMI tussen de 18,5 en 25 is een normaal gewicht

  • Tussen de 25 en 27: licht overgewicht

  • 27 tot 30: matig overgewicht

  • Wanneer je een BMI tussen de 30 en 40 hebt, dan is er sprake van ernstig overgewicht

Weegschaal-faal

Terug naar het vetpercentage. De manier om je vetpercentage thuis te meten zijn weegschalen inclusief vetmeting. De weegschalen zijn populair, maar niet betrouwbaar.

De Consumentenbond onderzocht 11 weegschalen. Conclusie: degene die wil weten hoeveel vet hij heeft, kan maar beter niet op een weegschaal gaan staan.

De uitslag van de test:

Buikvet: wanneer loop je gevaar?

Zelfs als je een apparaat hebt dat wel goed je vet meet, zegt dat nog niet alles. Belangrijker dan hoeveel vet je hebt, is wáár het zit op je lichaam.

Te veel vet rond je buik zorgt voor de meeste risico's. Bij vrouwen is een buikomtrek vanaf 80 cm risicovol en bij mannen een omtrek vanaf 94 cm.

Internist Ingo Eeland licht toe: "Buikvet is het gevaarlijkst, want het vet gaat daar rond je organen zitten en dat leidt onder andere tot diabetes en hart- en vaatziekten, want vet geeft hormomen af. Een dikke kont is dus minder gevaarlijk dan een dikke buik."

Tips:

Hoe kom je nu van dat buikvet af? Veel bananen eten en hamburgers laten staan? Was het maar zo makkelijk.

Volgens Carlos Lens, personal trainer, moet je 3 dingen aanpakken:

  • 1) Meer rust.

    Slaap 8 uur per nacht en zorg voor voldoende geestelijke rust

  • 2) Train!

    Zorg dat je minimaal 3 uur per week krachttraining doet. Met fitness verbrand je 4 tot 5 keer zoveel calorieën dan met cardio (lopen en fietsen).

  • 3) Pas je eetpatroon aan.

    Eet 6 maaltijden per dag. Van die 6, mogen er maximaal 2 maaltijden koolhydraten bevatten. In de andere 4 moeten eiwitten en groenten zitten.

    Maximale hoeveelheid calorieën per dag voor vrouwen: 2000 kcal

    Maximale hoeveelheid calorieën per dag voor mannen: 2500 kcal

Het teveel aan calorieën (vet) wordt dus opgeslagen in je lichaam. Helaas kun je niet door middel van eten of sporten stimuleren dat het vet meer in je benen wordt opgeslagen en minder in je buik. Dat is genetisch bepaald.

Bij mannen gaat overtollig vet sneller in buik en rond de borstkas zitten. Bij vrouwen meer in de billen, benen en taille.

LEES OOK:

Onrust over gevaarlijke dieettrend

Dieet-advies: eet kleine happen

Diëten: het verlengt je leven niet

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore