EditieNL Nieuwjaarscheck

Zo houd je je goede voornemens wél vol

31 december 2014 15:00 Aangepast: 08 januari 2015 01:23
Een hardloper in het Vondelpark. Beeld © ANP

Goede voornemens zijn pas écht goed als je ze volhoudt. En daar heeft iedereen moeite mee. Daarom: tips om je voornemens te laten lukken. Want het kan echt.

Minder roken, meer sporten, gezonder eten, meer lezen of de trap nemen in plaats van de lift. Mooi, die goede voornemens. Maar hoe zorg je ervoor dat je ze niet in januari al opgeeft? Hoe voorkom je dat dat sportschoolabonnement een herinnering wordt aan dat goede voornemen waar je je niét aan hebt gehouden?

"Gewoontes kunnen gevormd worden", zegt Sanne de Wit, onderzoekster klinische psychologie. Ze onderzoekt bij 'gewone' mensen – niet bij mensen met een verslaving – hoe snel een bepaalde gedraging een gewoonte kan worden. De crux? "Hoe vaker je een bepaalde gedraging herhaalt, hoe meer deze inslijt."

Zelfde tijdstip
"Als je een bepaalde handeling vaak herhaalt op steeds hetzelfde tijdstip en die koppelt aan een specifieke plek, dan is de kans het grootst dat een bepaalde gedraging een gewoonte wordt." Dat noemen we met moeilijke woorden: voldoende stimuli inbouwen.

Om een voorbeeld te noemen: De Wit wilde vorig jaar meer gaan sporten met haar vriend. "Ik wilde een zo flexibel mogelijk abonnement waar ik elke dag de hele dag mee kon sporten. Mijn vriend wilde een zo inflexibel mogelijk abonnement, waar hij maar één of twee avonden mee naar de sportschool kon." Dat laatste werkt het beste, zegt De Wit. "Daarmee stimuleer je dat je steeds op een vast moment sport, met een specifiek plan, structureel."

ZIE OOK: Goede voornemens: 80 procent denkt dat alles beter wordt

Nog een tip van De Wit: probeer het oude gedrag niet te onderdrukken. "Vervang het met een gewoonte." Onderdrukken werkt als die welbekende roze olifant: je gaat er juist aan denken als je er niet aan wílt denken.

Voor veel mensen blijft het toch moeilijk: je houden aan je goede voornemens. Voor hen heeft De Wit een speciaal programma ontwikkeld voor komend jaar, waarbij je onder begeleiding aan je voornemens werkt. 

Tips

​Patrick Schriel is personal life coach en helpt - onder andere - mensen met hun goede voornemens. Zijn tips op een rij: 

  • Bedenk wat je nu eigenlijk wilt en formuleer dit voornemen zo positief mogelijk. Niet: ik wil kilo’s kwijtraken. Wel: ik wil gezonder leven.
  • Zet zo snel mogelijk concrete stappen. Wacht dus niet tot 31 december, maar begin ermee zodra je het voorneemt.
  • Doe het samen. Stel een buddy aan die jou in de gaten houdt en ondersteunt.
  • Heb zelfvertrouwen dat je het kunt.
  • Houd het simpel, kies één ding, en maak er een gewoonte van. Je hersenen moeten als het ware een nieuw pad creëren. 
 

ZIE OOK: Zo komende goede voornemens uit. 

EditieNL
`