EditieNL

'Bezorgers gaan tot het gaatje om maar dat pakket af te leveren'

10 januari 2017 17:00 Aangepast: 10 januari 2017 19:32
Neem jij het pakketje voor je buren aan? Beeld © ANP Foto

Het zal de meeste mensen bekend voorkomen: je hebt een pakketje besteld, en laat dit bij de buren bezorgen omdat je niet thuis bent. Een kleine moeite voor veel buren, maar voor anderen een grote ergernis. Is hier niet iets op te vinden?

Nando van Essen werkt al tien jaar in de logistiek en e-commerce. Voor hem klinkt dit probleem bekend in de oren. "Het aantal pakketjes dat wordt besteld neemt steeds toe en 30 tot 35 procent daarvan wordt niet op het juiste adres geleverd", vertelt hij aan Editie NL. 

Nemen jullie een pakje aan?

'Je bent verantwoordelijk'

Deze pakketjes worden aangenomen door buren, en over het algemeen is dat geen probleem. "Nederland is een 'burenland'", aldus Van Essen. "In Frankrijk en België is een pakketje aannemen voor iemand ongebruikelijk. Die willen het niet hebben."

Toch zit ook hier niet iedereen op de post van de buren te wachten. Volgens een onderzoek dat Van Essen eind 2015 heeft uitgevoerd neemt één derde van de Nederlanders een pakketje voor de buren liever niet aan. "Ik snap het wel", gaat Van Essen verder. "Je wordt constant van je werk gehouden en het geeft je verantwoordelijkheid waar je niet op zit te wachten."

De kant van de bezorger

Dit 'probleem' begint aan de andere kant van de deur: bezorgers kiezen er steeds sneller voor om de pakjes dan maar ergens anders af te leveren. "Ik ging op een dag mee met een bezorger naar een appartementencomplex", vertelt Van Essen. "Hij belde aan, en toen er binnen 30 seconden niet werd gereageerd begon hij snel andere deurbellen in te drukken."

Dat lijkt gemakszucht, maar heeft een belangrijke reden. "Het loonsysteem van de postbezorgers is bikkelhard. Als ze het pakketje niet bezorgen worden ze minder betaald, of helemaal niet. Daarom gaan de bezorgers tot het gaatje om maar dat pakket af te leveren."

De verbeteringen

Dit is natuurlijk voor de bezorger en de ontvanger geen ideale situatie. De webshops komen al met meerdere oplossingen. "Op sommige sites kun je de afleverdatum of op welk deel van de dag je het pakket wilt hebben wijzigen", zegt Van Essen. "Ook zouden meer afhaalpunten absoluut een verbetering zijn."

Een nieuw initiatief komt van ondernemer Michiel Nieuwkerk, die het burennetwerk ViaTim heeft opgezet. Online shoppers met een drukke agenda kunnen met ViaTim hun pakketten na werktijd gratis ophalen bij buren die zich daarvoor opgeven. Als het pakketje af is geleverd, sturen ze daarvoor een sms'je en overleg je over het tijdstip.

Bekijk het fragment:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

`