Muziekstreamingdienst Spotify kreeg er in het afgelopen kwartaal meer klanten bij dan verwacht. In totaal kwamen er 25 miljoen gebruikers bij, waarvan er 11 miljoen een betaald abonnement namen. Spotify denkt dat de groei voor een belangrijk deel komt door meer interesse voor podcasts.
Met de nieuwe klanten erbij heeft Spotify nu 345 miljoen maandelijkse gebruikers: 27 procent meer dan vorig jaar.
Er zijn nu 155 miljoen gebruikers met een betaald abonnement. Dat is bijna een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. 199 miljoen mensen hebben een gratis account.
Reclame en podcasts
Spotify verdient ook geld aan die mensen met gratis accounts, door hen reclames te laten horen tussen nummers. Daarnaast kan Spotify gebruikers advertenties voorschotelen in podcasts. Dus ook als je een betaald abonnement hebt.
De omzet uit advertenties steeg met 30 procent. Toch vormen advertentie-inkomsten vormen maar 12 procent van de omzet (281 miljoen euro).
Dat de advertentie-inkomsten hard groeien, komt volgens Spotify vooral door de podcasts. De omzet uit advertenties in podcasts groeit met 100 procent, zegt het bedrijf zonder harde getallen te noemen. In het vierde kwartaal waren er 50 procent meer adverteerders die specifiek wilden adverteren in podcasts.

Podcasts steeds belangrijker
Spotify zegt al langer dat het het grootste audioplatform wil worden en zet in op meer dan alleen muziek. Vanwege de potentiële advertentie-inkomsten, maar ook omdat ze ontzettend lucratief zijn voor het bedrijf.
Als een gebruiker namelijk een nummer van Justin Bieber of een andere artiest speelt, moet Spotify de muzikant een bedrag betalen. Bij podcasts is dat niet het geval. Het bedrijf investeerde daarom honderden miljoenen euro's in podcasts, vooral door andere bedrijven over te nemen en bekende podcastmakers aan zich te binden.
Dat lijkt er in ieder geval voor te zorgen dat meer mensen podcasts zijn en dat er meer gebruikers luisteren. Er staan nu 2,2 miljoen podcasts op Spotify, tegenover 1,9 miljoen in het derde kwartaal.
En een kwart van de gebruikers heeft in het afgelopen kwartaal in ieder geval een podcasts geluisterd. En het aantal uren dat ze ernaar luisteren is bijna verdubbeld, zegt Spotify zonder dat verder toe te lichten.
Analisten van Citi zijn nog niet onder de indruk van Spotify's stappen in podcastland. Ze zien het effect van de investeringen nog niet terug in de groeicijfers van de dienst, meldt CNBC

Vooruitzicht
De omzet van Spotify groeide in het afgelopen kwartaal tot 2,17 miljard euro. Veruit de meeste omzet, bijna 90 procent, komt binnen via de betaalde abonnementen.
Ondanks de groei draaide het bedrijf onderaan de streep nog altijd een verlies van 125 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog 209 miljoen euro. Over heel 2020 was het verlies 581 miljoen euro.
Spotify verwacht het komende kwartaal verder te groeien en rekent erop dat er tussen de 9 en 19 miljoen maandelijkse gebruikers bij komen.
Aan het einde van dit jaar wil Spotify uitkomen op tussen de 407 en 427 miljoen gebruikers. 2021 wordt volgens Spotify nog steeds geen jaar dat er winst wordt gemaakt. Het rekent op een verlies van 200 tot 300 miljoen euro.
