Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

19 mei 2016 12:32

Van 3 naar 600 man personeel in een jaar: Foodora

Van 3 naar 600 man personeel in een jaar: Foodora

Een jaar geleden had het bedrijf nog maar drie werknemers in Nederland, maar inmiddels heeft het maar liefst 600 fietsers in dienst: Foodora. De fietsbezorgservice voor kwaliteitsrestaurants maakt een flinke groeispurt door en ziet alleen maar meer kansen om verder te groeien.

Foodora bezorgt momenteel in Amsterdam, Utrecht en Den Haag op de fiets maaltijden uit kwaliteitsrestaurants. "We zijn echt heel snel gegroeid", blikt Vincent Hosman, de Nederlandse manager van het internationale bedrijf terug. De bezorgservice komt uit de koker van Rocket Internet, onder andere ook bedenker en eigenaar van Zalando en HelloFresh.

Inmiddels heeft het zo’n 500 Nederlandse restaurants in zijn klantenbestand staan. "We zijn exact op het juiste moment ingestapt: mensen bestellen steeds meer thuis en willen anderzijds graag lekker en gezond eten. De timing was goed", verklaart Hosman het succes. Daarnaast fietsen de bezorgers in knalroze kleren door de stad, een opvallende verschijning en geen slechte reclame.

'Er was veel potentie'
Ook al stampt Rocket Internet vaker succesvolle internetstartups uit de grond, het opnemen tegen Thuisbezorgd.nl is geen makkelijke klus. Het bedrijf had eind 2014 zo’n 90 procent marktaandeel. Een aardig risico om het tegen deze reus op te nemen.

"Toen we gingen praten met restaurants kregen we veel positieve reacties. Eigenaren zaten er echt op te wachten, maar hadden geen zin in gedoe met eigen bezorgers. Er was een enorme potentie en je kunt wel zeggen dat het behoorlijk is gelukt", zegt Hosman.

In tegenstelling tot thuisbezorgd.nl biedt Foodora niet alleen het platform, maar ook een klantenservice en heeft het eigen bezorgers in dienst. Het probeert daarmee alle rompslomp waarmee restaurants te maken hebben als ze thuisbezorgen, zoveel mogelijk uit handen te nemen. Vandaar het enorm hoge aantal personeel. "Niet iedereen werkt fulltime hoor, veel mensen fietsen ook alleen bij ons tijdens de spitsuren in de avond", verklaart hij.

'Restaurants zijn onze ambassadeur'                   
In het begin was niet iedereen enthousiast. Kiezen klanten er juist niet voor om het eten te bestellen, in plaats van naar de locatie zelf te komen? Gaat dat niet ten koste van de omzet van restauranteigenaren?

Het tegendeel blijkt waar, zegt de Nederlandse manager. "Mensen bestellen eten bij ons en denken: 'laten we er de volgende keer ook gaan eten'." Inmiddels zijn restaurants een van de grootste ambassadeurs van de website, vertelt hij. "Zij promoten het bij hun gasten." Het bedrijf benadrukt dat de aangesloten partnerrestaurants een gemiddelde omzetgroei van 35 procent per maand zien door hun samenwerking.

 

Who wants to play this game? Wij bezorgen het eten wel -- #foodquote #fun #foodora #quote #foodies #herkenbaar

Een foto die is geplaatst door foodora Nederland (@foodora.nl) op

'We willen naar elke Nederlandse stad'
Horecagelegenheden moeten het eten binnen 30 minuten bij klanten thuis bezorgen. "Daar hebben we afspraken over gemaakt." Dat is snel, want het voedsel moet in die tijd bereid én bezorgd worden. In geval van drukte schakelen restaurants er een 'mannetje bij'. "We krijgen ook steeds meer expertise op dit gebied en kunnen restaurants dus adviseren", vertelt hij. En, zo garandeert hij: "het eten wordt niet opgewarmd om het tijdslimiet toch te halen".

Komende tijd wil Hosman de rest van Nederland veroveren. "Het zou mooi zijn als we in elke stad in Nederland te vinden zijn. We denken er ook over na om, bijvoorbeeld met elektrische fietsen, snel langere afstanden af te kunnen leggen in kleinere gemeentes."

Topnieuws