Het management van Max Verstappen wil 3,5 ton ontvangen van supermarkt Picnic omdat het een lookalike van de coureur heeft gebruikt voor hun reclame. Dat lijkt een bizar hoog bedrag voor een reclamespotje, maar vergeleken met andere Nederlandse artiesten valt dat nog mee.
In de reclame van de online-supermarkt Picnic is een Max Verstappen lookalike te zien die in een klein karretje boodschappen gaat bezorgen. De reclame is een parodie op een reclame die de echte Max Verstappen heeft gemaakt voor supermarktketen Jumbo.
Link tussen artiest en merk
Het promoten van een bedrijf dat huis aan huis bezorgd met een coureur is snel bedacht, maar hoe zit dat met andere BN'ers in reclames? Jurriaan Ritmeester van de Kamp van PR Advices verbindt al jaren artiesten aan merken. "De artiest heeft hard aan zijn eigen merk gewerkt, daarom zoek ik in reclame's altijd naar een logisch verband met de artiest", zegt hij.
"Zangeres Anouk is een stoere vrouw, dat past natuurlijk mooi bij het merk Lion, een stoere leeuw", gaat hij verder. "René Froger is praktisch verwekt achter de bar. Daarom heb ik een samenwerking met Bavaria voor hem opgezet. En als dan ook nog het nummer van de artiest in de reclame wordt gedraaid, is het win-win."
Hoeveel geld krijgen ze?
Maar de vraag is natuurlijk: wat krijgen de BN'ers ervoor? Zanger Dries Roelvink is daar heel open over: hij kreeg voor twee reclames van de ANWB 80.000 euro. "En dat kostte me twee keer een hele dag", zegt Dries. "Toen vlogen we met tachtig man van het reclamebureau naar Spanje."
Gemiddeld vraagt hij een magere 38.000 euro per dag voor een spotje. "Toen heb ik een beetje rondgevraagd", zegt Dries. "En kwam ik erachter dat ik best veel vroeg. Maar ik kan me voorstellen dat bij Max Verstappen, die toch al miljoenen verdient, de bedragen nog hoger zijn."
Van een paar andere sterren weten we ook hoeveel geld ze vroegen voor een reclamespotje
Lieke van Lexmond vroeg zo'n 50.000 euro voor een Zalando reclame:
Frans Bauer kreeg één miljoen euro voor deze reclame voor de Nederlandse Energie Maatschappij:
Johan Dersken en Natasja Froger hebben allebei een spotje voor de Nederlandse Energie Maatschappij gefilmd. Johan Derken vroeg er 20.000 euro voor, maar kwam er later achter dat Natasja Froger er tien keer zo veel voor had gekregen.
Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's.
Meer op rtlnieuws.nl: