PlayStation 5

Klanten Mediamarkt boos na annulering PlayStation 5-bestelling: 'Uitermate slordig'

20 maart 2021 16:22 Aangepast: 20 maart 2021 21:16
Een filiaal van de Mediamarkt in Rotterdam, februari 2021. Beeld © ANP

Winkelbedrijf Mediamarkt heeft een slechte beurt gemaakt bij gameliefhebbers. Het bedrijf maakte goede sier met een verse voorraad van de schaarse PlayStation 5, maar moest veel klanten uiteindelijk 'nee' verkopen. Klanten die al wel betaald hadden en dus dubbel zo hard werden teleurgesteld.

De nieuwste spelcomputer van Sony, de PS5, is al sinds de introductie ervan, halverwege november 2020, moeilijk te verkrijgen. Er is een wereldwijd tekort aan computerchips, en ook Sony heeft daar last van. Het bedrijf verwacht dat dit probleem pas in de herfst opgelost zal zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Tekort PlayStation 5 duurt nog tot het najaar'

Gameliefhebbers moeten dus geduld hebben óf een gelukje op het moment dat een winkelketen een partij PS5's op de kop heeft weten te tikken. Winkelketen Mediamarkt bood z'n klanten deze week zo'n buitenkansje, vertelt Rob Swerissen uit Hilversum.  

Extra accessoires: 620 euro

"Donderdag kregen we een mail, dat de verkoop om 10 uur op vrijdagochtend zou starten. Dus ik zat klaar, net als mijn zoon en schoonzoon", vertelt hij.

De standaard PS5 was al heel snel uitverkocht, maar het lukte de drie om er een te bestellen met extra accessoires erbij, zoals een headset en een extra controller. Die was wel flink duurder, maar dat namen zij voor lief. 

"Je kijkt er toch naar uit, hij is schaars en het was eindelijk gelukt, dachten we."

"We kregen alle drie een bestelbevestiging en hebben ervoor betaald, want je moet meteen overmaken natuurlijk, die 620 euro", aldus Swerissen, die blij was dat het was gelukt. "Je kijkt er toch naar uit, hij is schaars en het was eindelijk gelukt, dachten we."

"WOW! Zelfs onze webshop kon al je enthousiasme en F5-en eventjes niet meer aan."

Iets na half zeven 's avonds sloeg de blijdschap om in teleurstelling na een mailtje van Mediamarkt. "WOW! Zelfs onze webshop kon al je enthousiasme en F5-en eventjes niet meer aan", schrijft het bedrijf aan Swerissen. Zijn order is 'met tegenzin' door het bedrijf geannuleerd en hij zal binnen drie dagen zijn geld teruggestort krijgen. Zijn zoon had wel geluk, maar ook zijn schoonzoon viste achter het net. 

Klachtenregen op Facebook

Zij zijn niet de enige klanten die enkele uren dachten dat zij erin waren geslaagd de felbegeerde spelcomputer te hebben bemachtigd. Op de Facebookpagina van het bedrijf regent het klachten van teleurgestelde klanten. Zelf denkt Swerissen dat het om honderden gedupeerden gaat. 

Of dat klopt is onduidelijk, het bedrijf wil niet zeggen hoeveel bestellingen er zijn geannuleerd en hoeveel PlayStations het bedrijf op voorraad had. "Wat ik wel kan zeggen is dat de vraag vijf keer zo hoog was als de beschikbare voorraad", laat Dorien Tjin-Kinds, persvoorlichter van het bedrijf, weten aan RTL Z. 

"Dit heeft ertoe geleid dat we onbedoeld meer PS5 hebben verkocht dan wij beschikbaar hadden."

Doordat al die kooplustigen tegelijkertijd hun bestelling deden ging het mis bij het bedrijf, legt zij uit. "Door een technische storing werd (...) de beschikbare voorraad helaas onjuist weergegeven. Dit heeft ertoe geleid dat we onbedoeld meer PS5 hebben verkocht dan wij beschikbaar hadden", verklaart zij. "We vinden het enorm vervelend dat klanten hiervan de dupe zijn geworden."

Drie dagen wachten op geld terug

Gedupeerde Swerissen heeft er weinig aan, hij had liever meteen z'n geld terug, vertelt hij. "Het nare is gewoon: je bestelt, betaalt en vervolgens neemt Mediamarkt drie dagen de tijd om je terug te betalen", zegt hij. Het bedrijf hanteert die drie dagen terugbetaaltermijn voor als er vertraging optreedt bij banken, aldus Tjin-Kinds. De terugbetaling is volgens haar 'direct in gang gezet'. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PlayStation 5 te koop: alles over de lastig verkrijgbare spelcomputer

Het bedrijf heeft meteen nadat het 'technische probleem' aan het licht kwam z’n best gedaan om klanten 'zo spoedig mogelijk te informeren', legt de voorlichter uit.

Gedupeerde klanten krijgen als eerste de mogelijkheid om de PS5 te kopen als er een nieuwe voorraad binnenkomt. Dat zal naar verwachting pas in juli zijn, blijkt uit een mail aan gedupeerden die in het bezit is van RTL Z. 

'Een grote janboel'

Of Swerissen daar gebruik van gaat maken weet hij nog niet. Hij is flink teleurgesteld in het bedrijf, ook vanwege de slechte klantenservice. "Er kan in zo'n keten een hoop fout gaan, maar je kon ook niemand bereiken. Niet per mail, chat, de messenger of via de telefoon. Het was een grote janboel", moppert de 58-jarige. 

"Dit is uitermate slordig."

"Van zo'n enorm concern mag je toch verwachten dat er wel ergens iemand zit die bedenkt dat je voorbereid moet zijn op zo'n stroom van bestellingen", vindt Swerissen. "Dit is uitermate slordig."

Het bedrijf belooft beterschap op dat gebied. "Uiteraard werken we aan een oplossing voor het technische probleem, zodat we dergelijke vervelende situaties in de toekomst kunnen voorkomen", aldus Tjin-Kinds. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van