Tech & business

Je slaat rechtsaf? Je auto wist het al 3,5 seconden eerder

15 januari 2016 19:20 Aangepast: 15 januari 2016 20:27
Beeld © ANP

Nieuwe auto's zitten boordevol met apparatuur waardoor je niet tegen je voorganger botst en je veilig van baan kunt verwisselen. Uiteindelijk nemen auto's het helemaal over, maar in de tussentijd kan je auto nog een stuk veiliger worden.

Onderzoekers aan de Cornell Universiteit in de Amerikaanse staat New York hebben een systeem ontwikkeld dat kan voorspellen wat een bestuurder gaat doen, 3,5 seconde voordat de chauffeur dat ook daadwerkelijk doet.

Dat kan worden gebruikt om na te gaan of er een ongeluk zit aan te komen. Vervolgens moet dit natuurlijk worden voorkomen.

Gegevens combineren
In theorie is het niet zo moeilijk. Autorijders kijken bijvoorbeeld naar de baan waar ze naar toe willen voordat ze ook daadwerkelijk van baan wisselen. Het gaat er dan om dat je het hoofd van de chauffeur in de gaten houdt.

Verder kunnen GPS en wegenkaarten worden gebruikt om te weten of een auto een kruising nadert, waar je dus kunt afslaan. Snelheid telt ook, aangezien je vaak snelheid mindert voordat je afslaat.

Het moeilijke is om al die gegeven met elkaar te combineren zodat een goede voorspelling kan worden gemaakt wat je gaat doen.  

In 90 procent correct voorspeld
De onderzoekers plaatsten in een auto een camera gericht op de chauffeur en eentje op de weg. Zo verzamelden ze informatie van tien autorijders die op de snelweg en in de stad reden. In totaal waren er 700 momenten die gevaar kunnen opleveren: zo werd er 300 keer werd er van baan veranderd en er werd 130 keer afgeslagen.  

Uiteindelijk kon de computer in 90 procent van de gevallen correct voorspellen wat de chauffeur ging doen. Gemiddeld lukte dat 3,5 seconde voordat de bestuurder dat ook daadwerkelijk deed.

Er moet nog wel wat onderzoek worden gedaan. Zo moet nog worden bepaald hoe goed het systeem werkt in gevaarlijke situaties; vooral 's nachts of met slecht zicht, bijvoorbeeld bij sneeuw, regen of laagstaande zon. Onder die omstandigheden is de kans op een ongeluk groter. Ook is nog niet helemaal duidelijk hoe autofabrikanten de informatie kunnen gebruiken om ongelukken te voorkomen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van