EditieNL

'Een cadeau krijg je niet cadeau'

02 juli 2013 16:00 Aangepast: 02 juli 2013 20:39

Een luxe etentje of een dure fles wijn op kosten van de klant. Het is over en uit met de cadeau-pret voor accountants. De beroepsorganisatie gaat de regels flink aanscherpen om het imago van het beroep hoog te houden. Want een cadeau, krijg je nooit cadeau...

Een luxe etentje of een dure fles wijn op kosten van de klant. Het is over en uit met de cadeau-pret voor accountants. De beroepsorganisatie gaat de regels flink aanscherpen om het imago van het beroep hoog te houden. Want een cadeau, krijg je nooit cadeau...

Een boekenbon van 30 euro kan nog net, maar een cadeau boven de 50 euro van een cliënt is uit den boze.  Beroepsorganisatie NBA gaat de regels voor accountants flink aanscherpen. 

Met deze regels wil de branchevereniging het imago van de accountant opvijzelen. Ze moeten onafhankelijker kunnen optreden en dat kun je niet als je bedolven wordt onder waardebonnen of dure etentjes van je klanten.

Alweer een cadeau....
Een cadeau krijg je immers niet cadeau, weet ook arbeidspsycholoog Floris van Emmerik: "Het heeft allemaal te maken met wederkerigheid. Als jij iets van iemand krijgt dan heb je hoe dan ook het gevoel dat je iets moet terug doen."

Het maakt wel een verschil van wie je de cadeaus krijgt. "Het scheelt hoe lang je het contact al kent. Van iemand die je al lang kent, kun je het zien als een blijk van waardering. Bij een nieuw contact zit er altijd wat achter."

Wat zijn de regels?
De regels van wat wel en niet mag, verschilt per branche. Grofweg zijn er 3 regels:

  • Cadeaus moeten op het werk worden bezorgd. Niet op het thuisadres.
  • Cadeaus mogen niet duurder zijn dan 50 euro
  • Dienstreizen: alleen als ze nuttig zijn. Van tevoren moet de reis worden aangemeld
Cadeau-geweld
Als je ergens bedolven wordt onder de kado's, dan is het wel in de journalistiek. Vooral gadget- en beauty-redacteuren kunnen hun lol op. Ook bij mannenblad Men's Health stromen de cadeaus binnen. Hoe gaan ze daar om met al dat cadeau-geweld?
 
Hoofdredactreur Jan Peter Jansen vertelt: "Hier op de redactie komen heel veel producten binnen, gevraagd en ongevraagd. Soms worden deze getest en erover geschreven in het blad. Hearst , het Amerikaanse uitgeversbedrijf waar wij onder vallen, heeft strenge regels rondom het aannemen van relatiegeschenken. De cadeaus gaan hier in een 'tombola' en worden zo verdeeld onder de medewerkers, zodat ook bijvoorbeeld een editor hier kans op maakt. Op persreizen gaan we sneller in, als het een goede adverteerder betreft."
 

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`