De nieuwe dienst GDPR Shield helpt websites Europeanen van hun websites te weren. Bedrijven die de service gebruiken hoeven geen rekening te houden met de aankomende Europese privacywet, die voor veel bedrijven hoge kosten met zich meebrengt.
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de aankomende Europese privacywet die op 25 mei van kracht gaat. In het Engels wordt die wet de General Data Protection Regulation (GDPR) genoemd.
Kort gezegd houdt de AVG in dat Europese burgers meer privacyrechten krijgen en bedrijven de privacy van hun gebruikers beter moeten waarborgen. Dat kost veel tijd en geld, zeggen bedrijven en ondernemers, en als je niet aan de wet gehoorzaamt riskeer je een boete van maximaal 20 miljoen euro of 4 procent van de jaaromzet.
9 dollar per maand
De startup GDPR Shield, waarvan de website op moment van schrijven overbelast is, heeft daarop een nogal botte oplossing bedacht. Met een tool die je aan je website toevoegt blokkeer je alle gebruikers uit Europa. Voor 9 dollar per maand krijg je GDPR Shield voor een website met maximaal 10.000 bezoekers per maand, en de bedragen lopen op tot 79 dollar per maand voor 5 miljoen bezoekers.
De tool werkt door Javascript op de website toe te voegen. Deze code herkent Europese ip-adressen waarna de bezoeker een scherm te zien krijgt dat de website alleen toegankelijk is voor mensen Buiten Europa. Onder andere de game Ragnarok Online en Unroll.me, een dienst waarme je je kunt afmelden voor nieuwsbrieven, weren al mensen uit Europa om niet aan de AVG te hoeven voldoen.
"Spendeer geen duizenden euro's aan juridische kosten om je website compatibel met de AVG te maken", schrijft GDPR Shield. "Als Europeanen niet je doelgroep zijn, gebruik dan GDPR Shield om al het verkeerd uit de EU te blokkeren."
De AVG geldt ook voor bedrijven uit het buitenland die gegevens van Europese burgers verwerken. De grote vraag is of GDPR Shield dan voldoende is: je kunt zo'n blokkade als Europese gebruiker omzeilen.