Het zijn uiteraard totaal verschillende bedrijven, maar ze hebben stuk voor stuk een nieuwe moneymaker in huis: cloudservices. Google-moederbedrijf Alphabet, Microsoft en Amazon presenteerden hun kwartaalcijfers en de inkomsten uit het verhuren van servercapaciteit springen er met kop en schouders uit.
Vooral bij webshopgigant Amazon zijn de clouddiensten erg belangrijk: het bedrijf boekte een nettowinst van 724 miljoen dollar, een stijging maar liefst 41 procent. De omzet van Amazon groeide met maar liefst 23 procent naar 35,7 miljard dollar ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Dat was vooral te danken aan de cloud-divisie Amazon Web Services (AWS). Daar was de operationele winst (dus voor afschrijvingen en belastingen) 890 miljoen dollar. Begin maart veroorzaakte een tikfout van een medewerker van deze divisie nog een megastoring op het internet.
Microsoft Azure
Ook bij Microsoft zijn de clouddiensten een welkome cashcow nu het oude bedrijfsmodel (Windows-software) onder druk staat vanwege de zwakke pc-markt. Topman Satya Nadella zet ook in op het verhuren van servers. Microsoft Azure groeide met 93 procent in vergelijking tot vorig jaar.
Dat droeg bij aan een winststijging van zo'n 28 procent tot 4,8 miljard dollar. De omzet groeide met 8 procent tot 22,1 miljard dollar. Dat was onder meer te danken aan de overname van LinkedIn. Beleggers hadden meer verwacht, het aandeel ging in de zogenoemde nabeurshandel in New York zo'n 2 procent onderuit.
Google blijft belangrijk
Google-moederbedrijf Alphabet boekte ook fors meer winst: die steeg met 29 procent van 4,2 miljard dollar naar 5,4 miljard. De omzet groeide met ruim 20 procent tot bijna 25 miljard dollar. In hoeverre clouddiensten daaraan bijdroegen is onduidelijk, daar meldt het bedrijf niets over.
Wel meldt Alphabet dat de omzet uit andere diensten dan de advertenties van Google (24,5 miljard dollar) met bijna 50 procent groeiden. Alphabet opende eind vorig jaar een datacenter in de Groningste Eemshaven.
Grote investeringen vereist
"Deze bedrijven komen allemaal uit een totaal andere hoek: software, webshop en zoekmachine. Maar in de cloud vinden ze elkaar. Dit is zo'n ongelofelijke groeimarkt dat ze er alledrie vol op inzetten", legt techredacteur Bram van Dijk uit. "Dat alleen de hele grote bedrijven dit kunnen, heeft te maken met de grote investeringen die gedaan moeten worden om gigantische datacenters te bouwen."
Dat Alphabet en Microsoft ook vol erop inzetten, is al te zien bij Amazon. AWS groeide weliswaar met een indrukwekkende 43 procent, maar dat is minder dan vorig jaar, schrijft The New York Times.