Voorlezen kun je leren

Voorlezen kun je leren: 9 gouden tips

21 januari 2014 18:58 Aangepast: 21 januari 2014 19:08

Gebruik jij gekke stemmetjes bij het voorlezen? Niet doen! Met deze tips hangen je kinderen aan je lippen.

Voorlezen is niet voor iedereen een tweede natuur. Het begint al bij de keuze van het juiste boekje. Gerlien van Dalen van Stichting Lezen geeft tips:

Denk vooruit bij het kiezen 

Het is vaak lastig om het goede boek te kiezen in de bieb of de boekwinkel. Denk bij het kiezen van het boek zoveel mogelijk vooruit: is er bijvoorbeeld nog een baby op komst? Of is je kind bezig zindelijk te worden? Dan kun je boeken kiezen die bij de belevingswereld van je kind aansluiten.

Lees vaker hetzelfde boek

Na een paar keer voorlezen heb jij misschien wel genoeg van dat ene boek, maar voor je kind maakt dat niet uit. Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Dat hoeft echt niet saai te zijn. Als je elke keer een ander onderwerp verzint om het na het voorlezen over te hebben: het thema, de personages of hebben je kinderen zelf wel eens zoiets meegemaakt?

Maak er een ritueel van

Kinderen zijn gek op rituelen bij het voorlezen. Lees dus iedere dag op een vertrouwde manier en een vertrouwde plek voor. Het liefst een plek met zo weinig mogelijk kans op afleiding. Laat je kind daarbij een knuffel vasthouden en zorg dat het een knusse plek is. Voorleestijd is tijd om samen te lachen, praten en luisteren. 

Voorlezen met stemmetjes, niet doen!

Bij prentenboeken horen vaak hele korte stukjes tekst. Het is dan niet nodig om je extra in te spannen met gekke stemmetjes. Vooral bij peuters heeft dit geen zin. Zorg wel dat je goed articuleert en je kind regelmatig aankijkt. Dat is vaak treffender dan allerlei gekke stemmetjes. 

Laat je kind ook vertellen 

Zorg dat je tijdens het verhaal niet de enige bent die praat. Laat je kind zoveel mogelijk zeggen: alles wat ze toevoegen is goed. Zo blijft je kind betrokken bij het verhaal. Laat je kind het verhaal ook zelf eens navertellen. Helemaal leuk is het natuurlijk om je kind zelf te laten voorlezen. 

• Te moeilijk? Dat mag! 

Vaak twijfel je of een boek niet te moeilijk is voor je kind. Ook al is dat aangeraden door andere ouders of de leiders op het kinderdagverblijf. Besef je dan dat het juist een beetje te moeilijk mag zijn. Als je het goed genoeg uitlegt aan je kind en het boek vaker leest, heb je juist meer kans dat je kind geboeid blijft door het boek. 

Voorspel samen het verhaal

Vraag je kind tijdens het lezen hoe hij/zij denkt dat het verhaal verder zal gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Daardoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter naar oplossingen te zoeken voor problemen.

Vermijd moeilijke woorden niet

Als er moeilijke woorden in het boek staan, moet je er juist de nadruk op leggen. Tijdens het verhaal word vaak vanzelf duidelijk wat het betekent. Als je het moeilijke woord na het lezen nog een keer terughaalt en uitlegt kan je kind het makkelijker onthouden. 

Bekijk voor het lezen het boek goed

Bekijk en bespreek het boek met je kind voordat je gaat lezen. Bekijk bijvoorbeeld de kaft en laat je kind erover vertellen. Als je de kaft samen bekijkt, kunt je samen met je kind bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`