Tech & business

'Kom maar op met die zelfrijdende auto'

09 september 2015 12:20 Aangepast: 24 oktober 2015 14:37
Beeld © Toekomstmakers

Auto's doen me niet veel. Toch veer ik op als de redactie me vertelt dat ik een dagje in een Mercedes S klasse mag rijden. Wie wil er nou niet in een auto van een ton rijden, uitgerust met 30 verschillende sensoren en camera's? Zo houdt 'ie alles op de weg in de gaten, kan hij andere auto's automatisch volgen en zelf remmen.

De toekomst is er al en ik mag uitproberen of het een beetje werkt. Met Toekomstmakers onderzoeken we wanneer we de zelfrijdende auto in het straatbeeld gaan zien en welke kansen er liggen voor het Nederlandse bedrijfsleven. 

Nederland testland
Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) zet groots in op de zelfrijdende auto. In Nederland zijn de regels dit jaar aangepast zodat er op de snelwegen proefritten gemaakt kunnen worden. Het snel invoeren van een zelfrijdende auto's is een no-brainer als je naar de twee grote voordelen kijkt:

  • Veiliger
    Het aantal verkeersdoden is sinds de jaren '70 van de vorige eeuw al enorm gedaald van zo'n 3500 slachtoffers naar 550 per jaar. Maar 90 procent van de ongelukken is toe te schrijven aan menselijk falen. Bestuurders rijden te hard, zitten te Whatsappen of  overschatten zich wel. 
  • Minder file
    TU Delft deed onderzoek met automatisch rijden en daaruit bleek dat dat maar liefst 30 procent minder filevorming oplevert.

Nieuwe risico’s
De auto wordt meer en meer een rijdende computer. Dat geeft ook weer nieuwe hersenbrekers en risico's . Zo waarschuwt de FBI dat zelfrijdende auto's ook ingezet kunnen worden als 'dodelijke wapens'. De auto’s kunnen volgepropt worden met explosieven en worden zo zelfrijdende bommen

Thumbnail

Journalisten van Wired hackten een Jeep Cherokee

De auto's kunnen makkelijk gehackt worden. Een recent voorbeeld is de Jeep Cherokee die door journalisten van het tech blad Wired midden op de weg werd stilgezet. Nu worden ook wel eens webcams gehackt, of datingsites. Maar wie écht kwaad wil, kan met het hacken van voertuigen ontwrichtende en dodelijke situaties creëren. Investeerder Alex Rubalcava denkt dat de overheid bij een terroristische aanval sterk zal reageren en een rem zal zetten op de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Niet dat dat de zelfrijdende auto van de weg zal houden, maar Rubalcava denkt dat het nog wel een jaartje of 30 duurt voordat we ze echt op grote schaal gaan zien. 

Want er zijn meer uitdagingen te overwinnen. Mensen hebben verkeersinzicht en intuïtie. Dat kunnen we computers nog steeds moeilijk aanleren.  Ook zijn de 'zintuigen' van de computers – radar, laser, camera's – gevoelig voor slecht weer of laagstaande zon. En de auto zal regelmatig onderhoud nodig hebben. Niet alleen voor het oliepeil maar als er zo’n sensor stuk is kan de bestuurder al niet meer vertrouwen dat z'n auto helemaal zelf naar huis kan.

Dat was ook mijn eigen ervaring met de zelfrijdende functies van de Mercedes. Zolang alles netjes volgens het boekje ging kon de auto zelf navigeren. Rechte wegen is geen probleem voor 'm, maar zo gauw de auto die ik volgde een scherpe bocht maakte was mijn auto het spoor volledig bijster. De volgfunctie schakelt dan uit en ik moest snel het stuur overnemen om brokken te vermijden.

Laat ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik de auto een beetje heb 'misbruikt': je mag met deze auto niet harder dan 50 kilometer per uur rijden, rijd je harder dan koppelt hij de zelfrijdende functie los. Het is nu echt bedoelt om in files je auto lekker zelf te laten rijden. Dat lukt inderdaad prima. En in die rustige situatie durfde ik het stuur echt (even...) los te laten.  

Echt het stuur los?
Wanneer rijden we echt allemaal in zo'n zelfrijdende auto? Minister Schultz schat binnen 20 jaar, mijn co-host Jim Stolze denkt dat zijn twee zoons die nu rond de tien zijn geen rijbewijs meer hoeven te halen. 

De Japanse autofabrikant Toyota - waar ze veel ervaring hebben hoe mensen samenwerken met robots en AI (artificial intelligence) - is behoorlijk sceptisch hoe snel het allemaal zal gaan. Volgens Toyota heeft de samenwerking tussen mens en zelfrijdende auto complexere gevolgen dan het Google experiment met 'robot'-auto’s laat zien.  De mens blijft in de ontwerpen van Toyota een cruciale rol spelen. "Het is als een trein zonder machinist. We willen altijd een bestuurder in de auto die de controle van de auto kan overnemen als het moet", zegt Gill Prat, die jarenlang voor het Amerikaanse defensie onderdeel DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency ) in dienst was en nu bij Toyota werkt

Wat ik zelf denk? Ik ben opgehouden met voorspellingen. Maar ik sta natuurlijk te trappelen. Want als de zelfrijdende auto er snel komt is er alle ruimte om TV te kijken. 75 miljoen uur per jaar brengen we in die auto door, zo'n 6 tot 7 uur per week. Wie had het over dalende kijkcijfers?

Toekomstmakers over de zelfrijdende auto is verplaatst vanwege het overlijden van Joost Zwagerman en wordt uitgezonden op woensdag 16 september om 22:30 uur op RTLZ.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van