EditieNL

Gay Pride: homo-fan is echt goud waard

02 augustus 2013 19:30 Aangepast: 04 augustus 2013 11:39

In Amsterdam is de jaarlijkse Gay Pride in volle gang. Bedrijven en artiesten associëren zich maar al te graag met homo's. Er valt namelijk goed geld aan gays te verdienen.

Roze grachten, dansende mensen en keiharde gay-muziek. Het is weer Gay Pride in Amsterdam. Met als hoogtepunt de Canal Parade, deze zaterdag. 

 

We zijn er bij
Niet alleen politici (inclusief defensie-minister Janine Hennis-Plasschaert) en de KNVB laten graag hun gezichten zien, ook honderden artiesten zijn deze dagen in onze hoofdstad te vinden. De Gay Pride is namelijk een boost voor hun carrière.

Marketingdeskundige Alfred Verhoeven licht toe: "Artiesten doen er goed aan om een gay-following te creëren. Gays zijn heel trouw. Neem Barbra Streisand. Fans blijven altijd fan. Maar ook Lady Gaga en Madonna kunnen bijna niet zonder gays."

Gay-marketing
Volgens onderzoek van Out Now Consulting, een bedrijf gespecialiseerd in homo-marketing, telt de Nederlandse gaycommunity 1 miljoen mannen en vrouwen en is de groep koopkrachtig en trendsettend. Na succesen in Amerika, Engeland en Duitsland doet gaymarketing nu haar intrede in Nederland. En daar pikken Nederlandse artiesten graag een graantje van mee. "Gays worden steeds meer een goudmijn", stelt Alfred Verhoeven.

Het nummer 'Why tell me why' van Anita Meyer is misschien wel het beste voorbeeld:

 

Nieuwe Gay-queen
Zangeres Sharon Doorson is de nieuwste gay-queen van ons land. Ze heeft tijdens de Canal Parade een eigen boot. "We krijgen veel aanvragen van andere gay prides en roze zaterdagen. We kunnen niet alles meer doen. Gays zijn een heel belangrijke doelgroep. Ze zijn ook heel trouw en de samenwerking verloopt altijd goed. Ik zou niet meer zonder gay-evenementen kunnen."

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`