Het is prijsschieten bij de APK. Waar de ene garage alleen een lekkende schokdemper vindt, constateert de ander een los chassisnummerplaatje. Die onnodige reparaties kunnen klauwen met geld kosten.
Na een jaarlijkse APK weet je bijna nooit wat je te horen krijgt. De gevonden mankementen kunnen nog wel eens verschillen per autogarage, zo ontdekte de Consumentenbond na een test.
Veel verschil
De Bond nam de proef op de som en ging met een Ford Fiesta uit 2000 langs bij vijf garagebedrijven en kreeg vijf verschillende APK-rapporten. De uiteindelijke kosten varieerden van 40 tot 200 euro voor wisselende mankementen.
Het is zeker niet de enige klacht die de Consumentenbond binnenkrijgt. "In theorie moet de uitkomst van een APK overal hetzelfde zijn. En dat is dus niet zo. Die verschillen kunnen je op onnodige kosten jagen", vertelt Sandra de Jong van de Consumentenbond.
Eerste inschrijving auto | Brandstof | APK |
Na 1 januari 2005 | benzine en/of elektromotor | na 4 jaar, dan twee keer na 2 jaar , dan elk jaar |
Na 1 januari 2005 | diesel, gas of anders | na 3 jaar, dan elk jaar |
Voor 1 januari 2005 | alle soorten | na 3 jaar, dan elk jaar |
30 jaar of ouder | alle soorten | elke 2 jaar |
Voor 1 januari 1960 | alle soorten | niet |
Logisch
Paul de Waal van de Bovag vindt de conclusie van de Consumentenbond te kort door de bocht: "Logisch dat de prijzen verschillen, het is een vrije markt. Er is geen wettelijk vastgestelde prijs voor een APK."
Tips?
Voorkomen dat je een dief wordt van je eigen portemonnee? Tips:
- Laat de APK op tijd uitvoeren. Dit kan vanaf twee maanden voor de vervaldatum. Dat voorkomt een boete (137 euro) en geeft ruimte voor een second opion.
- De APK is tot een jaar na de vervaldatum, en niet na de keuringsdatum geldig.
- Spreek duidelijk af of je alleen aan APK-keuring wilt of ook onderhoud en laat de garage vooraf contact opnemen bij extra kosten.
- Een onafhankelijk keuringsstation (zoals Dekra en APK oké) heeft geen baat bij onnodige reparaties. Hier heb je een zo grot mogelijke kans op een eerlijk oordeel.
- Bij het combineren van onderhoud en APK bespaar je de kosten van de keuring omdat beide veel overlap tonen. Maar je loopt mogelijk meer risico op onterecht goed - of afgekeurd.
- Vraag bij reparatie of je het vervangen onderdeel mag zien, zodat je zeker weet dat de vervanging (terecht) is gebeurd.
- Let op of afmeldkosten en viergas- (benzine) of roetmeting (diesel) in de APK-prijs zijn inbegrepen.
- Bereid je auto goed voor.
-Banden: bandenspanning en profieldiepte controleren (minimaal 1,6 mm).
-Uitlaat: deze mag nergens loshangen.
-Verlichting: werken alle lampen (knipperlichten, groot licht, mistlicht, stadslicht, remlicht en kentekenplaatverlichting).
-Verwarming: de aanjager van de voorruit moet werken i.v.m. het ontwasemen van de voorruit.
-Veiligheidsgordels: de gordel moet blokkeren als u er hard aan trekt, ook mag de gordel niet beschadigd zijn omdat dit leidt tot krachtsverlies (al gauw 30% bij de minste beschadiging). Een pluizende gordel leidt niet tot krachtsverlies en is daarom toegestaan.
-Claxon: deze dient uiteraard te werken.
-Ruitenwissers: deze moeten goed werken; de rubbers mogen dus niet versleten zijn.
-Vloeistoffen: er moet voldoende remvloeistof in het tankje zitten.
-Remmen: zowel de (voet)rem als de handrem moeten goed werken.
-Kenteken: deze moet goed afleesbaar zijn; er mag dus geen trekhaak voor zitten.
Wat zijn de afkeurpunten?
- Defecte of onjuist afgestelde verlichting. Afstellen is vaak gratis
- Remmen. Let op: bij APK wordt de remvertraging getest, de staat/slijtage van de remblokken niet
- Bandenproblemen: 1,6 mm profieldiepte is het wettelijk minimum, maar bij natte of gladde wegen is dit te weinig