EditieNL

'Yo tjappie, wil je money in the bank?' bedrijven blunderen met jongerentaal

16 augustus 2017 15:00 Aangepast: 13 november 2017 13:13

"Yo Tjappie, alles chill?" Voor 400 jongeren in Lelystad was het even goed kijken. Maar ja, zo werden ze echt aangesproken in een brief van de gemeente. Die hoopt de jeugd zo beter te bereiken. Maar werkt dit wel?

 "De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan", zo begint de brief. Gemeente Lelystad verspreidt de brief, met als titel 'Netnix', onder jongeren in straattaal om hen aan te sporen te gaan werken of studeren. "En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, scooter of een wagen. Kijk dat is pas chill, dat wil jij toch ook?", is de boodschap van gemeente

Thumbnail

Lelystad aan de jongeren. 

Een proef om jongeren te bereiken

Veel jongeren die de brief hebben ontvangen voelen zich beledigd en worden daardoor juist niet gemotiveerd om contact met hen op te nemen. Gemeente Lelystad vertelt Editie NL dat het een proef is om een groep te bereiken die vrij moeilijk te bereiken is. "Het gaat om mensen zonder startkwalificatie: dus geen diploma's en werk", legt persvoorlichter Eduard Ehrhardt. "Die willen we een hand toereiken."

Daar is Jessica Benedictus van Combat Jongerencommunicatie het niet mee eens. "Een officiele instantie moet jongeren niet aanspreken in de taal die jongeren onderling spreken", legt ze uit. "De brief van gemeente Lelystad is ook erg stereotyperend, net of jongeren alleen maar zo praten."

Doekoe verdienen op Schiphol

Toch is gemeente Lelystad is niet de enige die zo'n typische poging doet om jongeren te bereiken. Meerdere bedrijven hebben dit geprobeerd. "Bijvoorbeeld Manpower, een uitzendbureau. Zij werden heel erg afgerekend op een vacature voor Schiphol", vertelt Benedictus. In die vacature stond: "Doekoe verdienen met bagage tillen op Schiphol? Je werkt 3 tot 7 uur op een dag. Daarna lekker chillen."

Als het aan Combat ligt blijven bedrijven dus weg van jongerentaal. "'Als wij campagnes ontwikkelen gericht op jongeren dan betrekken we jongeren erbij. Wij 'ouderen' hebben geen verstand van jongeren. Je moet niet voor jongeren denken, niet hip doen om mee te doen."

Bekijk hier de hele reportage.

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`