EditieNL

Gedupeerde van Mandemakers: 'Zonder dat ik het wist had ik een keuken gekocht'

01 februari 2017 16:20 Aangepast: 01 februari 2017 19:35
Esther in haar keuken, die ze niet wilde.

Libelle-vlogger Christien Wynia heeft veel losgemaakt met haar vlog over de agressieve verkoper van Mandemakers Keukens. Ook Esther heeft last gehad van 'intimiderende verkopers' met alle gevolgen van dien. "Zonder dat ik het wist, had ik een keuken gekocht. Ik schrok me wezenloos."

Libelle-vlogger Wynia legde in een vlog vast hoe ze door een medewerker van Mandemakers Keukens werd aangevlogen. Haar video heeft honderden reacties opgeleverd; klanten door heel het land delen hun onvrede over de verkooptechnieken van de keukenboer.

De klachten gaan vooral over de verkooptechnieken en over de 30 procent van het verkoopbedrag die betaald moet worden zodra ze een bestelling annuleren. Klanten zijn vaak in de veronderstelling dat ze nog bedenktijd hebben. 

Tekst gaat verder onder foto

Thumbnail

Christien Wynia

Wolf in schaapskleren

Zoals Esther uit Den Haag (volledige naam bekend bij de redactie). "De verkopers van Mandemakers zijn wolven in schaapskleren", begint de Haagse. "Ze beginnen aardig maar naarmate het gesprek vordert, gaan ze zich opdringen en worden ze agressief. Intimiderend zelfs."

Esther bezocht eind 2015 op een beurs een stand van Brugman, onderdeel van Mandemakers. "Ik had tegen de verkoper duidelijk gezegd dat we ons aan het oriënteren waren voor een nieuwe keuken. Maar de jonge verkoper begon meteen een keuken te tekenen en deze aan ons op te dringen. Heel vervelend."

Esther wilde geen keuken kopen, maar dat beviel de verkoper niet. Toen hij zag dat het geen zin had, kwam hij met een aanbieding: voor 100 euro kon Esther in alle filialen van Brugman 40 procent korting krijgen op alle keukens naar keuze. "Daar wilde ik wel voor tekenen. Helemaal omdat ik er nog een cooker bij kreeg."

Gelogen

Esther benadrukt dat ze meerdere keren heeft gevraagd waarvoor ze nu tekende: 40 procent korting voor 100 euro? "De verkoper zei meerdere keren ja", benadrukt Esther. Maar toen ze de volgende dag belde met de keukenzaak, bleek ze met haar handtekening een hele nieuwe keuken te hebben gekocht. "Ik schrok me wezenloos. Ik wilde helemaal geen keuken." Voor Esther is het duidelijk:  "De jongen heeft ons voorgelogen."

Om weer van de keuken af te komen moest ze 30 procent van de aankoopprijs (14.500 euro) betalen. "Ik moest dus duizenden euro's betalen voor niets. Idioot."

Uiteindelijk hebben Esther en haar man de keuken tóch genomen, met allerlei aanpassingen. "Al met al is het mooi geworden, maar het is een heel gedoe geweest. We hebben heel veel bij moeten betalen. Eén ding is zeker: ik ga daar nooit meer heen."

Reactie Mandemakers

Mandemakers zegt tegen Editie NL dat tijdens de verkoopgesprekken de hoogte van de annuleringskosten niet worden benoemd, het staat in de voorwaarden waar ze hun handtekening onder hebben gezet. "Het is aan de mensen zelf om die te lezen." Het bedrijf laat desondanks weten het beleid aan te passen. "We gaan onze klanten beter voorlichten. Vanaf 1 april krijgen klanten 48 uur bedenktijd. Als ze binnen die tijd van hun keuken af willen, hoeven ze geen annuleringskosten te betalen."

Overigens herkent de keukenboer zich niet in het verhaal over opdringerige verkooptactieken. Verder laat Mandemakers Keukens weten de medewerker die de Libelle-vlogger heeft aangevallen, op non-actief te hebben gesteld. Hij zit thuis en het keukenbedrijf gaat met hem in gesprek over het incident.

Wat zijn de regels?

Mag het wat Mandemakers doet? ConsuWijzer laat weten dat bedrijven verplicht zijn om de algemene voorwaarden te overhandigen, voordat de klant tekent. "Het is niet wettelijk verplicht om de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld de hoogte van annuleringskosten, mondeling toe te lichten. De voorwaarden moeten wel overhandigd worden, voor het tekenen van de koop. Dat is voldoende. Als de klant vervolgens tekent, dan is de klant een verplichting aangegaan."  

Gaat de koop niet door, dan mag het bedrijf maximaal 30 procent annuleringskosten berekenen. "Teken dus niet zomaar", is het advies.

30 kuub stront

Toch stuit de verkooptactiek op veel verzet. Zo ook bij YouTubers 'Bucket Boys'. Zij hebben maandag de keukenboer letterlijk te kakken gezet door 16 kuub mest voor de deur te plaatsen van een filiaal in Waalwijk. Onder het motto: Bij Mandemakers moet je 30 procent betalen als je een bestelling annuleert. Wij lieten ze tekenen voor 16 kuub mest. Als ze 30 procent zouden betalen, zouden we die weer meenemen."

Voor Libellevlogger Christien Wynia was het filmpje van de Bucket Boys reden om ook eens verhaal te halen.

Hieronder de beelden (tekst gaat verder onder het filmpje)

Opgelicht

John Raesen uit Dongen noemt de strontactie 'volkomen terecht.' Ook hij voelt zich gepakt. John zocht eind vorig jaar samen met zijn vrouw een keuken voor zijn nieuwe huis. Uiteindelijk zette hij een handtekening onder de factuur bij een filiaal in Waalwijk. "Met een duidelijke afspraak: De deal was dat als we een soortgelijke keuken zouden zien die goedkoper was, we 10 procent korting zouden krijgen."

En dat gebeurt: John ziet in andere zaak in Sliedrecht een soortgelijke andere keuken die goedkoper én mooier is. Dus gaat John terug naar Mandemakers. "Het zou allemaal goed komen, maar uiteindelijk was de keuken niet naar onze wens en werd-ie alleen maar duurder. De afspraken werden gebroken."

Dreigementen

Uiteindelijk waren John en zijn vrouw er 'helemaal klaar mee'. Maar toen John besloot af te zien van de keuken moest ook hij 30 procent annuleringskosten betalen. "Ik dacht dat ik nog alle bedenktijd had. Van die annuleringskosten was me niets verteld. Ze waren nog niet komen meten, er was alleen één krabbel gezet en daar moest ik duizenden euro's voor betalen."

John vertelt dat hij meerdere dreigementen heeft gekregen van verkopers. "Ze belden me op om te zeggen dat ik moest betalen. Ze dreigden ook met incassobureaus."

Maar John piekert er niet over om te betalen. "Ik heb geen keuken, dus betaal ik ook niets." De zaak ligt nu bij een jurist, al een jaar. "Tot die tijd betaal ik niets." Hoe het met de keuken is? "Ik heb mijn oude keuken maar verbouwd."

Regels van het kopen van een keuken:

Het kopen van een keuken is een aankoop waarbij vaker iets misgaat, stelt ConsuWijzer Mensen zetten te makkelijk hun handtekening. Daarom de volgende tips:

  • Als jij een handtekening zet onder een overeenkomst, heb je een aankoop gedaan. En ben je dus een bepaalde verplichting aangegaan. Koop = koop.
  • Als je je handtekening hebt gezet, betekent dat je goed geïnformeerd moet zijn over wat je hebt gekocht: dit is de keuken, dit is de prijs en we leveren binnen dit termijn. 
  • Ook moeten de algemene voorwaarden zijn overhandigd. 
  • Als je toch van de koop afziet; dan is dat gebruikelijk dat daar kosten tegenover staan. 30 procent is het maximale aan annuleringskosten dat een bedrijf mag vragen.
  • Dat staat ook in de overeenkomst die je tekent. Het is niet wettelijk verplicht dat dat mondeling wordt meegedeeld.
  • Het advies: zet niet zomaar je handtekening. Lees goed waarvoor je tekent.
  • Voor een offerte hoef je NIET te tekenen.

Meer op Editie NL.nl
Libelle-vlogger aangevallen: door medewerker Mandemakers Keuken

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore