EditieNL

Van K3-water tot Woezel en Pip-peentjes: kidsmarketing gaat de gezonde kant op

09 maart 2017 17:42 Aangepast: 10 maart 2017 08:59
Het wordt steeds makkelijker om de gezonde keuze te maken. Beeld © ANP

Geen koekjes en zoete sapjes, maar fruit en water: het Belgische Studio 100, bekend van onder andere K3, wil zijn kleine fans voortaan inspireren gezond te leven. Ook in Nederland slaan bedrijven een gezondere weg in, al is er nog veel vooruitgang te boeken.

Vanochtend rolde het eerste flesje K3-water van de band af in België. Het drankje dankt zijn naam niet aan mierzoete inhoud, maar simpelweg aan de drie kinderidolen die op het etiket prijken. Er zit dus geen prik in, geen suiker; puur mineraalwater. Het is een nieuwe stap voor Studio 100, die eerder juist veel kritiek kreeg vanwege het vele snoepgoed dat ze onder hun merken uit brachten.

De afbeelding van K3'ers Hanne, Klaasje en Marthe zou kinderen verleiden tot het (laten) kopen van ongezond eten. Begin vorig jaar gooide Studio 100 het roer om, en nu worden er flesjes water en bakjes snackgroenten onder de merknaam verkocht. "We proberen meer rekening te houden met ontwikkelingen in de markt en kinderen aan te moedigen gezonder te leven", zegt een woordvoerder van het mediabedrijf. 

Thumbnail

De eerste flesjes K3-water. Bron: VTM

Kritiek

De flesjes zijn vooralsnog niet in Nederland te koop, maar het Voedingscentrum juicht de flesjes water toe. "In theorie zou het niet nodig hoeven zijn, maar als een plaatje van K3 kinderen helpt meer water te drinken dan is dat alleen maar goed", zegt Jasper de Vries van het Voedingscentrum. 

Ook hier lijken bedrijven te hebben geleerd van de kritiek op kindermarketing. Een van de partijen die zich hard maakt voor het tegengaan van cartoons en kinderidolen op ongezonde producten, is de Alliantie Stop Kindermarketing. Sinds de samenwerking tussen verschillende gezondheidsorganisaties tot stand komt, is er een hoop verbeterd.

"Er zijn verschillende supermarkten die hebben beloofd alleen nog maar cartoons op gezonde producten te zetten", legt Caroline Martens van de Alliantie uit. "In de Jumbo staan Woezel en Pip bijna alleen nog maar op gezonde producten, en Albert Heijn heeft zijn eigen RockFrogs-producten die bijna allemaal binnen de schijf van vijf vallen."

Nu Disney nog

Supermarkten mogen dan grotendeels om zijn, veel grote bedrijven zien nog steeds brood in kinderidolen op ongezonde producten. "Het gaat de goede kant op, maar nu moeten we de trend doorzetten. Ik hoop bijvoorbeeld dat Disney de gezonde kant opgaat", zegt Martens.

Ook De Vries ziet ruimte voor verbetering. "Ik schat dat 70 procent van alle reclame die op kinderen gericht is, nog steeds ongezond is. Het liefst zouden we kindermarketing helemaal niet meer zien, maar zolang het op producten uit de schijf van vijf is, is het goed."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`