Copy-paste

Ook LinkedIn wil concurreren met Clubhouse

31 maart 2021 12:34 Aangepast: 31 maart 2021 15:09
Beeld © Getty

De populaire audiochatapp Clubhouse krijgt er nog een concurrent bij. Na Facebook, Spotify en Twitter bouwt ook LinkedIn aan een Clubhouse-variant.

LinkedIn is de nieuwe live audiochat-functies aan het testen, schrijft techwebsite Techcrunch. Uiteindelijk moet het een onderdeel worden van de bestaande LinkedIn-app. Wanneer gebruikers ermee aan de slag kunnen, is nog niet duidelijk.

Voordeel op het origineel

LinkedIn vindt dat hun versie een voordeel heeft op het origineel, omdat het live audio-chatten is gekoppeld aan je LinkedIn-profiel.

Omdat je LinkedIn ook gebruikt als professional, bijvoorbeeld om een baan te zoeken, zorgt dat ervoor dat je de functie anders gebruikt, zegt het bedrijf tegen Techcrunch.

Andere tech-platforms

Clubhouse bestaat net een jaar, groeide als kool en heeft nu zo'n 13 miljoen gebruikers. En ook bestaande platforms zoals Discord groeiden het afgelopen jaar hard. De formule van live praten in groepen is schijnbaar interessant voor veel bestaande netwerken. Dat blijkt wel uit nu veel sociale netwerken iets gaan doen met live-audiogesprekken.

Spotify maakte gisteren bekend dat het een overname doet waarmee het ook in dezelfde vijver gaat vissen. De muziekstreamingsdienst koopt het bedrijf Betty Labs, dat de maker is van de Locker Room, een app waar sportfans live kunnen praten over wedstrijden. Twitter komt met een eigen functie binnen de app: Twitter Spaces genaamd. En ook Facebook zou werken aan audiochats binnen Instagram en Facebook.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Praat-app Clubhouse is een hit: wat is er bijzonder aan?

'LinkedIn-gebruiker wil meer contact'

LinkedIn kloont Clubhouse nu ook omdat gebruikers op meer manieren met elkaar in contact willen komen, stelt het sociale netwerk.

"We zien recente een groei van bijna 50 procent in gesprekken op LinkedIn, die onder andere plaatsvinden via het delen van posts op het platform, Stories en video shares", zegt Suzi Owens van LinkedIn. Ze stelt dat de test nog maar net begonnen is.

Maar wat te zien is op een screenshot die LinkedIn met Techcrunch, lijkt de functie erg op wat Clubhouse doet.

In de app worden sprekers bovenaan weergegeven, alsof ze op een podium staan. En daaronder staan alle luisteraars weergegeven, met kleine fotootjes en hun namen. Luisteraars en sprekers kunnen reageren op wat er besproken wordt en hun hand opsteken om het woord te vragen.

LinkedIn kijkt ook naar hoe de live audiochat-functie uitgebreid kan worden naar online groepen en de mogelijkheid om online evenementen te organiseren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Twitter wil Clubhouse-concurrent Spaces snel uitrollen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van