Ziggo Zakelijk

Wat je als ondernemer van Black Friday kunt leren: vier gouden tips!

26 november 2017 10:03 Aangepast: 26 november 2017 10:37

Bright Business is met drie ondernemers in New York om Black Friday te ontdekken. Op de derde dag van deze reis bezochten ze collega ondernemers in de stad om gouden tips voor hun eigen onderneming te verzamelen.

Vandaag bezoeken de drie ondernemers New Yorkse collega’s. Ze gaan in gesprek met twee Nederlanders die, namens een Nederlands bedrijf, in de wereldstad werken:

Bettine Schipper is General Manager voor Boska Holland in New York. Boska verkoopt ‘kaasgereedschap’. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan kaasschaven, fonduepannen en kaasmessen.

Jouke Vuurmans is executive creative director voor Media Monks. Het Nederlandse digitale productie bureau ontwerpt onder meer apps, websites en online campagnes.

Deze twee ervaren ondernemers wonen en werken al jaren in New York en delen graag hun belangrijkste tips met de drie Ziggo Zakelijk-winnaars.

1. Zorg dat je een verhaal hebt
Het klinkt misschien als een open deur, maar een goede marketingstrategie begint met een verhaal. Boska gebruikt in de eerste plaats de achtergrond van het bedrijf. “We zijn een familiebedrijf uit Nederland en voor de Amerikanen zijn Nederland en kaas bijna synoniem,” legt Bettine uit. Die achtergrond helpt als je onderneemt in het buitenland, maar dat is onvoldoende om je als merk echt te onderscheiden. In het bijzonder tijdens al het kortingsgeweld van Black Friday.

Ook bij het in de markt zetten van je product heb je een duidelijk en eigen verhaal nodig. En dat verhaal kan voor eenzelfde product per markt verschillen. “Het draait tijdens Black Friday vooral om kerstinkopen”, vertelt Bettine. “Waar onze artikelen in Nederland vooral gebruiksvoorwerpen zijn met een hoge kwaliteitsstandaard, zetten we ze in Amerika juist in de markt als luxe cadeauartikelen.” 

2. Gebruik het cultuurverschil
Een verschil in cultuur betekent dus een verschil in strategie. Maar die cultuurverschillen kun je in de dagelijkse operatie van je onderneming juist bundelen, vindt Jouke.

In zijn team koestert hij vooral de combinatie van Nederlandse en New Yorkse collega’s. “Amerikanen groeien echt op met het idee dat iedereen president kan worden. Nederlanders zijn toch wat nuchterder en voorzichtiger.” En het is juist die tomeloze ambitie aan de ene kant, en het relativeringsvermogen van zijn Nederlandse teamleden aan de andere, waardoor de Amerikaanse tak van het bedrijf zo succesvol is. “Door samen out-of-the box te kunnen denken, maar wel efficiënt en realistisch te blijven, ontstaan de beste projecten,” aldus Jouke.

3. Verkoop een beleving
Zowel Jouke als Bettine benadrukken het belang van beleving. Voor Media Monks is dat zelfs het uitgangspunt bij elke digitale productie. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een game of een interactieve animatie. Waarbij je een product bijna net zo gedetailleerd kan bekijken, en dus beleven, als in de winkel.

Voor Boska keert die beleving opnieuw terug in de strategie: “Onze artikelen zijn meer dan alleen cadeaus in de Amerikaanse markt,” vertelt Bettine. Voor Nederlanders is kaas misschien alledaags, maar in Amerika is het veelal een luxe product. “We verkopen daarom bovenal een ervaring: een gezellige avond met vrienden en familie; goede wijn, goede gesprekken,” legt Bettina uit.

Want in een land dat slechts negen nationale feestdagen kent, is die beleving extra belangrijk. Zeker in New York werken de meeste mensen zeven dagen per week, 24 uur per dag. Thanksgiving en de kerst draaien dan ook, naast koopjes en cadeaus, om tijd doorbrengen met familie en vrienden. “En bij die schaarse kwaliteitsmomenten horen hoogwaardige messen en mooie fonduepannen,” aldus Bettine.

4. Onderscheidend zijn, is durven doen
Jouke leert nog elke dag van de tomeloze en vooral gedurfde creativiteit van zijn Amerikaanse collega’s. Want als je je echt wil onderscheiden, moet je risico’s moet durven nemen. En daar zijn Amerikanen toch beter in dan de nuchtere Nederlanders. Jouke noemt als voorbeeld een merk in outdoor kleding: “Dat merk draait om het buitenleven. En dus besloten ze juist dicht te gaan op Black Friday en al hun personeel vrij te geven.” ‘Doe waar je voor staat’, lijkt hier vooral het motto te zijn. In plaats van je hele vrije dag in winkels door te brengen, rennend van het ene koopje naar het andere, gaf dit merk zijn klanten juist de kans om naar buiten te gaan.
Dat moet je maar durven als ondernemer. Maar zoals ook uit het verhaal van Jouke blijkt, werkt het wel. Mits je verhaal en je beleving kloppen.

Ga naar de website van Ziggo Zakelijk voor meer Black Friday-inspiratie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van