Tech & business

ACM: Bol.com moet duidelijker zijn over de echte verkoper

14 september 2020 14:05 Aangepast: 14 september 2020 14:53
Beeld © ANP

Bol.com moet duidelijker aan klanten laten weten wie de verkopende partij van een product of dienst is. Dat deed de webwinkel niet altijd goed genoeg, vindt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM), en daar heeft het Bol.com op aangesproken.

Het is volgens de consumentenwaakhond belangrijk dat klanten weten wie zij kunnen aanspreken na een aankoop. Als er klachten of vragen zijn over de gekochte spullen, worden klanten dan niet meer 'van het kastje naar de muur gestuurd', zo legt ACM uit. 

Bol.com heeft zijn leven gebeterd en is daar nu wel duidelijker over en dat noemt ACM 'een mooi resultaat voor consumenten'. Het roept andere platforms op daar ook duidelijker over te worden en gaat dat ook actief controleren.

Om welke platforms het gaat, zegt ACM er niet bij.

Platform voor anderen

Bol.com verkoopt niet alleen eigen producten maar is ook een platform voor andere verkopers. Zij verkopen dan hun producten via het assortiment van Bol.com. De betaling gaat dan via Bol.com, maar de echte verkoper verstuurt je bestelling. Die verkoper is dan ook het aanspreekpunt voor klachten of andere vragen.

Maar consumenten klaagden bij ACM dat het voor hen onduidelijk was wie de uiteindelijke verkoper was en bij wie zij konden aankloppen.

Dat moet duidelijker, vindt de toezichthouder. ACM vindt dat het de verantwoordelijkheid is van platforms zoals Bol.com, om duidelijk te maken dat ze winkelen op een plek waar ook andere verkopers actief zijn. En ze moeten duidelijk weten met wie ze de koopovereenkomst sluiten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bol.com lekt woonadressen duizenden klanten die boeken verkopen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van