Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

VW sjoemelde met tests

VW sjoemelde met tests

De Duitse autofabrikant Volkswagen wordt beschuldigd van het sjoemelen met tests waarmee de schadelijke uitstoot van auto's wordt gemeten.

De Duitse autofabrikant Volkswagen wordt beschuldigd van het sjoemelen met tests waarmee de schadelijke uitstoot van auto's wordt gemeten.

Lees hier meer over het dieselschandaal bij Volkswagen en de gevolgen ervan.

Topnieuws
meer stories
Meest gelezen : Geld & Werk
29 augustus 2016 12:38, in:

VW sjoemelde met tests

'Europese Commissie werkt onderzoek dieselschandaal tegen'

De auto-industrie en de Europese Commissie proberen het onderzoek naar het dieselschandaal te dwarbomen. Dat onderzoek wordt uitgevoerd door een enquêtecommissie van het Europees Parlement. Ook houden nationale overheden te veel hun eigen industrie de hand boven het hoofd.

Dat zegt de Nederlandse rapporteur van de onderzoekscommissie, Gerben-Jan Gerbrandy vandaag in Den Haag.

Hij is daar om te vertellen wat de tussentijdse uitkomsten zijn van het onderzoek naar de rol van Europa in het omvangrijke dieselschandaal, dat vorig jaar naar buiten kwam bij Volkswagen. Later bleek dat ook veel uitstootwaarden van andere merken verdacht waren.

Een van de grote problemen is volgens de Europarlementariër dat er te veel bevoegdheden zijn verdeeld onder de lidstaten. Zo worden Duitse auto’s vaak in Duitsland getest, en in andere landen werkt dat precies hetzelfde. Daardoor zou de mogelijkheid ontstaan voor landen om het niet al te nauw te nemen met de regels, zodat ze hun eigen industrie kunnen bevoordelen.

'Europese Commissie werkt ons tegen'

Het lijkt erop dat de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, niet zit te wachten op het onderzoek.  "Wij hebben duidelijk gemerkt dat de Europese Commissie ons tegenwerkt bij het geven van bepaalde documenten", zegt Gerbrandy tegen RTL Z.

Het gaat dan bijvoorbeeld om notulen van een gesprek van een werkgroep over de ontwikkeling van nieuwe tests. "Het is heel moeilijk om die documenten te verkrijgen en er vervolgens gebruik van te maken", vertelt de parlementariër.

Vanmiddag geeft Gebrandy nog een uitgebreide toelichting op de stand van het onderzoek.

Bekijk hier het interview met Gerbrandy:
 

 

04 oktober 2015 15:00, in:

VW sjoemelde met tests

Volkswagen schreeuwt het van de daken: sorry

Volkswagen schreeuwt het van de daken: sorry

Met een paginagrote advertentie in verschillende Duitse kranten heeft automaker Volkswagen zondag zijn excuses aangeboden voor het dieselschandaal.


"We zullen er alles aan doen om uw vertrouwen terug te winnen", luidt de tekst onderaan de advertentie.

Ander soort advertentie
Volgens Volkswagen waren de pagina's eigenlijk bedoeld om Duitsland te feliciteren met de eenwording van het land 25 jaar geleden, met alle gerelateerde lofuitingen van dien.
Door het schandaal heeft onder meer het imago van Volkswagen een forse knauw gekregen.

De automaker kondigde eerder aan dat wegens het dieselschandaal 11 miljoen auto's terug moeten naar de garage voor nieuwe software, omdat met de huidige software de uitstoot van schadelijke stoffen kan worden gemanipuleerd.

04 oktober 2015 10:14, in:

VW sjoemelde met tests

'Ingenieurs Volkswagen leggen bekentenis af'

In het schandaal rond de dieselauto's van het Duitse merk Volkswagen zijn de eerste bekentenissen afgelegd.

Dat meldt de krant Bild am Sonntag. Verschillende ingenieurs zouden overeenkomstig hebben verklaard dat de smokkelsoftware vanaf 2008 is geïnstalleerd in de wagens, omdat die anders nooit zouden voldoen aan de scherpe uitstooteisen.

Volgens de krant is het niet duidelijk wie de opdracht heeft gegeven voor de installatie van de software.

Bondskanselier Angela Merkel zei zondag in een radio-interview dat het schandaal bij de automaker de reputatie van de gehele Duitse industrie niet heeft geschaad. "Ik hoop dat Volkswagen snel de zaken opheldert en zorgt voor transparantie", aldus Merkel. "Maar ik geloof dat de Duitse industrie nog altijd als betrouwbaar wordt gezien."

Volkswagens financieel directeur en aankomend president-commissaris Hans Dieter Pötsch beschouwde het dieselschandaal waarin Volkswagen afgelopen weken verzeild is geraakt eerder als "een crisis die het bedrijf in zijn voorbestaan bedreigt''.

03 oktober 2015 16:57, in:

VW sjoemelde met tests

Directeur VW: 'Voortbestaan Volkswagen wordt bedreigd'

Directeur VW: 'Voortbestaan Volkswagen wordt bedreigd'

Financieel directeur Hans Dieter Pötsch zegt vandaag dat het dieselschandaal bij Volkswagen het bedrijf in een ‘crisis heeft gebracht die het voortbestaan bedreigt’.

Pötsch, die later dit jaar de voorzitter van de raad van commissarissen wordt, deed zijn uitspraken in Welt am Sonntag. Morgen wordt het hele artikel gepubliceerd.

De Oostenrijker zegt desalniettemin te geloven dat Volkswagen de crisis weer te boven kan komen.

Desastreuze gevolgen
De gevolgen van een  eventueel faillissement van de autogigant zijn niet te overzien. Bij Volkswagen werken wereldwijd 600.000 mensen, 270.000 daarvan werken in Duitsland. Ook zijn er talloze bedrijven die onderdelen en diensten leveren aan Volkswagen, ook deze bedrijven zouden hard getroffen worden.

Volkswagen kwam in zwaar weer terecht toen twee weken geleden naar buiten kwam dat het bedrijf had gesjoemeld met Amerikaanse uitstoot-tests. Later bleek de sjoemelsoftware ook in Europese auto’s aanwezig te zijn. In veel landen worden geen Volkswagens meer verkocht van de gewantrouwde modellen, en de schadeclaims steken overal de kop op. 

01 oktober 2015 18:27, in:

VW sjoemelde met tests

Miljoenenclaim bij Volkswagen namens autobezitters

Stichting VolkswagenAudiclaim heeft namens Nederlandse Volkswagenbezitters een schadeclaim ingediend bij Volkswagen. De initiatiefnemers eisen compensatie voor schade veroorzaakt door sjoemelen met emissiesoftware.

Volgens advocaat Oscar van Oorschot, die onder andere ook achter de PGB-claim en andere collectieve consumentenclaims zat, heeft iedere bezitter van een auto met de bewuste dieselmotor recht op een schadevergoeding. 

In ons land moeten 160.000 wagens van VW terug naar de garage voor een update van de software. VolkswagenAudiclaim schat dat de betreffende autobezitters tussen de 3000 en 7000 euro schade lijden. De totale claim bedraagt mogelijk dus meer dan een miljard euro.

Waardevermindering
Niet alleen de waarde van de auto vermindert volgens Van Oorschot, ook de rij-eigenschappen veranderen bij 'onvermijdelijke reparaties' die moeten worden verricht om de uitstoot te verminderen. De auto's krijgen ook minder vermogen, minder comfort en een hoger brandstofverbruik, zegt hij.

"Al deze schade zal Volkswagen aan onze deelnemers moeten vergoeden. Daarbij eisen wij dat de fabrikant zekerheden stelt. Het gaat immers om veel geld. Dat hebben wij vandaag aan de raad van bestuur kenbaar gemaakt", zegt hij. 

Meerdere claims
Alle gedupeerden kunnen zich melden bij Stichting VolkswagenAudiclaim. De eisen zijn vandaag neergelegd bij de Nederlandse Volkswagenimporteur, Pon Dealer Groep. Als voorschot heeft de stichting een borgstelling van 5 miljoen euro geëist. Mocht dat niet lukken dan wil het advocatenkantoor achter de claim beslag laten leggen op het vermogen van Pon.

De reden dat de organisatie in eerste instantie Pon aansprakelijk stelt en niet Volkswagen zelf, is dat de zaak dan volgens Nederlands recht kan worden afgehandeld.

Het is zeker niet de eerste Nederlandse eis die is neergelegd bij Volkswagen. De Vereniging van Effectenbezitters deed dat al eerder omdat een groot deel van de beurswaarde verdampte. Later volgde ConsumentenClaim met een claim namens beleggers.

30 september 2015 21:25, in:

VW sjoemelde met tests

RDW overweegt onderzoek andere automerken

RDW overweegt onderzoek andere automerken

De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) overweegt om zelf een onderzoek te starten naar de uitstoot van autotypes die de dienst heeft goedgekeurd voor de Europese markt.

Hoewel er op dit moment geen signalen zijn dat andere fabrikanten betrokken zijn, voelt de RDW zich toch verantwoordelijk om de auto's die de organisatie eerder heeft goedgekeurd nog een keer onder de loep genomen. Dat schrijft Wilma Mansveld, de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in een antwoord op Kamervragen van de PVV.

De organisatie heeft overigens geen goedkeuring afgegeven voor Volkswagenmodellen, dat heeft de Duitse tegenhanger KBA gedaan. 

'Snel nieuwe testmethode'
Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, wil Nederland dat Europa sneller een nieuwe testprocedure invoert om de uitstoot van auto’s te meten. Daardoor moet fraude zoals bij Volkswagen worden voorkomen. Op dit moment zijn er plannen om in september 2017 te gaan testen met de zogenaamde ‘Real Driving Emission’. Daarbij wordt de uitstoot van auto’s niet in een laboratorium, maar met mobiele apparatuur op de openbare weg gemeten. Het jaar erop zou de meting verplicht worden.

Maar dat is te laat, vindt Mansveld. Ze wil dat deze test al volgend jaar in heel Europa wordt ingevoerd. De Rijksdienst Wegverkeer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en TNO nemen hiervoor in Genève en Brussel de lead, schrijft ze vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Auto-industrie was heel lang tegen
Dat strijkt tegen de haren van de auto-industrie in, die al jaren een lobby voert om de nieuwe test langzaam in te voeren. "Daar moet niet aan worden toegegeven", zegt Mansveld. "De Europese Commissie neemt de zaak hoog op. In het belang van de consument en het milieu is het belangrijk dat autofabrikanten de emissielimieten volledig respecteren."

De emissietesten zijn in opspraak gekomen na softwarefraude bij Volkswagen, maar de Europese Commissie zit al langer met het probleem in zijn maag. Fabrikanten zorgen ervoor dat hun auto’s in klinische omstandigheden zo zuinig mogelijk uit de bus komen, terwijl ze op de weg heel anders lijken te presteren.

Niet alle auto's zo zuinig
Dat is bijvoorbeeld ook het geval met de Diesel 6-motoren van de Duitse autobouwer. Alhoewel volgens Volkswagen niet aan de software gesleuteld is, blijkt uit onderzoek van TNO dat de uitstoot op de weg ‘vijf tot zes keer hoger is’ dan dat de fabrikant aangeeft. Dat zou te maken hebben met de afstemming van bepaalde systemen, die niet optimaal werken. 

Op de website werkelijkverbruik.nl, die het benzinegebruik van tankpassen registreert, is te zien dat auto's gemiddeld 45 procent meer gebruiken dan verwacht. Zo claimt BMW dat de X1 3,7 liter verbruikt op 100 kilometer. In werkelijkheid bleek dit 5,10 liter, bleek in 2014 uit onderzoek van Travelcard en TNO. Daarbij zijn 240.000 auto’s onderzocht. 

Frankrijk maakte vandaag ook bekend om onderzoek te doen, zegt persbureau Reuters. het Franse ministerie van Economische Zaken wil bovendien kijken of andere automerken eveneens hebben gesjoemeld met uitstootgegevens.

30 september 2015 07:09, in:

VW sjoemelde met tests

Houston eist 100 miljoen van Volkswagen

Houston eist 100 miljoen van Volkswagen

De Amerikaanse stad Houston stapt naar de rechter en eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar van Volkswagen.

Volgens het bestuur van het Harris County heeft het gesjoemel van Volkswagen ertoe geleid dat de vervuiling in de stad en omstreken is verergerd. De schadeclaim, die omgerekend zo'n 89 miljoen euro bedraagt, is voor zover bekend de eerste eis die is afkomstig van een overheidsinstantie naar aanleiding van het dieselschandaal.

25.000 dollar per dag
Volgens voorzichtige schattingen zijn sinds 2009 ongeveer 6000 Volkswagen-diesels verkocht in Houston, de vierde stad van de Verenigde Staten. Dat aantal kan nog oplopen. Harris County wil compensaties vragen die kunnen oplopen tot 25.000 dollar per dag, voor elke dag dat de auto's hebben rondgereden. De regio claimt dat iedere rondrijdende Volkswagen een aparte schending van de regels is, iedere dag opnieuw.

Houston is een van de meest vervuilde steden. Dat komt door de uitstoot van chemische bedrijven en overvolle wegen. ,,De auto's waarmee geknoeid is, stootten elke dag veel meer stikstofoxide uit dan toegestaan. Het bedrog van Volkswagen heeft ons geschaad in de mogelijkheid om luchtkwaliteit te verbeteren en onze burgers te beschermen'', zegt Harris County.

29 september 2015 18:07, in:

VW sjoemelde met tests

160.000 auto's in Nederland aangepast om dieselschandaal

Van de 11 miljoen diesels die teruggeroepen worden door het Volkswagenconcern omdat er is gesjoemeld met software, komen er minstens 160.000 uit Nederland. Dat schrijft Volkswagenimporteur Pon.

Automobilisten die hun wagen terug moeten brengen voor een softwareupdate, krijgen dat automatisch en persoonlijk van hun dealer te horen. Hoe een en ander in zijn werk gaat, wordt duidelijk zodra VW de technische oplossing voor het probleem beschikbaar heeft.

De importeur liet verder weten dat alle personenwagens die nu in de showroom staan, voldoen aan de eisen en dus gewoon kunnen worden verkocht. De verkoop van auto's met een dieselmotor van het type waarmee geknoeid is, blijft opgeschort. Het gaat om 4100 wagens, voornamelijk bestelbusjes.

Meer op rtlz.nl:
Dijsselbloem: geen extra belasting voor eigenaren sjoemeldiesels

29 september 2015 16:43, in:

VW sjoemelde met tests

Dijsselbloem: geen extra belasting voor eigenaren sjoemeldiesels

De belastingdienst gaat geen extra belasting heffen voor diesels van Volkswagen waar mee gesjoemeld is om de testresultaten naar beneden te krijgen. Dat zegt minister Dijsselbloem van Financiën tegen RTL Z.

"Bedrogen burgers hoeven niet terug te betalen aan de fiscus", reageerde Dijsselbloem op het dieselschandaal. "De burger gaat geen naheffing krijgen." 

Leaserijders die vreesden dat ze alsnog een hogere bijtelling moeten betalen vanwege de fraude met sommige dieselmotoren van het Volkswagenconcern, kunnen dus opgelucht ademhalen. De hoogte van de bijtelling wordt mede bepaald door de uitstoot van auto's, hoe minder uitstoot hoe lager de bijtelling. Nu blijkt dat Volkswagen apparatuur in sommige van haar dieselmotoren inbouwde die testapparatuur om de tuin leidde, bestond de vrees dat automobilisten met de verdachte types voor een hogere bijtelling aangeslagen zouden worden.

Volkswagen maakte vandaag bekend alle 11 miljoen auto's terug te roepen naar de fabriek, om de illegale software te vervangen. Volkswagenimporteur Pon besloot gisteren de verkoop van auto's met de verdachte Euro5-motoren op te schorten, onduidelijk is hoeveel er van deze auto's in Nederland verkocht zijn.

Bekijk hier het hele gesprek met minister van Financiën Dijsselbloem:

 

29 september 2015 09:01, in:

VW sjoemelde met tests

Nog een schadeclaim van gedupeerde Volkswagen-beleggers

Er komt nog een collectieve claim van Nederlandse beleggers die veel geld verloren door de dieselgate bij Volkswagen. ConsumentenClaim begint een eigen zaak, in navolging van de Vereniging van Effectenbezitters vorige week

Volkswagen verloor afgelopen week in een paar dagen tijd een aanzienlijk deel van zijn beurswaarde, nadat bekend werd dat er gesjoemeld werd met software in dieselmotoren. ConsumentenClaim vindt dat het autoconcern beleggers eerder had moeten informeren over de frause. "Volkswagen heeft willens en wetens beleggers niet geïnformeerd over de fraude. Kennelijk dachten ze ermee weg te kunnen komen. Beleggers zijn hierdoor zwaar gedupeerd'', zegt directeur Stef Smit.

Beleggers met aandelen Volkswagen, Porsche of Audi kunnen op basis van no cure, no pay meedoen met de 'dieselclaim' van ConsumentenClaim. ConsumentenClaim deed eerder ook de World Online- en Fortisclaim. Het is niet uitgesloten dat op een later tijdstip aandelen van andere autofabrikanten aan de claim worden toegevoegd, meldt de organisatie.

Vorige week stelde ook de Nederlandse vereniging van effectenbezitters Volkswagen aansprakelijk voor verliezen door het dieselschandaal.

28 september 2015 18:56, in:

VW sjoemelde met tests

Nederland stopt met verkoop verdachte Volkswagens

Nederland stopt met verkoop verdachte Volkswagens
Het gaat om 4100 dieselauto's

Autodealers stoppen met de verkoop van Volkswagens met Euro 5 dieselmotoren in Nederland, zegt de Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon’s Automobielhandel tegen RTL Z.

Het gaat om 4100 dieselauto's die op dit moment op voorraad zijn. Het gaat om dieselmotoren die mogelijk in auto's van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat zitten. De nieuwe generatie Euro 6 dieselmotoren zijn niet getroffen door het emissieschandaal en kunnen dus nog wel verkocht worden.

Nederland volgt daarmee het voorbeeld van onder andere België. Daar besloot de importeur ook om voorlopig geen Volkswagen-diesels meer te verkopen. In Zwitserland geeft de rijksverkeersdienst geen vergunningen meer af voor diesels waarmee is gesjoemeld.

Dealermeeting in Nederland
De Duitse Transportautoriteit KBA heeft een deadline van tien dagen gesteld waarin Volkswagen met een plan moet komen om de sjoemelsoftware uit de auto's te halen, anders stop ook daar de verkoop. 

Pon nodigde vandaag alle dealers van Volkswagen in Nederland uit voor een zogenoemde dealermeeting. Daar werden de autoverkopers bijgepraat over de stand van zaken.

Klap voor Volkswagen
De autofabrikant krijgt klap na klap te verduren. "Als er meer importstops komen en de reputatieschade wordt nog veel groter, dan kan het wel heel moeilijk worden voor Volkswagen", vertelde Carsten Brzeski, econoom bij ING, eerder vandaag tegen RTL Z. 

De ellende is nog niet voorbij voor de fabrikant. Het Duitse Openbaar Ministerie gaat strafrechtelijk onderzoek doen naar de opgestapte topman van Volkswagen, Martin Winterkorn. Het onderzoek zal zich focussen op fraude door de verkoop van auto's waarmee geknoeid is om uitstoottesten te manipuleren, schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine. 

28 september 2015 17:17, in:

VW sjoemelde met tests

Wat als… Volkswagen omvalt?

Klap na klap krijgt autofabrikant Volkswagen na het grote dieselschandaal. Hoe lang kan dat nog doorgaan? En wat als het ondenkbare gebeurt en Volkswagen omvalt?

De topman eruit, onderzoeksafdelingen geschorst, Zwitserland stopt met de import van diesels van Volkswagen en forse verliezen op de aandelenmarkten. De autofabrikant voelt elke dag het klappen van de zweep.

En het ging nog zo lekker in 2014. Volkswagen verkocht meer dan tien miljoen auto’s, de omzet bedroeg ruim 200 miljard euro en de nettowinst steeg naar ruim 11 miljard euro. De autofabrikant had, echt waar, ook nog de ambitie om de duurzaamste automaker van de wereld te worden in 2018.

Zowel op financieel als op groen vlak zit het nu ineens, op zijn zachtst gezegd, tegen. Hoeveel klappen moeten er komen voordat het echt financieel pijnlijk wordt voor de autofabrikant? En wat gebeurt er als het bedrijf omvalt? RTL Z vroeg het aan twee experts: Carsten Brzeski, econoom bij ING, en Carlo Brantsen, auto-expert.  

Rijdt Volkswagen richting een afgrond?

Brzeski: "De grote vraag is: gaan ze behoorlijke kosten maken en waait het vervolgens over of gaat het hier om een structurele reputatieschade? Het kan natuurlijk zo zijn dat het probleem beperkt blijft tot de details die we nu kennen. De vraag is hoe hoog de boete dan wordt; eerder werd gesproken van 18 miljard dollar, maar dat kan ook nog flink meevallen. Maar als ze 11 miljoen auto’s moeten terughalen en herstellen is dat ook een kostenpost."

"Maar het kan ook veel groter worden. Zwitserland heeft nu besloten om geen Volkswagens meer te importeren. Als er meer importstops komen en de reputatieschade wordt nog veel groter, dan kan het wel heel moeilijk worden voor Volkswagen."

Brantsen: "Kijk, de situatie in Amerika is wel een hele andere dan in Europa. Daar hebben ze andere regels, andere emissie-eisen én andere testen. Wij kijken naar CO2, zij naar stikstof. Bovendien hebben wij minder strenge eisen. Het kan heel goed zo zijn dat wat Volkswagen in Amerika heeft gedaan in Europa wel mag bijvoorbeeld. Maar inderdaad, het kán natuurlijk zo zijn dat er in Europa ook bewust gefraudeerd is en dat ze wél strafbare feiten hebben gepleegd. Dan heeft het autobedrijf een heel groot probleem. En wordt er morgen geen Volkswagen meer verkocht.”   

Wat gebeurt er als Volkswagen omvalt?

Brantsen: "Zoals ING en ABN Amro systeembanken zijn voor ons, zijn de Duitsers afhankelijk van Volkswagen. Ze kunnen niet zonder, dus het kan niet anders dan dat de overheid ingrijpt. Dat zag je in Amerika ook, toen praktisch de hele autowereld daar failliet ging. Toen hielp Obama met noodkredieten. In Duitsland zou dat ook gebeuren."

Brzeski: "Bij zo’n extreem scenario zou de Duitse regering inderdaad komen helpen, dat kan niet anders. De deelstaat Nedersaksen is mede-aandeelhouder en Volkswagen is van enorme invloed op die deelstaat alleen. Er werken 270.000 medewerkers bij de Duitse autofabrikant. Dan heb je nog toeleveranciers, dus dat zijn bij elkaar toch al gauw 500.000 tot 600.000 banen. Zowel Nedersaksen als Berlijn zullen dan ingrijpen. Ze zouden met overbruggingskrediet kunnen komen of de overheid zou een adviserende rol kunnen spelen bij het reputatieherstel van Volkswagen. Nog een mogelijkheid: mensen krijgen een kortere werkweek en de overheid betaalt een gedeelte van het loon, zodat ze geen mensen hoeven te ontslaan."

Kan Volkswagen ook nog van het auto-toneel verdwijnen? "Niks is uitgesloten. Had iemand ooit gedacht dat ABN Amro genationaliseerd zou worden? Maar ik denk dat het heel onwaarschijnlijk is dat Volkswagen verdwijnt."


Hoe groot is eigenlijk de kans dat VW het financieel zó zwaar krijgt?

Brzeski: "Volgens mij is de kans alsnog heel klein. Volkswagen is een groot bedrijf en het maakt meer dan alleen diesels. Het zou waarschijnlijk veel erger zijn als er iets mis zou zijn met de veiligheid van de auto’s, met airbags bijvoorbeeld. Dat is nu niet zo. Volkswagen heeft nu reserves opzij gezet om de boetes te kunnen betalen en een winstwaarschuwing gegeven. Tot nu toe lijkt het op een hanteerbaar verlies."

Brantsen: "De kans dat Volkswagen het zo zwaar krijgt is inderdaad echt klein. We zitten nu in een hype: iedereen doet alsof de regels in Amerika en Europa hetzelfde zijn, maar dat is absoluut niet zo. Bovendien zijn er geen doden gevallen. Toyota en General Motors bijvoorbeeld, hadden mankementen met airbags en contactsloten. Daar zijn aantoonbaar doden door gevallen. Volkswagen heeft de boel bedot, maar dit gaan ze echt wel overleven. Over een paar jaar zeggen we: het was een hype. Het viel allemaal reuze mee."

28 september 2015 13:08, in:

VW sjoemelde met tests

Duitsers beginnen strafrechtelijk onderzoek naar Winterkorn

Het Duitse Openbaar Ministerie gaat strafrechtelijk onderzoek doen naar de opgestapte topman van Volkswagen, Martin Winterkorn.

Het onderzoek zal zich focussen op fraude door de verkoop van auto's waarmee geknoeid is om uitstoottesten te manipuleren, schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine. 

Het onderzoek moet duidelijk maken wie er verantwoordelijk was voor het dieselschandaal, waarbij met 11 miljoen dieselauto's van het concern geknoeid is. Het OM heeft meerdere klachten ontvangen over de zaak, waaronder van Volkswagen zelf. 

Winterkorn maakte vorige week zijn aftreden bekend, afgelopen vrijdag presenteerde de Duitse autofabrikant zijn opvolger Matthias Müller

28 september 2015 12:35, in:

VW sjoemelde met tests

Vanmiddag crisisberaad Nederlandse Volkswagen-dealers

Volkswagen-importeur Pon heeft alle 156 Volkswagen-dealers in Nederland bijeen geroepen voor crisisoverleg vanmiddag.

De dealers komen bij elkaar om te praten over het dieselschandaal en hoe ze daar mee om moeten gaan. "Tot nu toe is er in Nederland nog heel weinig duidelijk: om hoeveel auto's het gaat en welke types. Veel klanten willen weten waar ze aan toe zijn", zegt verslaggever Bart Reijnen. "Ze zullen vanmiddag overleggen wat ze gaan doen, denk aan het informeren van klanten en of de verkoop van auto's door kan gaan."

Nederland heeft nog geen maatregelen aangekondigd rondom de verkoop van Volkswagens, in tegenstelling tot onze buurlanden. In België heeft de importeur besloten om voorlopig geen Volkswagen-diesels meer te verkopen en in Zwitserland geeft de rijksverkeersdienst geen vergunningen meer af voor de diesels waarmee is gesjoemeld. De Duitse Transportautoriteit KBA heeft een deadline van tien dagen gesteld waarin Volkswagen met een plan komen hoe het de sjoemelsoftware uit de auto's gaat weghalen; anders mogen de auto's niet meer verkocht worden. "Dat scenario is ook denkbaar in Nederland." 

Vorige week wilde Pon niet reageren op vragen van de media, en ook tegen het ministerie van Infrastructuur en Milieu bleef de importeur al die tijd vaag, aldus Reijnen. "Pas woensdag hebben ze het eerste gesprek, rijkelijk laat. Misschien horen we vanmiddag al iets meer horen van Pon en de dealers." 

28 september 2015 11:48, in:

VW sjoemelde met tests

2,1 miljoen Audi's betrokken in dieselgate

Wereldwijd zijn 2,1 miljoen Audi's voorzien van de sjoemelsoftware die moederbedrijf Volkswagen gebruikte in Amerikaanse emissietests. Dat heeft Audi zelf bekendgemaakt.

In West-Europa gaat het om 1,42 miljoen Audi's met de zogenoemde EU5-motoren, waarvan 577.000 in Duitsland en 13.000 in de VS. Onder de 'besmette' Audi-modellen vallen de A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 en Q5. 

Vorige week maakte de Duitse minister van Transport al bekend dat er met 2,8 miljoen Volkswagens gesjoemeld is. In totaal zijn 11 miljoen auto's betrokken in het schandaal. 

28 september 2015 11:09, in:

VW sjoemelde met tests

Waarom Merkel wakker ligt van dieselgate

Het Volkswagenschandaal is niet alleen spannend voor Volkswagen én alle andere autofabrikanten. Ook Angela Merkel zit nu waarschijnlijk te zweten. Want de auto-industrie is heel belangrijk voor de Duitse economie.

Ze zit er bovenop, zo verzekerde ze iedereen vorige week. Duitse bondskanselier Angela Merkel dringt er bij Volkswagen op aan dat de onderste steen boven moet komen in het dieselschandaal. Minister van Transport Alexander Dobrindt zou nauw contact hebben met het concern en Berlijn zou de 'noodzakelijke stappen' zetten. De stevige reactie is niet verrassend: Volkswagen, de Duitse regering én de gehele auto-industrie liggen onder een vergrootglas. Iedereen vraagt zich af: was dit, toch al flinke, schandaal alles? Of is het slechts het topje van de ijsberg? Merkel duimt ongetwijfeld voor een goede afloop. De auto-industrie is namelijk heel belangrijk voor de Duitsers.

Hoe belangrijk? RTL Z zocht het uit:

De auto is het belangrijkste exportproduct van Duitsland
Wir leben auto’s. Daar zit wel echt wat in: maar liefst 17,9 procent van de Duitse export bestaat uit auto’s en auto-onderdelen, vertelt het Duitse statistische bureau. In 2014 was de auto dan ook het belangrijkste exportproduct voor onze oosterburen. Daarna volgden machines (14,5 procent) en chemicaliën (9,4 procent).

Duitsland <3 export
Duitsland is in grote mate afhankelijk van export. Het land verkoopt vooral veel aan Frankrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China en aan ons, Nederland. En dat is geen klein deel van de taart: de Duitse export bedraagt zo’n 45 procent van het BBP en in 2014 verkocht het land meer aan het buitenland dan ooit tevoren. Mooi succesje? De Duitsers vinden van wel. Critici vinden dat de exportafhankelijkheid van Duitsland uit de hand loopt. Het gaat minder goed met de Duitse binnenlandse economie - vanwege te lage lonen, zeggen deze critici - en het land maakt daarom meer dan het verbruikt. Er wordt daarom meer verkocht aan het buitenland en dat zou andere landen weer in de problemen brengen, want die moeten weer meer importeren. Er zijn overigens ook genoeg analisten die de beschuldigingen onzin vinden.

Volkswagen is best groot
Eén op de vier nieuwe auto’s die rondrijdt in West-Europa is een Volkswagen. Wereldwijd is Volkswagen ook een grote jongen: het aandeel in de wereldwijde passagiersautomarkt is 12,9 procent. Er werken ook veel mensen bij de autofabrikant: zo’n 270.000 mensen in Duitsland, nog zonder toeleveranciers mee te rekenen.

Wir sterben autos
Het imago van de Duitse auto-industrie heeft een flinke deuk opgelopen. Zo niet een fatale botsing. Volkswagen is (was?) de trots van Duitsland. En Volkswagen etaleerde flink met haar Duitse en betrouwbare imago. Maar als je zo slinks liegt, is het imago van ‘betrouwbaarheid’ natuurlijk niet zo veel meer waard. Ook de Duitse autolobby heeft een flinke klap in het gezicht gekregen, zo schrijft Politico. Waar Merkel eerst flink lobbyde voor haar kindje, zal de deur nu wellicht wat minder snel open staan voor de autolobby in Brussel, in de vorm van een machtig politicus of niet.

En daar krijgt zelfs Mark Rutte het warm van
De auto-industrie is dus heel belangrijk voor Duitsland, Duitsland is de belangrijkste economie van Europa. De auto-industrie an sich, die nu besmet kan worden door het schandaal, vormt 4 procent van het EU BBP. Zo’n 12 miljoen mensen werken in de automotive industrie.

In Nederland zijn er veel bedrijven die specifieke materialen leveren aan de auto fabrikanten als Volkswagen, vertelde Mathijs Bouman vorige week bij Z Today. In Alpha, maakt daken voor auto’s. United Springs, is expert in veringen. In totaal gaat het om 300 grote bedrijven en 30.000 banen. Omzet: 9 miljard euro. De meeste materialen worden geëxporteerd, bijna de helft – 44 procent - gaat naar Duitsland. “Dat zijn onafhankelijke bedrijven, die je ook kunt afknijpen als het even iets slechter gaat.” Dus als het een stuk slechter gaat met de Duitse auto-industrie, gaat het ook slechter met veel ondernemers in Nederland.

Redenen genoeg dus, voor zowel Angela Merkel als Mark Rutte, om zich zorgen te maken.

 

27 september 2015 18:58, in:

VW sjoemelde met tests

'ECB koopt tijdelijk geen leningen Volkswagen op'

'ECB koopt tijdelijk geen leningen Volkswagen op'

Het diesel-schandaal bij Volkswagen heeft als gevolg dat de Europese Centrale Bank (ECB) de aankoop van leningen van Volkswagen opgeschort vanwege het dieselschandaal bij het Duitse autoconcern. Dat meldde zakenkrant Financial Times.

Volgens de Financial Times besloot de ECB daartoe na de scherpe koersdaling op de beurs van het aandeel Volkswagen als gevolg van de uitstootfraude.

De ECB bekijkt nu wat de financiële gevolgen van dat schandaal zijn voor het opkoopprogramma van obligaties. De koers van het aandeel Volkswagen daalde na het bekend worden van de fraude met eenderde.

ECB koopt voor 60 miljard per maand
De ECB koopt tot in ieder geval tot en met september volgend jaar elke maand voor 60 miljard euro aan leningen op. Het gaat daarbij niet alleen om staatsleningen, maar ook om leningen die zijn uitgegeven door bedrijven. De ECB wil daarmee de economische groei stimuleren en de inflatie laten stijgen tot de doelstelling van iets onder de 2 procent.

De resultaten van dat onderzoek worden naar verluidt deze week bekendgemaakt. De ECB wilde geen commentaar geven.

Volkswagen is één van de grootste uitgevers van schuldpapier in Europa.

27 september 2015 10:51, in:

VW sjoemelde met tests

Bosch waarschuwde VW al in 2007 voor manipulatie software

Volkswagen werd acht jaar geleden al gewaarschuwd voor de verboden manipulatie van software. Dat gebeurde door Bosch, de maker van de software. In 2011 waarschuwden VW's eigen technici.

Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Onderzoekers kwamen de waarschuwing op het spoor bij een onderzoeking van documenten bij Volkswagen.

Bosch levert de software aan VW, maar dat was alleen voor testdoeleinden en niet voor gebruik in auto's die de openbare weg op gaan. Bosch zou Volkswagen hebben gewaarschuwd dat gebruik in gewone auto's die voor de verkoop zijn bestemd in strijd is met de wet.

Op de vraag hoe Volkswagen reageerde op de waarschuwingen van Bosch antwoordde deze volgens Bild am Sonntag: ''in het kader van de betrekkingen met Volkswagen zijn wij verplicht tot vertrouwelijkheid''.

FAZ verwijst bij het bericht dat de eigen medewerkers vier jaar geleden waarschuwden naar bronnen binnen de raad van commissarissen. De commissarissen zouden alleen over de waarschuwing bericht hebben ontvangen. Niet duidelijk is waarom de waarschuwing zonder gevolgen bleef en wie er van op de hoogte was.

27 september 2015 10:06, in:

VW sjoemelde met tests

Duits ultimatum aan Volkswagen

Volkswagen wordt in eigen land nog verder onder druk gezet. Transportautoriteit KBA heeft een ultimatum gesteld. Tot 7 oktober heeft VW de tijd om met oplossing te komen voor de problemen als gevolg van 'dieselgate'.

Dat schrijft het Duitse Bild. Volkswagen moet met bindende maatregelen en een tijdschema komen. VW moet er ook voor zorgen dat tests weer snel de werkelijke uitstoot van dieselauto's aangeven.

In een brief zegt KBA dat het gedwongen is de nodige maatregelen te nemen. Als VW geen gehoor geeft aan de vraag van het KBA (Kraftfahrt Bundesamt) dan kan de typegoedkeuring worden ingetrokken. In dat geval zouden de auto's niet meer verkocht en zelfs niet meer verplaatst mogen worden.

26 september 2015 19:55

Schadevergoeding voor eigenaars 'sjoemel-dieselauto's'?

26 september 2015 16:30, in:

VW sjoemelde met tests

'Compenseer eigenaar dieselauto'

D66 en GroenLinks willen dat eigenaars van dieselauto's een schadevergoeding krijgen van autofabrikanten die frauderen met emissietesten. Zij mogen niet de dupe worden van fraude met uitstoottesten, zoals Volkswagen bij 11 miljoen van zijn dieselmodellen heeft gedaan.

"Deze autokopers zijn slachtoffer geworden van misleiding door de autofabrikant met betrekking tot het brandstofverbruik", zegt Stientje van Veldhoven van D66. Haar partij wil dat staatssecretaris Wiebes verder snel de resultaten van TNO-onderzoeken gebruikt bij het vaststellen van belastingtarieven om op die manier autofabrikanten te dwingen snel maatregelen te nemen. 

'Tijdelijk verbod gaat te ver'
Een tijdelijk verbod, zoals in Zwitserland, gaat te ver, vinden de meeste partijen. VVD-Kamerlid Barbara Visser: "Nu eerst de feiten op tafel. Dan frauderende autofabrikanten aanpakken." Ook het CDA ziet een verbod niet zitten, maar wil opheldering waarom ondanks de testresultaten van TNO niet eerder actie is ondernomen.

"Als je het vermoeden hebt dat er onterecht subsidie wordt uitgekeerd of onterecht te weinig belasting betaald wordt, dan stop je daar toch mee?" vraagt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert zich af. "Als iemand knoeit met een uitkering, dan zijn we daar terecht heel streng op. Maar als grote autofabrikanten bewust regels omzeilen, laat het kabinet alles jaren lopen."

Verbod op verkoop
GroenLinks is wel voor een verbod en pleit daarnaast voor meer toezicht op de autobranche. Kamerlid Liesbeth van Tongeren pleit voor het inschakelen van de toezichthoudende instantie Autoriteit Consument en Markt, die zou moeten kijken 'of er geen oneerlijke concurrentie is'. Ook D66 wil meer toezicht, maar dan van een nog op te richten onafhankelijke Europese toezichthouder. 

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat de goedkeuring voor ieder type auto gebeurt in één van de 28 landen van de Europese Unie en dat de andere lidstaten dit volgen. Voor Volkswagen is Duitsland verantwoordelijk voor de goedkeuring.

26 september 2015 13:10, in:

VW sjoemelde met tests

Zwitserland verbiedt verdachte Volkswagen-diesels

Vanaf maandag geeft de Zwitserse rijksverkeersdienst geen vergunning meer af voor diesels van Volkswagen waar mee geknoeid zou kunnen zijn om uitstoottesten te manipuleren. De maatregel is bedoeld om er voor te zorgen dat er niet nog meer verdachte diesels op de Zwitserse wegen komen, zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.

Het is voor het eerst dat een land zo'n harde maatregel neemt na het dieselschandaal. Het besluit van de Swiss Federal Roads Office (FEDRO) is gisteren genomen, maar wordt pas maandag of uiterlijk dinsdag van kracht, zegt woordvoerder Thomas Rohrbach. "Het is geen verkoopsverbod, maar komt in de praktijk op hetzelfde neer omdat deze auto's niet de weg op mogen door dit besluit", leg hij uit. 

De dienst neemt de maatregel naar aanleiding van alle ontwikkelingen rond het autoconcern. "Er zijn 180.000 van dit type diesels in ons land, wij willen er op deze manier voor zorgen dat het er in ieder geval niet meer worden", zegt Rohrbach. Hij benadrukt dat het om diesels van het type Euro5 gaat en dat mensen die er al een hebben gewoon mogen blijven rijden. 

Geen opschorting in Nederland
Het gesjoemel met dieselmotoren door Volkswagen is voor de Nederlandse importeur Pon nog geen reden de verkopen van de auto's op te schorten, zegt een woordvoerder van Pon tegen persbureau ANP. Eerder vandaag besloot de Belgische importeur D'Ieteren de verkoop van 3200 voertuigen die zijn uitgerust met sjoemelsoftware voorlopig te staken. 

Volkswagen ligt wereldwijd onder vuur door gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's. Volgens de automaker gaat het daarbij wereldwijd om 11 miljoen auto's. 

Nieuwe topman
Topman Martin Winterkorn trad woensdag af vanwege het schandaal, zijn opvolger Matthias Müller werd gisteren officieel benoemd. Hij komt van Porsche, een dochtermerk van de grootste autofabrikant ter wereld. 

25 september 2015 19:51, in:

VW sjoemelde met tests

Amerika gaat alle auto's testen op manipulatiesoftware

Amerikaanse auto's worden voortaan strenger gecontroleerd om te zien of er vaker software ingebouwd wordt die de uitkomst van (milieu-)testen manipuleert, maakt de Environmental Protection Agency (EPA) bekend. Deze organisatie gaat over volksgezondheid en de bescherming van het milieu.

Fabrikanten hebben daarover vandaag een brief over gekregen. Vorige week werd bekend dat Volkswagen apparatuur in 11 miljoen dieselauto’s heeft ingebouwd om de suggestie te wekken dat ze minder smog uitstoten dan daadwerkelijk het geval was. De overheid is benieuwd of er meer fabrikanten deze of een vergelijkbare techniek toepassen, schrijft New York Times.

De proeven starten per direct. Wat de testen precies inhouden, wil de directeur van het agentschap niet zeggen. "Dat hoeven de fabrikanten niet te weten." De organisatie waarschuwt dat het voortaan wat langer kan duren voordat auto’s door de testen komen.

Nieuwe Volkswagen topman
Vandaag werd ook bekend wie het beschadigde imago van Volkswagen mag redden. Na een zeven uur durende vergadering heeft de fabrikant Matthias Müller benoemd tot nieuwe bestuursvoorzitter. De Porsche-topman volgt Martin Winterkorn op, die moest opstappen vanwege het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's.

25 september 2015 18:54, in:

VW sjoemelde met tests

Matthias Müller nieuwe topman Volkswagen

Na een zeven uur durende vergadering heeft Volkswagen Matthias Müller benoemd tot nieuwe bestuursvoorzitter. De Porsche-topman volgt Martin Winterkorn op, die moest opstappen vanwege het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's.

Het zong al een paar dagen rond, maar nu is het definitief: Matthias Müller volgt Martin Winterkorn op als ceo van Volkswagen. Müller wacht de zware taak om het bedrijf weer in goede banen te leiden na het emissieschandaal en het vertrouwen in Volkswagen ​bij het publiek terug te winnen.

Müller (62) werkt al 40 jaar bij het Volkswagenconcern en was tot nu toe de hoogste baas bij Porsche. Hij begon bij Audi, volgde een studie informatica en keerde vervolgens terug naar Audi. Toen Winterkorn in 2007 overstapte van Audi naar Volkswagen, volgde Müller hem en werd er productstrateeg. Nadat de overname van Volkswagen door Porsche was mislukt (uiteindelijk kocht Volkswagen juist Porsche) werd Müller de hoogste man bij Porsche. Onder zijn bewind stegen de verkopen naar recordhoogte.

Teamspeler
De nieuwe topman staat bekend als teamspeler, volgens commissaris Bernd Osterloh. "Dat is wat Volkswagen nu nodig heeft." Müller is overtuigd dat het autoconcern sterker uit de crisis kan komen. Hij benadrukte bij zijn aanstelling nog maar eens dat de veiligheid van klanten nooit in gevaar is gekomen door de fraude met de uitstootnormen.

Winterkorn stapte eerder deze week op nadat Amerikaanse autoriteiten bekend maakten dat Volkswagen software gebruikt om de uitstoot van auto's schoner te laten lijken tijdens emissietests dan dat ze in de praktijk op de weg zijn. Het gaat volgens Volkswagen om 11 miljoen auto's.

25 september 2015 16:02, in:

VW sjoemelde met tests

Nederlandse beleggers eisen miljarden van Volkswagen

De Nederlandse vereniging van effectenbezitters, de VEB, heeft Volkswagen aansprakelijk gesteld voor verliezen door het dieselschandaal. Beleggers eisen miljarden compensatie van de autofabrikant.

Nadat de toezichthouder in de VS bekend maakte dat Volkswagen emissietests manipuleerde ging binnen twee dagen het aandeel Volkswagen ruim 35 procent onderuit. 

Waarde verdampt
"De aandeelhouders hebben waarde zien verdampen doordat Volkswagen op een blijkbaar gestructureerde manier data heeft gemanipuleerd en daarmee auto's heeft verkocht die uiteindelijk niet de prestaties leverden die men beloofd had", zegt Paul Koster, directeur van de VEB tegen RTL Z.

Na het bericht uit de VS zijn veel aandeelhouders uitgestapt. "Daar hebben we naar gekeken en dan blijkt dat daar toch al 2,5 miljard op verloren is," zegt Koster. "Dat betekent dat je echt over miljarden praat."

Volgens de vereniging was de koers van Volkswagen door de manipulatie van de auto's kunstmatig hoog. En dat is ook goed hard te maken, vindt Koster.

Volkswagen heeft gedaan alsof ze een groen en efficiënt product hadden. Zo kregen aandeelhouders het idee dat de omzet in de toekomst aanzienlijk hoger zou zijn dan nu blijkt te kunnen, aldus Koster.

Manipulatie ook voordelig voor aandeelhouders
Het argument dat beleggers, als je het zo bekijkt, ook jarenlang geprofiteerd hebben van de manipulatie van Volkswagen schuift Koster rap terzijde.

"Het gaat erom dat je als aandeelhouder uit moet kunnen gaan van de eerlijkheid, de openheid van het management", zegt hij. Door de bewuste misleiding van van Volkswagen hebben aandeelhouders op verkeerde resultaten hebben geanticipeerd.

De VEB vertegenwoordigt de belangen van Nederlandse aandeelhouders die via een Nederlandse broker of bank aandelen in het bedrijf hebben gekocht. Dus ook buitenlandse aandeelhouders die aandelen hebben gekocht via een Nederlandse bank.

Bestuur en raad van commissarissen van Volkswagen weten volgens de VEB van de voorlopige vordering. De organisatie heeft de autofabrikant uitgenodigd voor een gesprek over mogelijke compensatie. 

25 september 2015 15:33, in:

VW sjoemelde met tests

Duitse minister: "Met 2,8 miljoen Duitse Volkswagens gesjoemeld"

Duitse minister: "Met 2,8 miljoen Duitse Volkswagens gesjoemeld"
Het gaat om auto's met 2 en 1,6 liter dieselmotoren

Volkswagen heeft gesjoemeld met de emissiewaarden van 2,8 miljoen Duitse auto's van het merk, zegt de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt.

"Voor zover wij weten, gaat het om auto's met 1,6 en 2 liter dieselmotoren", vertelt hij aan de Duitse Bundestag. Misschien is ook gefraudeerd met 1,2 liter motoren, blijkt uit onderzoek van een commissie naar de fraude in Duitsland. Het gaat om een specifieke dieselmotor​, de EA189. Die is ingebouwd in de Beetle, Golf, Jetta, Passat en de Audi A3 van na 2009.

Nadat de manipulatie afgelopen week in Amerika naar buiten kwam, blijkt dat de autofabrikant veel meer gefraudeerd heeft dan eerder werd gedacht. Naast bedrijfswagens, zijn ook personenauto's betrokken bij het schandaal. Op dit moment rijden er in totaal 54 miljoen auto's van Volkswagen bij onze oosterburen rond.

Nederland
Hoeveel van de sjoemel-Volkswagens in Nederland rondrijden is nog steeds onduidelijk, zelfs voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Volkswagen-importeur Pon doet volgens de woordvoerder van staatssecretaris Mansveld 'nogal vaag'. 'Begin volgende week' heeft het ministerie een afspraak met Pon om de gegevens alsnog te krijgen. 

Navraag bij de RDW leert dat er in Nederland 122 duizend diesels van Volkswagen rondrijden van ná 2009. Hoeveel daar de specifieke EA189-motor onder de kap hebben liggen, is niet bekend. 

Totale grootte schandaal onbekend
Volkswagen heeft bij diesels van het concern apparatuur ingebouwd die de uitkomsten van uitstoottesten manipuleerden. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu reageerde gisteren geschokt op de fraude van het Duitse autoconcern: "De consument is redelijk belazerd", zei ze in de Tweede Kamer. Ze zei verder dat er op Europees niveau snel gehandeld moet worden. Nederlandse automobilisten zijn per jaar 450 euro duurder uit aan brandstofkosten dan ze door autofabrikanten is voorgespiegeld, berekende Natuur & Milieu.

Topman Winterkorn is naar alle waarschijnlijkheid niet de laatste die eruit vliegt bij Volkswagen. Volgens Der Spiegel moeten Ulrick Hackenberg van Audi, Heinz-Jakob Neußer van VW en Wolfgang Hatz van Porsche ook opstappen. Der Spiegel verwijst daarbij naar bronnen binnen de raad van commissarissen.

Deel website Volkswagen eruit
De afgelopen jaren adverteerde Volkswagen trots met zijn 'schone diesels'. Vermoedelijk zijn ze daar op dit moment wat minder blij mee. Wie nu surft naar de website over clean diesels, krijgt de melding: 'page not found'. De rest van de site werkt nog wel gewoon.  

 

25 september 2015 13:45, in:

VW sjoemelde met tests

'Automobilist 450 euro duurder uit door gesjoemel'

Nederlandse automobilisten zijn 3,8 miljard euro duurder uit aan brandstofkosten dan ze door autofabrikanten is voorgespiegeld.

Per automobilist is dat 450 euro per jaar, berekende Natuur & Milieu.  

De berekeningen zijn gebaseerd op onderzoek naar het verschil tussen het verbruik van auto's volgens reclames van de autofabrikanten en het daadwerkelijke verbruik op de openbare weg. Die gegevens zijn vervolgens vermenigvuldigd met de hoeveelheid auto's die in Nederland rondrijden en het gemiddelde aantal kilometers dat mensen afleggen.

Zelfde eisen overal in Europa
De organisatie wil dat Europese landen dezelfde eisen aan fabrikanten gaan stellen als in de Verenigde Staten gebeurt, waar bijna geen verschil is tussen het verbruik dat fabrikanten opgeven en wat de auto daadwerkelijk verbruikt. Natuur & Milieu wil dat er een onafhankelijke autoriteit gaat controleren of de strengere eisen worden nageleefd en wil fabrikanten die zich niet aan de regels gaan houden streng straffen met onder meer hoge boetes

"Het gaat erom dat je duidelijk moet maken wat een auto daadwerkelijk verbruikt", zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit van Natuur & Milieu tegen RTL Z. "Het gekke is dat die ratrace van steeds zuiniger wordende auto's het gevoel geeft dat alles goed gaat. Maar in de praktijk zie je dat het merendeel van die winst niet milieuwinst is op straat maar op papier."

De belangenvereniging vergelijkt het 'dieselschandaal' met de jarenlange crisis in de bankensector, waar het vertrouwen van de consument ook werd geschaad. Onafhankelijke testen kunnen volgens Van Biezen helpen het vertrouwen van de consument terug te winnen. De organisatie is een petitie gestart waar hun oproep gesteund kan worden.

Wantrouwen
Sinds bekend werd dat autofabrikant Volkswagen bij 11 miljoen diesels van het concern apparatuur heeft ingebouwd die de uitkomsten van uitstoottesten manipuleerden, heerst groot wantrouwen over wat auto's nu in werkelijkheid presteren. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu reageerde gisteren geschokt op de fraude van het Duitse autoconcern: "De consument is redelijk belazerd", zei ze in de Tweede Kamer. Ze zei verder dat er op Europees niveau snel gehandeld moet worden. 

25 september 2015 11:38, in:

VW sjoemelde met tests

'Winterkorn wil vinger in pap houden bij Volkswagen'

Martin Winterkorn, de Volkswagen-ceo die woensdag opstapte vanwege het dieselschandaal, kan het niet laten. Hij wil graag topman bij Porsche SE blijven, de grootaandeelhouder van Volkswagen.

Winterkorn is voorzitter van de raad van bestuur van Porsche SE, de houdstermaatschappij van Volkswagen. Zou Winterkorn aanblijven dan houdt hij dus een stevige vinger in de pap bij het bedrijf waar hij opstapte.

Belangenverstrengeling
De raad van commissarissen van Volkswagen is not amused. Een van de commissarissen zegt tegen Der Spiegel diep verontwaardigd te zijn.

Aanblijven bij Porsche zou helemaal niet kunnen volgens de commissaris, die door het tijdschrift niet bij naam wordt genoemd. Als Winterkorn blijft ontstaat er een onoplosbaar belangenconflict, daarom moet hij ook die positie opgeven, vindt de commissaris.

In het bestuur van Porsche SE zit namelijk ook Hans Dieter Pötsch, de beoogde opvolger van Ferdinand Piëch als president-commissaris van Volkswagen. Daarmee zou Winterkorn de directe baas zijn van de man die het interne onderzoek leidt naar het dieselschandaal dat onder zijn leiding is ontstaan.

Miljoenenbonus
De raad van commissarissen van Volkswagen benoemt naar verwachting vrijdag een opvolger voor Winterkorn. Matthias Mülller, die nu nog sportwagenfabrikant Porsche leidt, heeft volgens ingewijden de beste papieren. Het presidium van de toezichthoudende raad is vrijdagochtend al bijeengekomen.

Vergeleken met de 16 miljoen euro die Winterkorn kreeg als ceo van Volkswagen in 2014 is de vergoeding voor zijn bijbaan bij Porsche trouwens vrij karig. Volgens Der Spiegel kreeg hij daar vorig jaar 822.537 euro voor.

De kans is overigens groot dat Winterkorn met een miljoenenbonus vertrekt bij Volkswagen. De vraag is alleen nog hoe hoog die bonus uitvalt.

24 september 2015 15:51, in:

VW sjoemelde met tests

'Nog meer topmannen weg bij Volkswagen'

'Nog meer topmannen weg bij Volkswagen'

Topman Winterkorn is naar alle waarschijnlijkheid niet de laatste die eruit vliegt bij Volkswagen. Nog veel meer toppers zitten op de schopstoel. De topman van de Amerikaanse tak is er één van: het begin van een grote stoelendans.

Volgens Der Spiegel moeten de Ulrick Hackenberg (die in het bestuur van Audi zit), Heinz-Jakob Neußer (bestuurder bij VW die over ontwikkeling gaat) en Wolfgang Hatz (bestuurder bij Porsche) opstappen. Der Spiegel verwijst daarbij naar bronnen binnen de raad van commissarissen.

Hackenberg was van 2007 tot 2013 ontwikkelingschef bij het Volkswagen-merk. Hij is volgens Der Spiegel een vertrouweling van Winterkorn en hij zou eigenlijk Rupert Stadler opvolgen in geval dat de Audi-topman naar Wolfsburg zou vertrekken om Winterkorn op te volgen. Hatz was eerder eindverantwoordelijk bij de motorendivisie van Porsche.

Verantwoordelijkheid nemen
De drie managers bezetten in het Volkswagen-concern belangrijke posities. Zij moeten de technische verantwoordelijkheid voor het geknoei met de testen in de VS op zich nemen.

Volgens Handelsblatt wordt ook Michael Horn de laan uit gestuurd. Horn was afgelopen dinsdag nog degene die diep door het stof ging. ''We have totally screwed up'', zei hij, alleen dan in iets minder nette bewoordingen.

Kansen voor anderen
De stoelendans die in gang wordt gezet opent natuurlijk ook mogelijkheden voor andere managers binnen het VW-concern. Zo wordt Winfried Vahland, nu nog topman bij Skoda, als opvolger genoemd van Horn. Skoda is één van de merken die onder de VW-paraplu valt.

24 september 2015 15:34, in:

VW sjoemelde met tests

GroenLinks: Miljarden terugvorderen van autofabrikanten

Nederland moet geld terugvorderen van autofabrikanten als blijkt dat ze ook hier hebben gefraudeerd. Dat zegt GroenLinks-leider Jesse Klaver op RTL Z in reactie op het fraudeschandaal bij Volkswagen.

"Ik vind dat autobedrijven hier absoluut niet mee weg mogen komen. Ze hebben burgers belazerd. Ze hebben de overheid belazerd. En dan moet het geld worden teruggevorderd.”

Miljardensubsidies
Nederland heeft afgelopen jaren miljarden aan subsidie gestoken in energiezuinige auto’s. Maar die auto’s waren mogelijk veel minder energiezuinig dan gedacht. Volkswagen manipuleerde tussen 2009 en 2015 dieselauto’s waardoor ze zuiniger leken. Een deel van die auto’s is terecht gekomen op de Europese markt. De Duitse verkeersminister Dobrindt heeft aangekondigd dat ook andere autofabrikanten onder de loep worden genomen.

Als blijkt dat auto’s schoner leken dan ze in werkelijkheid waren moet staatssecretaris Wiebes de te veel betaalde subsidies terugvorderen, vindt GroenLinks. Klaver: “Als ze echt hebben gefraudeerd is het onterecht dat er overheidsgeld naar toe is gegaan en moet dat worden teruggehaald."

24 september 2015 14:02, in:

VW sjoemelde met tests

Mansveld: Volkswagen heeft klant belazerd

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) is 'geschokt' door de fraude van het autoconcern Volkswagen met de uitstootwaarden van dieselauto's.

"De consument is redelijk belazerd", zei ze in de Tweede Kamer. Ze zei verder dat er op Europees niveau snel gehandeld moet worden. In de Transportraad zal ze hierover een 'sterk signaal' afgeven, voegde ze eraan toe.

VW heeft gesjoemeld met systemen die de uitstoot van schadelijke stoffen van zijn dieselauto's meten. De fraude heeft de topman van het autoconcern de kop gekost en het bedrijf heeft inmiddels miljarden apart gezet in verband met het dieselschandaal.

 

24 september 2015 12:16, in:

VW sjoemelde met tests

Duitse minister: fraude Volkswagen ook in Europa

Volkswagen heeft ook in Europa testresultaten gemanipuleerd, zegt de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt volgens persbureau Reuters.

Duitsland gaat steekproefsgewijs dieselauto's controleren om te kijken of de gerapporteerde uitstoot van vervuilende stoffen wel klopt. Daarbij komen ook wagens van andere fabrikanten dan Volkswagen aan bod, zei Dobrindt.

Volkswagen gaf eerder deze week toe dat het bij 11 miljoen wagens geknoeid heeft met het motormanagement om de uitstoot van schadelijke stoffen in laboratoriumtests laag te houden. Daar zitten ook wagens bij die in Europa zijn verkocht, zei Dobrindt, maar hoeveel is onduidelijk. Het bedrijf zelf liet zich daar nog niet eerder over uit.

Vanochtend werd bekend dat Volkswagen begin dit jaar brieven stuurde naar de Amerikaanse eigenaren van Volkswagen en Audi-diesels met het verzoek naar de garage te komen. De uitstoot moest omlaag: "Anders zouden de auto's niet door de milieu-inspectie komen in bepaalde regio's."

Meer op rtlz.nl:
VW haalde omstreden diesels al terug naar de garage

24 september 2015 08:33, in:

VW sjoemelde met tests

VW haalde omstreden diesels al terug naar de garage

Volkswagen in Amerika heeft vorig jaar al de bezitters van dieselauto's opgeroepen naar de garage terug te komen om de software aan te passen die de uitstootwaarden kon verbeteren. In december 2014 waren ambtenaren in California al akkoord gegaan met het terugroepen van de auto's om een 'klein makkelijk op te lossen technisch probleem' te repareren.

VW stuurde vanaf april dit jaar brieven naar de bezitters van Volkswagens en Audi's in Californië, schrijft persbureau Reuters. Zij moesten hun wagens naar de garage brengen voor nieuwe software die de uitstoot zou optimaliseren. Daardoor zouden de wagens voldoen aan de emissie-eisen. Later dat jaar gingen de oproepen naar alle Amerikanen met een Volkswagen en een Audi.

De auto's moesten schoner worden 
Volkswagen gaf in de brief overigens niet aan dat de autoriteiten in toenemende mate bezorgd raakten over het verschil tussen de emissiewaarden bij laboratoriumtesten en het echte gebruik van de auto's op de weg. Volgens een ambtenaar die door Reuters wordt geciteerd was het terugroepen een potentiële mogelijkheid om de auto's schoner te maken. "Maar het hielp niet."

Volkswagen riep de eigenaren van de omstreden 2 liter diesels terug naar de garage, omdat de uitstoot omlaag moest. "Anders zouden de auto's niet door de milieu-inspectie komen in bepaalde regio's."

Crisis bij Volkswagen
Volkswagen wil geen commentaar geven op de brieven. Eerder deze week erkende het Duitse autoconcern dat wereldwijd 11 miljoen auto's zijn uitgerust met software die gesjoemel met uitstootwaarden mogelijk maakt. Bij officiële testen gaven de auto's een veel te optimistisch beeld. Volkswagen had de software speciaal aangepast om goed uit de testen te komen.

VW dreigt nu een boete te krijgen van 16 miljard euro. Het schandaal leidde tot het opstappen van topman Martin Winterkorn

23 september 2015 21:26, in:

VW sjoemelde met tests

Lijdt Nederland onder de dieselgate?

Volkswagen zit diep in de problemen, en de hele Duitse auto-industrie siddert mee. Hoe groot is de invloed van de fabrikant eigenlijk in ons land?

In totaal produceren zo'n 300 Nederlandse bedrijven voor de auto-industrie, goed voor 30.000 banen. 44 procent van hun producten gaat naar Duitsland. De meeste bedrijven zijn niet erg bekend zoals bijvoorbeeld: Inalfa, Latestein en United Springs. De winstmarges zijn vaak klein en toeleveranciers leiden vaak het eerst onder slechte verkoopcijfers, zocht Z Today uit.

"Met name met de Duitse industrie is er een duidelijke relatie. Op het moment dat het minder goed gaat in de Duitse auto-industrie, dan raakt dat ook de Nederlandse toeleveranciers", zegt Jurjen Witteveen econoom bij ING. Hij deed hier eerder dit jaar onderzoek naar. 

Hoe groot de industrie in Duitsland?
Twintig procent van de Duitse economie is afhankelijk van de wagenindustrie. Volkswagen zette vorig jaar 202 miljard euro om. Ter vergelijking: dat is een derde van de totale Nederlandse economie. In 2014 verkocht het concern 10,2 miljoen auto’s, gemaakt door bijna 600.000 medewerkers.

Volkswagen heeft meer automerken onder zijn hoede, waaronder Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley en Ducati. Die worden gemaakt in 49 fabrieken op drie continenten. Een aantal staan in de Duitse deelstraat Nedersaksen, dat voor 20,2 procent eigenaar van het bedrijf is.

Wie heeft het er voor het zeggen bij Volkswagen?
De grootste aandeelhouder (50,8 procent) is Porsche. Dat is weer in handen is van de machtige Duitse familie Piëch. Aan het hoofd staat de 78-jarige Ferdinand Piëch, die overigens ook heel goed bevriend is met oud-Bondskanselier Gerhard Schröder.

Piëch zat tot dit voorjaar nog in de Raad van Bestuur van Volkswagen, maar kreeg het aan de stok met de opgestapte directeur Martin Winterkorn. Volgens hem speelde het bedrijf te laat in op nieuwe ontwikkelingen, zoals elektrische auto’s. Er ontstond mot in het bestuur, maar Winterkorn won uiteindelijk het touwtrekspelletje. Vandaag was het dus payback time voor de paterfamilias.

Gaat de rest van de top ook?
Is het ontslag van Winterkorn genoeg? Dat is de vraag. In vergelijkbare schandalen zoals bijvoorbeeld bij Rabobank, Ahold, en Imtech sneuvelde uiteindelijk (bijna) de hele top op. Of dat bij Volkswagen ook zover gaat komen, moeten we afwachten. De bestuursleden hebben voorlopig in elk geval eerst een andere brand om te blussen: de problemen in Amerika.

Volkswagen hangt een miljardenboete boven het hoofd nadat bekend werd dat het gerommeld had met de emissiewaarden van zijn dieselauto’s. Het gevaar bestaat dat de fabrikant niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in vele andere landen gestraft wordt.  

Wat kiest de consument?

Vermoedelijk kan het bedrijf de boete wel uit zijn reserves betalen. De uiteindelijke vraag is natuurlijk of de consument deze hele affaire als een kleine rimpeling ziet, of toch liever voortaan voor een ander merk kiest. Sowieso kan de marketingafdeling een nieuwe strategie bedenken. Want de reclame's over schone diesels gelooft voorlopig niemand meer.

23 september 2015 18:16, in:

VW sjoemelde met tests

Topman Volkswagen krijgt miljoenenbonus

Martin Winterkorn, de topman van Volkswagen, kan tussen de 3,2 en 30 miljoen euro meekrijgen nadat hij opstapte vanwege het emissie-schandaal.

De functie van de topman was niet langer houdbaar, nadat bekend werd dat Volkswagen sjoemelde met milieuregels. Wereldwijd zijn er zo'n 11 miljoen auto's uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijks gebruik.

In het jaarverslag van Volkswagen staat over vroegtijdig vertrek van topmannen: "Bij eerder vertrek, buiten de schuld van het bestuur om, heeft het bestuurslid recht op maximaal twee jaarsalarissen." Ook het pensioen en de leenauto worden doorbetaald. 

Jaarsalaris van 15 miljoen
In totaal verdiende Winterkorn ongeveer 15 miljoen per jaar. Zijn vaste salaris was vorig jaar 1,6 miljoen. Daarnaast kreeg hij 300.000 aan extra vergoedingen. Zijn pensioen en verschillende soorten bonussen schroefde het bedrag uiteindelijk flink op. Het is onduidelijk of met het 'jaarsalaris' het vaste salaris bedoelt wordt, of het totale bedrag. 

Uitgerekend deze week zou de raad van commissarissen bijeen komen om over Winterkorns contractverlenging te praten. Zijn huidige termijn zou eind 2016 aflopen, maar de commissarissen wilden hem belonen voor zijn staat van dienst door hem een verlenging tot eind 2018 aan te bieden. Het schandaal rond de gemanipuleerde emissiewaarden van dieselauto's gooide echter roet in het eten.

 

Topman is geschokt
Zijn (inmiddels ex-)collega's verklaarden dat hij van niets wist. De autofabrikant zegt ook dat er meer mensen zullen vertrekken, een onderzoekscommissie moet meer duidelijkheid geven. 

De topman liet zelf weten geschokt zijn door de gebeurtenissen. "Ik ben verbijsterd dat wangedrag op zo'n grote schaal mogelijk was bij de Volkswagengroep. Als topman neem ik de verantwoordelijkheid."

 

23 september 2015 17:08, in:

VW sjoemelde met tests

Topman Volkswagen stapt op vanwege dieselschandaal

Topman Martin Winterkorn stapt op bij Volkswagen vanwege het dieselschandaal waar het Duitse bedrijf onder zijn leiding in verzeild is geraakt.

"Ik ben geschokt door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen'', liet hij in een verklaring weten. "Ik ben verbijsterd dat wangedrag op zo'n grote schaal mogelijk was bij de Volkswagengroep. Als topman neem ik de verantwoordelijkheid." Hij krijgt 30 miljoen mee.

VW heeft volgens Winterkorn een 'frisse start' nodig. "Ik maak daarvoor met mijn vertrek de weg vrij", schrijft hij. De topman ontkent dat hij iets wist van het geknoei met de uitstootwaarden van dieselauto's. In de Verenigde Staten alleen al, kan het bedrijf een miljardenboete krijgen. Wereldwijd zijn zo'n 11 miljoen auto's uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijks gebruik. Het bedrijf is zwaar getroffen door de affaire.

Wie wordt de nieuwe topman?
De topman zei gisteren nog dat hij niet van plan was om op te stappen. Hij wilde er alles aan doen om de schade te herstellen, maar zei er al wel direct bij nog niet op alle vragen antwoord te hebben. Duitse media speculeerden al wel langer over zijn vertrek.  

De voltallige raad van bestuur van VW komt vrijdag samen om over zijn opvolging te praten. De nieuwe topman van VW heeft geen gemakkelijke taak, maar het concern is groot en het kan putten uit managers die in verschillende onderdelen van de onderneming het vak hebben geleerd. Gisteren werd Porsche-chef Matthias Müller al getipt als mogelijke opvolger van Winterkorn, maar hij is niet de enige die in aanmerking komt. Ook Herbert Diess wordt getipt. Hij stapte 1 juli over van BMW naar het VW-merk. Audi-topman Rupert Stadler zou ook een favoriet zijn.

 

23 september 2015 15:39, in:

VW sjoemelde met tests

Zo kon Volkswagen sjoemelen met uitstoot

Volkswagen heeft de kluit belazerd met software waardoor het leek alsof de emissie van uitlaatgassen veel lager was dan in werkelijkheid. Hoe ging dat eigenlijk?

Volkswagen manipuleerde emissietests in de VS. Dat zit hem in de software. Nieuwe auto's zitten er vol mee. Sommige modellen hebben maar liefst 20 miljoen regels software − meer dan sommige (kleinere) vliegtuigen. Computers regelen van alles en nog wat, zoals de werking van de motor, de versnellingsbak, de radio en hoe de ramen werken. Ook wordt bepaald hoe de motor omgaat met uitlaatgassen.

Daarin zit CO2, stikstofoxide en waterstof. Stikstofoxiden (NOx) ontstaan bij verbranding van brandstof bij hoge temperaturen. Bij dieselauto’s is sprake van een grotere uitstoot van NOx. De verbranding in de motor gebeurt bij hogere druk en daardoor bij hogere temperaturen.

Luchtvervuiling
De uitstoot van NOx door auto’s en vrachtauto’s draagt voor een groot deel bij aan de hoeveelheid van stikstofdioxide (NO2) in de lucht. Stikstofoxiden beschadigen de luchtwegen. Om te kunnen voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit, moet de emissie van NOx in het wegverkeer wel worden verkleind.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de uitstoot van NOx te verlagen. Zo kan via EGR (Exhaust Gas Recirculation) een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd worden in de motor. Dat, samen met een lagere hoeveelheid  zuurstof, verlaagt de temperatuur in de motor, met een lagere uitstoot van NOx tot gevolg.

AdBlue
Een andere methode om de uitstoot van NOx omlaag te brengen is het gebruik van AdBlue. Dat is een vloeistof die wordt gebruikt samen met een katalysator. Deze stof wordt tijdens servicebeurten bijgevuld. Hoe groter het tankje voor die vloeistof, des te minder vaak AdBlue moet worden bijgevuld.

De tank voor AdBlue kan in principe overal zitten. Vrachtwagens hebben een tank van 50-150 liter. Bij personenauto's is die kleiner.

Software bepaalt: test of openbare weg?
Als uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de motor, dan is de uitstoot van NOx weliswaar lager, maar het heeft wel gevolgen voor de prestaties van de motor. De software die bij Volkswagen schuldig is aan de fraude, ziet of een auto op de openbare weg rijdt of dat hij op een rollenbank staat, voor een test. Aan de hand daarvan kan de uitstoot van NOx worden gestuurd en is de uitstoot bij een test dus veel lager dan op de weg.

In de VS zijn diesels veel minder populair dan in Europa. De emissienormen zijn er ook veel strenger. Diesels stoten nog aanzienlijk meer NOx uit dan benzine-auto's: zo'n 30 keer meer.

23 september 2015 10:57, in:

VW sjoemelde met tests

Wie volgt VW-topman Winterkorn op?

De raad van toezicht van het Volkswagenconcern wil van topman Martin Winterkorn af, maar heeft hij wil daar zelf niets van weten. Zijn positie lijkt wankel. Wie volgt hem op?

De nieuwe topman van VW heeft geen gemakkelijke taak, maar het concern is groot en het kan putten uit managers die in verschillende onderdelen van de onderneming het vak hebben geleerd. Gisteren werd Porsche-chef Matthias Müller al getipt als mogelijke opvolger van Winterkorn, maar hij is niet de enige die in aanmerking komt.

Matthias Müller, topman Porsche
Müller is 62 jaar oud en de hoogste baas bij Porsche. Müller zit al vier decennia bij het Volkswagenconcern. Hij begon bij Audi, volgde een studie informatica en keerde terug naar Audi. In 2007 stapte Winterkorn over van Audi naar Volkswagen. Müller volgde hem en werd er productstrateeg. Nadat de overname van Volkswagen door Porsche was mislukt (uiteindelijk kocht VW juist Porsche) werd Müller de hoogste man bij Porsche. De verkopen stegen naar nieuwe records.

Frappant genoeg zei Müller vorige week nog in een interview graag de leiding te krijgen over de sportwagengroep (Porsche. Lamborghini en Bugatti), maar misschien moet hij verhuizen van Stuttgart (waar Porsche zit) naar Wolfsburg (waar het hoofdkantoor staat van het VW-concern).

Herbert Diess: stapte 1 juli over van BMW naar het VW-merk
Diess zit pas kort bij het Volkswagenconcern. Hij werkte lange tijd bij het Beierse BMW, concurrent van VW-merk Audi. Sinds bijna drie maanden is hij de topman van het Volkswagenmerk. De 56-jarige Diess nam de leiding van VW over van Winterkorn, die topman werd van het hele concern.

Diess zou naar VW zijn gehaald op voorspraak van Ferdinand Piëch, de voormalige president-coomissaris van het VW-concern. Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche (de ontwerper van de legendarische Kever) begon een machtsstrijd met Winterkorn, maar hij verloor

Mocht Diess nu Winterkorn opvolgen, dan zou dat het begin kunnen zijn van een nieuw begin. Nadeel is dat Diess het hele concern misschien nog niet helemaal goed kent. Verder heeft hij het imago van een manager die keihard in de kosten snijdt. Bij BMW bezuinigde hij miljarden op de kosten, hij gold als mogelijke nieuwe topman bij BMW, maar hij werd gepasseerd.

Rupert Stadler: topman bij Audi
Een derde naam die rondzingt als nieuwe bestuursvoorzitter van het VW-concern is de 52-jarige Rupert Stadler. Hij is nu nog de chef bij Audi. Stadler begon in 1997 als rechterhand van Piëch, toen topman bij het VW-merk. Sinds 2003 werkt hij bij Audi, dat samen met Porsche voor het grootste deel van de winst van het VW-concern zorgt.

Audi heeft als premiummerk te maken met de keiharde concurrentie van BMW. Sommigen twijfelen of Stadler Winterkorn kan opvolgen. Het is immers traditie bij Volkswagen dat een ingenieur aan de top staat.

Een buitenstaander
Nóg een mogelijkheid is dat Volkswagen echt een nieuwe start maakt en de nieuwe topman van buiten haalt. Nadeel zou dan wel zijn dat het enige tijd kost om het hele concern, met maar liefst twaalf merken, in de vingers te krijgen.

23 september 2015 09:50, in:

VW sjoemelde met tests

Volkswagen zakt niet verder weg

De Europese beurshandel kent vanochtend een schommelend koersverloop. De geplaagde autofabrikant Volkswagen staat na een lagere opening op een kleine plus.

  • Ster dan verwachte krimp Chinese industrie
  • Plusje Randstad, Altice in de min
  • Volkswagen hard onderuit

Beleggers zochten naar richting na de zware koersverliezen van een dag eerder. Een sterker dan verwachte krimp van de Chinese industrie drukte daarbij op het beurssentiment.

De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de vroege handel 0,3 procent hoger op 421,14 punten. De MidKap steeg 0,6 procent tot 634,98 punten. De beurzen in Frankfurt, Parijs en Londen stonden tot 0,6 procent in de plus. Sterkste stijger in de AEX was uitzender Randstad met een plus van ruim 1 procent. Hekkensluiter was kabelbedrijf Altice met een verlies van 1,6 procent.

In de MidKap prijkte PostNL bovenaan met een plus van ruim 6 procent. Het postbedrijf profiteerde van een adviesverhoging door Bank of America. Grootste daler was navigatiedienstverlener TomTom met een verlies van 0,9 procent.

BinckBank daalde 0,6 procent. De onlinebroker ziet 'op dit moment' af van een mogelijke overname van zijn Belgische branchegenoot Keytrade. Volgens BinckBank is de vraagprijs te hoog.

Volkswagen 
In Frankfurt zakte Volkswagen (VW) kort na opening weliswaar 4 procent weg, maar staat inmiddels weer in de plus. "Er is geen nieuws gekomen waar beleggers van zouden kunnen schrikken", zegt RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra. Dat Volkswagen met de voorziening van 6,5 miljard ook al een indicatie geeft van de schade van het emissieschandaal is voor beleggers ook reden niet opnieuw op de verkoopverknop te drukken. Voorlopig althans, benadrukt Veenstra.

De toekomst van Martin Winterkorn als topman van de Duitse autobouwer hangt ondertussen nog wel aan een zijden draadje. De bestuursvoorzitter zou door het dieselschandaal het vertrouwen van grote aandeelhouders van het concern hebben verloren. VW zag in de afgelopen twee dagen zo'n 40 procent van zijn beurswaarde verdampen door het gesjoemel met de uitstootmetingen van dieselauto's.

Ook de andere Europese automakers gingen verder omlaag. In Parijs verloren Renault en PSA Peugeot Citroën meer dan 4 procent. BMW zakte in Frankfurt 2,6 procent, Daimler 3,7 procent en Porsche 4 procent.

Euro, dollar en olieprijs
In Zürich daalde Swiss Re 0,2 procent. De Zwitserse herverzekeraar wil zijn Britse branchegenoot Guardian Financial Services overnemen van private equitybedrijf Cinven voor 1,6 miljard pond (ruim 2,2 miljard euro).

De euro was vanochtend 1,1140 dollar waard, nagenoeg evenveel als bij sluiting van de Europese markten op dinsdag. De prijs van een vat Amerikaanse olie steeg 1 procent tot 46,81 dollar. Brentolie kostte 0,5 procent meer op 49,33 dollar per vat.

Bekijk de vooruitblik op de handelsdag van RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra en Aegon's Olaf van den Heuvel in RTL Z Voorbeurs:

23 september 2015 07:43, in:

VW sjoemelde met tests

'Volkswagen wankelt, concern in vrije val'

Mogelijke strafvervolging, claims en een beurskoers die hard onderuit gaat. Het schandaal rond het manipuleren van emissietests van auto's in de Verenigde Staten heeft grote gevolgen voor Volkswagen, daarover zijn de ochtendbladen eensgezind.

Het concern wankelt door de uitstootaffaire, schrijft Het Financieele Dagblad. In de afgelopen twee dagen verdampte 30 miljard euro van de beurswaarde van het bedrijf. En het einde is nog lang niet in zicht, nu er ook onderzoeken zijn aangekondigd in Azië, Australië en Europa. 

De gevolgen zijn niet alleen groot voor het concern uit Wolfsburg, ook in de rest van de autowereld zorgt het voor onrust, kopt de Financial Times. De fraude bij VW zou wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn, vrezen beleggers. De beurskoersen van BMW, Daimler en Renault gingen gisteren hard onderuit, net als die van Amerikaanse autofabrikanten General Motors, Ford en Fiat Chrysler. 

Toekomst onzeker
Alle ontwikkelingen zorgen ervoor dat de toekomst van 's werelds grootste automaker onzeker is, analyseert De Telegraaf. De 'storm die opstak' nadat de emissiefraude bekend werd heeft zelfs Merkel bereikt. Zij wil maximale openheid in het hoofdpijndossier. 

Dat ook Merkel zich ermee bemoeit is logisch, alle Duitse autofabrikanten liggen nu onder een vergrootglas. De reputatie van het beroemde 'made in Germany' staat op het spel, schrijft de Volkskrant. De grootste krant van Duitsland zelf, boulevardblad Bild vat het nog het meest kernachtig samen: Volksschade. Want het schandaal bij het concern uit Wolfsburg zou wel eens de hele Duitse industrie kunnen treffen, is de vrees.