We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

12 september 2016

10 jaar en dan al je eerste rijles? 'Absurd'

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met rijles, toch? In Nederland mogen 16- en 17-jarigen al lessen volgen, in Engeland kunnen kinderen sinds kort vanaf hun 10de al de auto in. Is dat niet veel te vroeg?

In Engeland krijgen de kinderen op een afgesloten terrein autorijlessen, vanaf hun 10de dus. "Absurd idee", vindt verkeerpsycholoog Gerard Tertoolen. "Tot en met het 12e levensjaar zijn de hersens van kinderen nog volop in ontwikkeling." En dus kun je niet alles doen in het verkeer.

Ook Veilig Verkeer Nederland is sceptisch. "Wij zien hier niets in. Als je 10, 11 of 12 jaar bent, ben je het verkeer nog aan het leren", zegt Cindy Esseling van de VVN. "Mentaal en fysiek ben je nog in ontwikkeling." Risico's en snelheden inschatten, verkeerssituaties overzien, allemaal essentieel als je deelneemt aan het verkeer. "Kinderen kunnen dat nog niet."

Hersens niet klaar

Verkeerspsycholoog Tertoolen beaamt dat: "Je kunt moeilijk dingen met elkaar combineren, moeilijk situaties interpreteren. Je hersens zijn simpelweg nog niet klaar om met het verkeer deel te nemen."

Op een afgesloten terrein wat motorische vaardigheden bijbrengen aan kinderen, ziet de VVN misschien nog wel gebeuren. "Maar het verkeersinzicht ontbreekt daar."

Hoe eerder, hoe beter

Rijinstructeur Frank Epker van Slotemakers Slipschool vindt het geen heel raar idee. "Hoe eerder je begint met het bijbrengen van vaardigheden, hoe beter." De weg op als je nog maar 10 of 11 bent, gaat hem wel te ver. "Nee dat is te vroeg. Je moet op z'n minst lang genoeg zijn om over het stuur en de motorkap te kunnen kijken." 

Waanzin

Wat Tertoolen betreft is 17 of 18 jaar vroeg genoeg om te beginnen. "Zelfs dan is het maar de vraag of ze dan die verantwoordelijkheden kunnen nemen." 

Jonge automobilisten zijn tot 5 keer vaker betrokken bij een dodelijk ongeval, dat blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het is zelfs zo dat 22 procent van de dodelijke ongevallen met 18- tot 24-jarigen is, terwijl die groep maar 10 procent uitmaakt van het totale aantal bestuurders in Nederland. 

"Ook veel volwassen trekken de verantwoordelijkheid die deelname aan het verkeer vereist niet altijd", zegt Tertoolen. "Van 10-, 11-, 12-jarigen kun je dat echt niet vragen." Die moeten nog de puberteit in, kunnen niet omgaan met groepsdruk. Kinderen spelen nog spelletjes en kunnen echt en spel nog slecht onderscheiden. "Het is waanzin om deze groep al bezig te laten zijn met dit soort verantwoordelijkheden."

Bekijk hier de video: 

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws