Ziggo Zakelijk

Black Friday: helemaal zo gek nog niet

25 november 2017 09:53 Aangepast: 25 november 2017 22:42

Black Friday heeft plaatsgemaakt voor Black Week en ook Cyber Monday beperkt zich al lang niet meer tot één dag kortingsgekte.

Bright Business is met drie ondernemers in New York om Black Friday te ontdekken. Om zes uur in de ochtend verzamelen de drie Ziggo Zakelijk-winnaars zich op 5th Avenue bij de prachtige kerstetalage van het luxe warenhuis Saks, het duurdere broertje van het onlangs naar Nederland overgewaaide Hudson’s Bay. Vandaag is het zover: Black Friday in New York. Voor de deur staat een groepje toeristen te wachten. Een man of vijf, meer is het niet. Geen gekte, geen vechtende klanten voor de deur, niks van de massahysterie die het reisgezelschap verwachtte.  

Koopjesgekte
In Nederland vullen websites en nieuwsprogramma’s zich intussen met beelden van klanten die over elkaar heen vallen op jacht naar dat ene koopje. Ook in New York ontvangen Jennique, Peter en Erik de mails met Nederlandse aanbiedingen. Maar hier op straat is het om acht uur nog steeds vrij stil.

Black Friday is in de laatste vijf jaar flink veranderd, weten diverse New Yorkers ons te vertellen. “Eigenlijk winkelt elke weldenkende New Yorker tegenwoordig online,” vertelt een taxichauffeur. Op zijn telefoon laat hij de websites van winkelketens als Macy’s en Best Buy zien, waar hij tussen de ritjes door zijn kerstinkopen alvast doet.  Winkelen waar en wanneer de klant het wil, dat is het devies.

“Black Friday beperkt zich al lang niet meer tot een enkele dag korting”, legt een winkelmanager op 5th Avenue uit. “Zeker in New York, waar het aanbod zo groot is, gaan mensen niet meer in de rij staan. Zeker hier niet. 5th Avenue is toch meer gericht op de New Yorkers die wat meer te besteden hebben. Die echte gekte zie je vooral nog in de buitenwijken en in kleinere dorpen en steden.”

Toeristische attractie
Voor een stad als New York is Black Friday dan ook meer een toeristische attractie en een marketingtool, dan complete hysterie. De kortingsacties, zowel online als offline, beperken zich daarom allang niet meer tot die ene vrijdag in november. En het werkt. In de stad stikt het later op de dag van de internationale koopjesjagers.  

En dus kunnen ook de drie ondernemers hun lol op. Want de kortingen zijn niet mis. Op een jeans, een paar schoenen of een nieuwe koptelefoon bespaar je vandaag al snel zo’n veertig tot zeventig procent. Die tassen komen vandaag wel vol.

Ga naar de website van Ziggo Zakelijk voor meer Black Friday-inspiratie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van