We zijn weer een nieuwe dieetgoeroe rijker: William Davis. De cardioloog heeft met eigen ogen vastgesteld waarom we allemaal ziek én dik worden: dat komt door de boterham...

'Brood maakt meer kapot dan je lief is'

01 juli 2013 17:30 Aangepast: 03 juli 2013 10:42

We zijn weer een nieuwe dieetgoeroe rijker: William Davis. De cardioloog heeft met eigen ogen vastgesteld waarom we allemaal ziek én dik worden: dat komt door de boterham. We zouden eigenlijk helemaal geen brood meer moeten eten. Hysterische oproep, of heeft William Davis een punt?

We zijn weer een nieuwe dieetgoeroe rijker: William Davis. De cardioloog heeft met eigen ogen vastgesteld waarom we allemaal ziek én dik worden: dat komt door de boterham. We zouden eigenlijk helemaal geen brood meer moeten eten. Hysterische oproep, of heeft William Davis een punt?

Al genezen van Atkinson, bijgekomen van Montignac en afgekickt van Sonja Bakker? Dan kun je je opmaken voor een nieuwe dieetgoeroe. Zijn naam: William Davis.

Oorlog aan het brood
Zijn boek Wheat Belly is onder veel Amerikanen hét gespreksonderwerp en ook in ons land ligt Broodbuik nu in de winkels. In het boek krijgt de boterham de schuld van alles. We zouden er dik van worden en krijgen er allerlei ziektes van, zoals hartziektes, adhd en suikerziekte.

Minderen met brood dus. Nee, eigenlijk moeten we helemaal geen brood meer eten. De dieetgoeroe verklaart officieel de oorlog aan de boterham.

Dat hakt erin, want gemiddeld eten we vier sneetjes per dag. 

Sluipmoordenaar

Wie is deze Davis? En waar baseert hij zijn bevindingen op dat brood een sluipmoordenaar is? Graan is volgens Davis ‘een product van genetisch geknutsel en agribusiness’. Volgens hem ondervinden veel mensen onder andere lichte huiduitslag, een hoge bloedsuikerspiegel en onaantrekkelijke maaguitstulpingen. Dat laatste noemt hij 'broodbuik'. 

Personal trainer Wouter van Aalst is aanhanger van zijn theorie: "Tarwe valt op de grond en moet zichzelf beschermen tegen (on)gedierte. Daarbij maakt het gebruik van een afweerstofje, waardoor muizen en andere dieren het laten liggen. Wij eten het op. Harstikke slecht voor ons. Brood is een sluipmoordenaar."

Volgens Wouter van Aalst is het aan te raden om een week zonder brood te leven. "Probeer het maar eens. Je zult zien dat je je minder slaperig voelt en een minder opgezette buik hebt. Ik kan het iedereen aanraden. Elke hoogleraar die het tegendeel beweert, is omgekocht door de enorme lobby van grote fabrikanten als Unilever. Van hen moeten we veel tarwe eten. Trap er niet in."

'Te kort door de bocht'
Maar er is ook kritiek op deze theorie. Bijvoorbeeld van het Voedingscentrum. "Dit druist in tegen de heersende wetenschappelijke opvattingen over graanproducten. Het boek is onzorgvuldig en er staan veel onjuistheden in,” vertelt senior voedingskundige van het Voedingscentrum Astrid Postma-Smeets. "In sommige gevallen is er juist wetenschappelijk bewijs dat het omgekeerde waar is. Mensen die vaker volkoren producten eten zijn juist slanker."

Ook hoogleraar Frits Muskiet noemt de theorie 'te kort door de bocht'. "Het is veel complexer. Het staat vast dat bewerkte tarwe niet goed voor ons is. We zijn er iets meer aan gewend inmiddels, maar we eten er inderdaad te veel van. We zouden absoluut kunnen minderen, maar om alle ziektes aan tarwe toe te schrijven dat gaat veel te ver. Je kunt tarwe niet de schuld geven van alle problemen. We slapen te weinig, hebben veel stress en eten te veel suikers. Het is een veel complexer probleem."

Ook dit mag niet
Geloof je de theorie van Davis, dan moet je niet alleen de boterham links laten liggen. Ook veel andere voedingsmiddelen worden door William Davids genadeloos onderuit gehaald. Niet alleen brood maar ook producten als koek, snacks en deegwaren die gemaakt zijn van tarwemeel of tarwebloem maken je dik. Producten als fruit, zetmeelrijke groenten, volle granen, peulvruchten, gedroogd fruit, maïs, zetmeel en maïsmeel mogen slechts in zeer beperkte mate worden gegeten."
 
In het kort komt het hier op neer:
 
Onbeperkt eten
  • Rauwe noten en zaden
  • Olie
  • Vlees
  • Eieren
  • Kaas
  • Niet-suikerhoudende specerijen (zoals mosterd en salsa)
  • Gemalen lijnzaad
  • Avocado's
  • Olijven,
  • Kokosnoot
  • Kruiden
  • Ongezoete cacao
Beperkt eten:
  • Zuivel (behalve kaas)
  • Fruit
  • Hele maïs (zoals op de kolf)
  • Vruchtensap
  • Niet-tarwe, niet-gluten granen (zoals quinoa, amarant, en rijst)
  • Bonen, erwten en linzen
  • Sojaproducten (gefermenteerde sojaproducten voorkeur)

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore