Oneerlijke praktijken

ACM waarschuwt met zwarte lijst voor websites van onbetrouwbare verkoper

23 juli 2021 13:04 Aangepast: 27 juli 2021 14:31
Een werknemer in een Chinees distributiecentrum voor webshops. Beeld © AFP

Een heel andere bh of tas dan besteld was binnen krijgen, onbereikbare klantenservice bij klachten of torenhoge verzendkosten als je iets wil terugsturen. Het regent klachten over sites van het bedrijf Digital Advice LLC. De ACM waarschuwt consumenten voor de oneerlijke praktijken van de zogenoemde dropshipper.

Dropshipping houdt in dat bedrijven spullen verkopen die ze zelf niet op voorraad hebben. Vaak gaat het om goedkope artikelen uit bijvoorbeeld China. Het bedrijf, zoals Digital Advice, verdient op het verschil tussen in- en verkoopprijs.

Gemiddeld kopen Nederlandse klanten voor bedragen variërend van 30 tot 120 euro bij de sites van het bedrijf, meldt de ACM.

Dropshipping

Pas als de producten besteld en betaald zijn door - vaak nietsvermoedende - klanten, koopt het bedrijf dat ze heeft verkocht ze zelf pas in. Hierdoor duurt het vaak wel even voor de klant zijn bestelling in huis heeft. Deze handelswijze is niet verboden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Pakketje bestellen? Pas op voor 'dropshipping'

Bedrijven die dit doen, moeten zich natuurlijk wel houden aan de regels die gelden voor online shoppen. Het bedrijf, dat gevestigd is in de Amerikaanse staat Delaware, lapt deze alleen aan de laars. Bedrogen consumenten klaagden en masse bij de ACM, dat meer dan duizend klachten ontving in het afgelopen jaar.

Niet geleverd, wel betaald

De toezichthouder denkt dat het consumentenleed nog veel groter is, omdat niet iedere klacht hen bereikt. Ook op de site klachtencompas.nl overheerst het negatieve sentiment over Digital Advice. In het afgelopen jaar kwamen 320 klachten binnen, waar het bedrijf volgens de site 'nooit' op reageerde.

De klachten op de site geven een treffend beeld van de 'oneerlijke handelspraktijken' waar de ACM het over heeft. Zo worden bestellingen simpelweg niet geleverd, terwijl er al wel betaald is. Klachten hierover worden nooit beantwoord. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Te veel betalen bij een webshop? Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt van dropshipping

Vanwege de vele klachten grijpt de ACM dus in door te waarschuwen. "Ons advies aan consumenten: wees kritisch bij welke website je je aankopen doet", aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de overheidsinstantie.

Waarschuwen

Veel meer dan waarschuwen kan de toezichthouder ook niet, omdat het geen Nederlands bedrijf is. De ACM werkt wel nauw samen met andere Europese en Amerikaanse toezichthouders. 

Zwarte lijst ACM:

  • oslobrands.com
  • lucybreeze.com
  • getevelynbag.com
  • wideally.com
  • nl.batumishoes.com
  • gethypersoft.com
  • nl.gethyperdark.com
  • nl.thelacybra.com
  • linalift.com
  • nl.getlotusbreeze.com
  • nl.nbynicole.com
  • northernrules.com
  • stridershoes.com
  • nl.swatreact.com
  • nl.swatpants.com
  • swatshorts.com

Deze lijst wordt mogelijk nog langer, want volgens de ACM zet het bedrijf regelmatig nieuwe websites online. Hoe je die kunt herkennen is moeilijk te zeggen, vaak staat pas in de kleine lettertjes wie er nu écht achter de site zit.

Zo voorkom je problemen

Om erachter te komen of je te maken hebt met een site die het misschien wat minder nauw neemt met de regels, heeft de ACM enkele tips.

  • Check of het bedrijf een KvK- of btw-nummer heeft, zodat je ergens terecht kunt met je klachten.
  • Lees goed de informatie over levertijden en waar het product vandaan komt. Als deze info vaag is, kun je je afvragen of het wel slim is om het risico op extra kosten of vertraging te nemen.
  • Pas op met linkjes vanaf sociale media, blijft checken wie er achter de site zit.
  • Doe een rondje Google om te kijken hoe andere mensen over de site denken. En nee, de reviews op de site van het bedrijf zelf zijn géén betrouwbare graadmeter.
Miniatuurvoorbeeld
Augustus 2020:

Maanden wachten en tien keer te veel betalen: pas op voor dropshipping

Bedrijf: klopt niets van

"Wij zijn bezig met een grondige evaluatie van het rapport en zullen contact opnemen met de ACM teneinde alle misleidende informatie te rectificeren, en alle problemen definitief op te lossen", laat Digital Advice PR Department via een mail weten. 

Volgens het bedrijf is er van de beschuldigingen van de ACM niets waar. Naar eigen zeggen doet Digital Advice helemaal niet aan dropshipping, omdat het in de Algemene Voorwaarden meldt dat de producten die ze verkopen in China worden gemaakt en ook vandaaruit worden verstuurd. 

Het bedrijf stelt verder dat het wel degelijk heel goed bereikbaar is voor ontevreden klanten en dat het die ook altijd weer helpt. Dat er toch zo veel negatieve recensies te vinden zijn, komt volgens het pr-team van het bedrijf doordat klanten zelf hun klacht moeten aanpassen nadat ze zijn geholpen en dit vaak vergeten te doen. 

Dat er producten met vertraging verzonden zijn, is volgens het bedrijf te wijten aan 'enige problemen in de productieketen' als gevolg van de coronapandemie. Inmiddels is dat opgelost en wordt 95 procent van de bestellingen dezelfde dag verzonden, aldus Digital Advice.

Update 27 juli 14.23 uur:

Het artikel is aangepast met de reactie van het bedrijf erin verwerkt. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van