We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

17 juli 2017 16:09

Werknemers zakenreisbureau BCD misbruikten bonuspunten klanten

Werknemers zakenreisbureau BCD misbruikten bonuspunten klanten

Personeel van het zakenreisbureau BCD Travel uit Utrecht sjoemelde op forse schaal met bonuspunten van zakelijke klant ANWB. Als gevolg daarvan heeft de reisorganisatie de ANWB bijna honderdduizend euro schadevergoeding moeten betalen.

BCD Travel is onderdeel van BCD Holdings, met een omzet van ruim 25 miljard dollar en 13.000 werknemers een van de grootste zakenreisbureaus ter wereld. Het bedrijf is in handen van John Fentener van Vlissingen, telg van de bekende steenkolenfamilie. In Nederland is BCD ook bekend van CheapTickets en Vliegwinkel.

Ontslag op staande voet

Zakelijke klanten van BCD Travel kunnen sinds jaar en dag meedoen met het zogenoemde PartnerPlus Benefit Programma van een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder Lufthansa. Klanten die met die maatschappijen vliegen, sparen Benefit Points. Die kunnen worden ingeruild voor gratis vluchten, upgrading, artikelen of contant geld.

Uit een recent openbaar geworden uitspraak van het gerechtshof in Den Haag blijkt dat BCD een leidinggevende eind 2015 op staande voet heeft ontslagen, omdat hij privé gebruik maakte van bonuspunten van klant ANWB en mogelijk meer klanten. Twee andere werknemers die met de bonuspunten van ANWB hadden gevlogen, werden twee maanden later op straat gezet.

Aanbod leidinggevende

De openbaar geworden uitspraak betreft een travel consultant, die sinds 1999 voor BCD werkte en onder meer op het Haagse kantoor van klant ANWB zat. Mei vorig jaar oordeelde de rechtbank in Den Haag dat de reisorganisatie haar terecht had ontslagen. Maar dat vocht zij aan in hoger beroep. Volgens de consulente had haar leidinggevende aangeboden de bonuspunten te gebruiken, en zou het gaan om tegoeden die anders zouden verlopen.

Het Haagse gerechtshof oordeelde dat BCD de medewerkster niet op staande voet had mogen ontslaan, mede gezien haar langdurige en tot dan toe smetteloze dienstverband. Volgens het Hof was het gebruik van de bonuspunten eerder naïef, dan ernstig verwijtbaar. Het reisbureau moet haar vergoedingen van in totaal ruim 40.000 euro betalen.

Aansprakelijk voor schade

Daar staat tegenover dat het Hof de medewerkster wel deels aansprakelijk acht voor de schade die BCD leed. Zij moet de reisorganisatie ruim 13.000 euro vergoeden, en daarmee wordt de vergoeding die het reisbureau aan de ANWB betaalde deels gecompenseerd.

Volgens haar advocaat Peter Drenth kwam het Hof in het hoger beroep van de andere medewerker tot een vergelijkbaar oordeel. In dat geval was de vergoeding die BCD moest betalen aanzienlijk hoger, aldus de advocaat.

'Zeer ernstig'

BCD Travel erkent dat ex-medewerkers van het bedrijf de Benefit Points van een klant zelf gebruikten. "Wij nemen dit soort zaken zeer ernstig, dus zijn meteen een grondig onderzoek gestart. Nadat we ontdekten dat er inderdaad ongeoorloofd gebruik werd gemaakt van deze punten, hebben wij besloten om de betrokken medewerkers te ontslaan."

Hoewel deze zaak door een tip werd ontdekt, zegt BCD dergelijk misbruik te kunnen ontdekken in haar systemen. "Geen enkel bedrijf is 100% beveiligd tegen misbruik, zowel intern als extern, maar we hanteren strenge regels en hebben een nultolerantie wat betreft fraudegevallen."

Op de vraag of er ook met punten van andere klanten dan de ANWB is gesjoemeld, gaf BCD geen antwoord.

Topnieuws