Nog wachten op toestemming VS

Europese Commissie keurt Fitbit-overname door Google goed

17 december 2020 16:05 Aangepast: 17 december 2020 16:42
Een man bekijkt zijn smartwatch en Fitbit-wearable. Beeld © ANP

Google mag sportgadgetmaker Fitbit overnemen. De Europese Commissie heeft de overname na een diepgravend onderzoek uiteindelijk goedgekeurd. Google moet zich wel houden aan alle beloftes die het deed, zoals het niet gebruiken van Fitbit-gegevens voor advertenties. 

De overname van Fitbit door Google verstoort de concurrentie niet, concludeert de Europese Commissie na uitvoerig onderzoek. Daarom is er nu groen licht voor de overname. 

Google heeft een serie beloftes gedaan en neemt bij Eurocommissaris Margrethe Vestager van mededinging genoeg twijfels weg.

"De toezeggingen zorgen ervoor dat de markt voor wearables en de opkomende markt van de digitaliserende gezondheidssector open en concurrerend blijven", schrijft Vestager in een toelichting. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Google herhaalt belofte: data Fitbit niet voor reclames gebruiken

Beloftes

De commissie was bezorgd dat Google op een aantal manieren de markten zou verstoren. Onder andere doordat Google gegevens van Fitbit-gebruikers in handen zou krijgen. Die zou het kunnen gebruiken om advertenties nog verder te kunnen personaliseren. 

Als je weet of iemand veel beweegt, zegt dat iets over zijn gezondheidssituatie. En dat is geld waard voor adverteerders. Als Google al die kennis heeft, wordt het moeilijker voor concurrentie om ook zoiets te bieden aan adverteerders. Maar Google belooft de gegevens niet te gebruiken voor reclames. 

Er is ook de belofte dat Europese gebruikers toestemming kunnen geven of weigeren als Google Fitbit-gegevens wil koppelen aan andere Google diensten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Fitbit-overname Google onderzocht door Europese Commissie

Data blijft beschikbaar voor andere diensten

Ook zijn er andere bedrijven die de data van Fitbit gebruiken om diensten aan te bieden aan gebruikers. Google zou die concurrenten af kunnen schermen van die gegevens, en dat zou de ontwikkeling van Europese startups in de gezondheid- of fitnesssector in de weg kunnen staan.

Google zegt dat alle bedrijven die toegang houden, zonder daar geld voor te rekenen of extra beperkingen op te leggen. De afspraken gelden voor 10 jaar. De afspraken die gaan over online advertenties kunnen nog eens 10 jaar verlengd worden door de Europese Commissie.

2,1 miljard dollar 

Google kondigde de overname vorig jaar aan en betaalt 2,1 miljard dollar voor Fitbit. Met de wearablemaker wil het de concurrentie aangaan met Apple, Samsung en andere bedrijven die al actief zijn op de markt van fitnesstrackers en smart watches. 

Maar al snel na overname waren er kritische geluiden. De concurrentie op een aantal markten zou verstoord kunnen worden, daarom kondigde de Europese Commissie een onderzoek aan.

Ook Europese privacywaakhond European Data Protection Board was tegen de overname. Zij waarschuwden dat de privacy van gebruikers in gevaar zou komen. Ook Europarlementariërs waren kritisch over de overname. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Techreuzen kunnen ook in Europa worden opgebroken

Google is tevreden

Google kan nu opgelucht ademhalen. Het bedrijf zegt te begrijpen dat toezichthouders de overname wilden bestuderen. 

De overname is nog niet helemaal rond. Want het Amerikaanse ministerie van Justitie moet ook nog zijn mening geven over de deal. 

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

Review nieuwe Fitbit-smartwatches: koop ze nog niet

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van