Volgens Mary Meeker, een Amerikaanse durfinvesteerder, is de rek uit de groei van het internet. Maar dat betekent niet dat er geen mogelijkheden meer zijn om geld te verdienen voor internetbedrijven.
Ieder jaar presenteert Meeker een toonaangevend rapport over de toekomst van het internet, volgens sommigen het enige rapport van 123 pagina's dat Silicon Valley dat wel door de hele industrie van A tot Z wordt gelezen. Nog nooit eerder was Meeker zo somber over de groei.
Het aantal internetgebruikers wereldwijd ligt op zo'n 3 miljard en de groei is gestagneerd. Met een groei van 9 procent op jaarbasis neemt de groei zelfs af, als je India buiten beschouwing laat, zei Meeker bij de presentatie van haar rapport.
We zetten een paar van de meest opvallende dingen uit haar rapport op een rij.
De groei is eruit
Ook de mobiele markt raakt verzadigd
De groei in smartphoneverkopen neemt ook af, net zoals de jaarlijkse groei van het aantal smartphonegebruiker. De groei daalde naar 21 procent, terwijl het jaar ervoor die groei nog op 31 procent lag.
Kansen in mobiel adverteren
Toch liggen er nog wel kansen voor internetbedrijven. volgens Meeker liggen die vooral bij mobiele advertenties. In de VS groeide de online advertentiemarkt vorig jaar met zo'n 20 procent naar 60 miljard dollar. Twee derde van die groei zat in mobiele advertenties. Ook Facebook boert nog steeds goed met een advertentie-omzet die met 59 procent steeg afgelopen jaar. Die stijging was hoger dan die bij Google (plus 18 procent).
Wat niet goed lijkt te werken zijn online video-advertenties. Dik 80 procent zet volgens Meeker het geluid uit bij die advertenties. Meer dan 60 procent vindt pre-roll advertenties irritant en maar liefst 92 procent heeft overwogen een adblocker te gebruiken.
Op mobiel ziet Meeker een enorm gat tussen gebruik en investeringen. En daar liggen dus flink wat mogelijkheden.
En verder
- De Snapchat-generatie komt eraan. En die generatie communiceert niet in tekst maar in beeld. De gemiddelde Snapchat-gebruiker speelt zo'n 20 seconden met een gesponsorde filter. Er worden dagelijks zo'n 3 miljard beelden gedeeld op Snapchat, Facebook, Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp. (En maar een van die vijf is niet Facebook.)
- Internetgebruik in India explodeert. Het is de tweede internetmarkt in de wereld na China. India heeft 277 miljoen internetgebruikers meer dan de VS.
- Facebook Live kan goed werken voor adverteerders. De 'Chewbacca moeder' had het in haar filmpje twee keer over de retailer Kohl's waar ze het masker kocht. De app van de winkel schoot daarop meteen door naar meest gedownload in de iOS App Store in de VS. (Waarvoor Kohl's haar direct een halve speelgoedwinkel aan goodies voor cadeau gaf.)
- Generatie Y is de eerste die liever met bedrijven chat op het web of op social media dan de telefoon pakt.
- Spraakherkenning maakt een opmars en is in het Engels van 70 naar 90 procent correcte herkenning gegaan in de afgelopen vijf jaar. In de VS gebruikt 65 procent van de smartphonebezitters een spraakassistent.
- In 2020 zullen minstens 50 procent van alle online zoekopdrachten bestaan uit zoeken via spraak of beeld, voorspelt de Chinese zoekmachine Baidu.
- Er is een stijging van 263 procent geweest in de afgelopen drie jaar van bedrijven die niets (of niet zoveel) met tech te maken hebben die investeren in techbedrijven.
- On-demand ritten in China stijgen enorm. Ongeveer 70 procent van de 6,3 miljard ritjes in het eerste kwartaal van 2016 werden aangevraagd in China. Niet zo gek dus dat de Saoeidi's vandaag miljarden in Uber pompten. Zie ook onderstaande grafiek.