Tech & business

Bright 25 van 2015: Spotify, Star Wars en Slack

31 december 2015 12:58 Aangepast: 03 augustus 2017 23:19

Het slotakkoord van ons jaarlijkse overzicht met meest vernieuwende gadgets, apps en content. Met onder meer Slack en Spotify's Discover Weekly.

Lees ook deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4.

5. Samsung Galaxy S6 Edge(+)
De smartphone lijkt bijna uitontwikkeld. Maar Samsung deed dit jaar met deGalaxy S6 Edge een dappere poging om toch tot vernieuwingen te komen. Grootste noviteit was het gebogen scherm aan de twee lange zijdes van het toestel. Hierdoor houd je het toestel niet alleen fijn vast, maar heeft geeft ook nog eens extra opties. Als de telefoon op zijn kop ligt, zie je bijvoorbeeld aan de kleur wie er belt.

Daarnaast is het handig als plek voor favoriete contacten of om informatie te tonen, zoals weerbericht of je notificaties. Samsung onderschatte in eerste instantie de populariteit van de Edge ten opzichte van het reguliere S6-model, waardoor het bedrijf nogal wat inkomsten misliep. Lees ook onze Samsung Galaxy S6 Edge+ review.

Thumbnail

4. Slack
Chatkanalen, maar dan helemaal van deze tijd: dat is Slack, de startup die zakelijke communicatie weer echt leuk maakt. Dit jaar braken ze echt door: van kleine bedrijfjes tot multinationals - allemaal gebruiken ze Slack. De dienst laat je in kanalen of via privéberichten met elkaar communiceren, maar biedt allerlei opties aan om je gemakkelijker samen te laten werken. Van intern documenten bewerken en afspraken en plannen tot de geweldige gifjes-integratie: wij bij Bright kunnen inmiddels al niet meer zonder Slack.

3. Star Wars
Twee weken voor het einde van het jaar kwam Star Wars: The Force Awakensin de bioscoop, dé film van het jaar voor ons. Regisseur J.J. Abrams heeft er een prachtig verhaal van gemaakt, een ode aan de originele films die tegelijkertijd hedendaags aanvoelt en ruimte biedt voor wat er nog komen gaat. Ook is Star Wars het nieuwste wapenfeit van Disney, dat met animatie-films, zijn Marvel-serie en nu ook Star Wars in een tijd van on-demand steeds weer recordaantallen bezoekers naar de bioscoop weet te lokken. De nieuwste Star Wars bewijst dat die ambitie zeker niet ten koste hoeft te gaan van de inhoud, want oh wat is The Force Awakens een parel van een film.

2. Samsung Gear VR
Virtual reality stond vorig jaar op nummer één in de Bright 25 en eindigt ook dit jaar weer hoog. Met smartphones en tablets nagenoeg uitontwikkeld is VR momenteel de cutting edge van consumer tech. Het grote geweld barst begin 2016 los met de komst van de Oculus Rift, HTC Vive en Sony Playstation VR, maar wij geloven meer in de mobiele oplossingen. De genoemde VR-brillen zullen prijzig zijn en hebben een flinke computer of gameconsole nodig om te kunnen werken. Terwijl mobiele oplossingen als Google’s Cardboard VR en Samsung Gear VR alleen een smartphone vereisen om je VR te laten ervaren.

Wij zijn nogal gecharmeerd van de Gear VR. De bouw is beter dan de kartonnen modellen van Google en zijn copycats, je hebt meer bedieningsopties en hij is ontwikkeld samen met Oculus. Het slechte nieuws: er passen alleen Samsung smartphones in (S6, S6 Edge, S6 Edge+). Het goede nieuws: dat zijn hele fijne smartphones (zie #5) en de Gear VR is afgelopen jaar in prijs verlaagd tot honderd euro. De gadget van het jaar.

1. Spotify's Discover Weekly
Games geven je skills, films en series prikkelen je fantasie, maar muziek is zout voor je ziel. Hoe ontdek je echter dat nieuwe nummer dat je raakt? Achter die simpele wens gaat een schoolstrijd schuil in de techwereld. Die tussen partijen die inzetten op kenners en partijen die kiezen voor algoritmes. Kenners zijn we gewend, we kennen allemaal wel een paar mensen wiens mening, gesterkt door smaak en kennis, we vertrouwen. Algoritmes zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen en horen bij het huidige tijdperk waarin elke dag meer content verschijnt dan je in een heel leven kunt consumeren. Om uit dat enorme aanbod de parels te halen heb je aan kenners niet meer genoeg. De schaal is te groot geworden. Voorbeelden van succesvolle algoritmes zijn Google’s Pagerank, wijlen nieuwsapp Zite en het Music Genome Project van Pandora. Dit jaar is er eentje bijgekomen: Discover Weekly van Spotify.

Terwijl Apple eerder dit jaar voor zijn nieuwe dienst Apple Music nog hoog inzette op dj’s en kenners die voor jou afspeellijsten met tips samenstellen, steelt Spotify de show met zijn nieuwe Discover Weekly service. Het is momenteel veruit de beste manier om nieuwe muziek te ontdekken.

Spotify presenteert je wekelijks een speciale playlist met een paar uur muziek. Voor jou op maat gemaakt. De playlist is gebaseerd op je eigen luistergedrag in Spotify aangevuld met wat andere mensen die ook naar die tracks luisterden nog meer in hun playlists hebben staan. Spotify heeft daarmee de gulden middenweg gevonden. Algoritmes doen weliswaar het vuile werk, het matchen, maar ze luisteren vervolgens heel goed naar jouw luistergedrag en dat van anderen. Briljant.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van