CES is grootste techbeurs

Online techbeurs pijnlijk voor startups: nooit dezelfde impact

21 oktober 2020 06:13 Aangepast: 21 oktober 2020 21:12
Beeld © ANP

Door de coronacrisis wordt grootste techbeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, dit jaar alleen online gehouden. En dat is vooral voor startups heel pijnlijk, want het is ieder jaar dé plek om hun innovaties en producten te showen.

"Het probleem is: als je op een conferentie zoals CES loopt, dan spot je ineens iets wat je anders nooit was tegengekomen. Je raakt in gesprek en kunt iets aanraken", zegt Francisco Jeronimo, analist bij marktonderzoeker IDC. En dat is met een online event onmogelijk, zegt hij.

"Online wordt het alsof je op Google zoekt en een lijst met namen krijgt. Het is onmogelijk om er als startup uit te springen en dezelfde aandacht te krijgen", aldus Jeronimo.

Voor de grote merken is het minder problematisch. Zij krijgen toch wel de aandacht die ze willen via gelikte pr en het grote scala marketingmogelijkheden dat zij hebben, legt hij uit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Grote techbeurs CES is volgend jaar alleen online

Minder deelnemers, minder bezoekers

Dit jaar dus digitale Zoom-gesprekken en gestreamde persconferenties in plaats van propvolle conferentiezalen en hallen waar grote merken en startups hun toffe gadgets willen laten zien aan de wereld. 

Vorig jaar waren er nog zo'n 4500 bedrijven. Ondanks dat het komende event online plaatsvindt, en de ruimte in theorie onbeperkt is, heeft CES plek voor zo'n 1500 bedrijven, zegt CES-topvrouw Karen Chupka. Ze verwacht dat er dit jaar minstens 150.000 bezoekers zijn, digitaal dus. Vorig jaar waren dat er 170.000. 

En ook al kan niemand elkaar face to face ontmoeten en zijn producten niet aan te raken, Chupka is niet bang dat de beurs minder relevant wordt. 

"De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat consumenten meer bereid zijn om technologie in te passen in hun leven. Technologie is niet tot stilstand gekomen, maar juist versneld. CES biedt een kans om nieuwe bedrijven te ontmoeten. Die behoefte is er nog steeds", vertelt Chupka.

Er is voor bedrijven, groot en klein, nog steeds mogelijkheid om zichzelf aan de wereld te laten zien, benadrukt ze. "Het wordt zelfs makkelijker om meer bezoekers te krijgen. Want je hoeft niet meer in het vliegtuig naar Las Vegas te stappen." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Innovatie-kampioen Hydraloop hoopt op concurrenten

Aanbevelingen op maat

"We werken met kunstmatige intelligentie om aanbevelingen te kunnen doen op basis van jouw interesses. Dan worden sessies aanbevolen die je bij kunt wonen en wat de voor jou relevante exposanten doen. We willen manieren bieden om nieuwe bedrijven te ontdekken en met ze in contact te komen", zegt Chupka.

Ze geeft toe dat de kracht van CES juist ligt in de toevallige ontmoetingen. "Impossible Burgers stond hier met hun vegetarische hamburger. Ze ontmoetten iemand van Burger King, op een techbeurs, iets wat Burger King ook niet verwacht had. En nu staan die vegetarische burgers gewoon daar op het menu." Die toevallige ontmoetingen kunnen echter ook online plaatsvinden, zegt ze. 

Nooit even effectief

Analist Jeronimo denkt ook dat CES zeker nog relevant is, alleen is er voor de startups een grote uitdaging. "Als de startups niet heel innovatief worden, krijgen ze bijna geen aandacht." Een online event heeft voor startups nooit dezelfde impact als een 'normaal' event, zegt hij. 

"Door daar te staan, in een stand op die beurs, is er altijd een grotere kans dat je gevonden wordt dan wanneer je slechts een linkje bent op een groot online event. De grote bedrijven krijgen daar namelijk het gros van de aandacht. Startups missen echt de mensen die langslopen."

Als een startup achter een investeerder aan moet hollen, is dat veel moeilijker.

En daarbij draait het om twee dingen, legt Jeronimo uit. "Aandacht van investeerders, klanten of potentiële partners op die business-kansen zien, bijvoorbeeld om distributeur te worden."

Jeronimo verwacht dat het voor startups sowieso een uitdagend jaar wordt om investeerders te vinden. "Op een fysiek evenement is de investeerder op zoek naar potentiële investeringen. Als ze stoppen, geef je je kaartje en komt er misschien een vervolgafspraak. Als je als startup online achter een investeerder aan moet hollen, is dat veel moeilijker." 

Vorig jaar

Vorig jaar waren er 50 Nederlandse startups die de Nederlandse delegatie vormden op CES. In totaal waren er meer dan 1200 startups die allemaal per land een eigen plekje op de beurs hadden. Hoeveel dat er dit jaar worden, en hoe de online omgeving eruit komt te zien is nog onbekend.

Ook dit jaar zal er weer een delegatie zijn op een zogenaamd Holland Paviljoen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is daar bij betrokken. Deelnemers die zich aanmelden komen in een voortraject om ze alvast voor te bereiden op het digitale CES. 

"Daarin doen we coaching en pitch- en mediatrainingen. En oud-deelnemers delen hun tips en tricks, zodat de deelnemers zo goed mogelijk voorbereid zijn om hun verhaal te kunnen pitchen aan investeerders. Dat is echt de toegevoegde waarde van deze digitale missie", zegt Celeste Flores-Uijtewaal, woordvoerder van de RVO.

Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van