EditieNL

Dagje uit? Je bent gek als je de volle mep betaalt

14 oktober 2013 13:00 Aangepast: 14 oktober 2013 19:30

Herfstvakantie, dus tijd om eropuit te trekken. Ben je van plan een pretpark te bezoeken, dan kun je tot tientallen euro’s besparen met online kortingsacties.

Valt er ergens korting te halen, dan zijn Nederlanders er als de kippen bij. Dat blijkt maar weer uit het laatste onderzoek van NIPO in opdracht van Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Meer dan de helft van de bezoekers aan een attractiepark maakt gebruik van een korting. En als je ziet wat je kunt besparen op kaartjes, ben je eigenlijk ook gek als je de volle mep betaalt.

 

Korting Efteling

  • Aan de kassa bij de Efteling betaal je €34,50 entree.
  • Als je dit via de website van de Efteling doet ben je 32 euro kwijt.
  • Het tikt pas echt als je dit via de Hema doet. Op die site kost een toegangskaartje €27,50.

Korting Hellendoorn

  • Voor Avonturenpark Hellendoorn ben je normaal gesproken €21,50 p.p. kwijt.
  • Je betaalt €20,50 als je je tickets vooraf via de site bestelt. 
  • Bestel je ze via de website van de Telegraaf, dan heb je al een kaartje vanaf €14,50.

Korting Slagharen

  • Normaal gesproken ben je €27,50 kwijt.
  • Via een kortingssite waar alle acties voor dit park op een rijtje staan, kun je al kaarten vanaf €12,50 bemachtigen.

 

Stunten met prijzen
Leuk voor de bezoekers al die korting, maar hoe kunnen pretparken zich dit veroorloven? Dat heeft te maken met de vaste kosten die een pretpark moet ophoesten. Die blijven hetzelfde, of er nu 50 of 500 bezoekers rondlopen.

"Als je gemiddeld duizend mensen in je park hebt, dan is het geen probleem dat er vijftig extra rondlopen die een lagere entree hebben betaald. Daarom lopen ze zo te stunten," zegt Vincent Heidinga van Uitmetkorting.nl, een site die online kortingsacties verzamelt.

Bovendien is de attractiedichtheid in Nederland fors in vergelijking met het buitenland. In deze crisistijd doen vooral de kleinere parken die wat meer op elkaar lijken, hun best om klanten binnen te halen, zegt Vincent. "Naar de Efteling willen mensen toch wel."

Zelf bammetjes smeren
Het besparen op uitjes stopt overigens niet bij de toegangskaarten. Bezoekers nemen steeds vaker eigen eten en drinken mee. Niet alleen omdat ze drie euro voor een patatje te duur vinden, maar ook omdat ze gezonder eten willen dan de vette hap van het pretpark, zegt Vincent.

Zelfs op de merchandise wordt beknibbeld. "We kregen een mail van iemand die knuffels haalt bij de Action. Die gaf ze dan cadeau aan de kinderen in het pretpark, zodat ze geen geld hoeft uit te geven aan dure dingen in het pretpark."

EditieNL
`