Tech & business

Tweedehands elektrisch rijden: dit is er te koop

10 april 2018 11:31 Aangepast: 10 april 2018 11:47
De Nissan Leaf is redelijk makkelijk tweedehands te krijgen. Beeld © Bright

Nu de leasecontracten van de pioniers van elektrisch rijden verlopen zijn en leaserijders overstappen op nieuwe auto's met 40 kWu-accu's en autonome features, zijn er voor de minderbedeelden onder ons tweedehands elektrische auto's te koop. Grote vraag is: zit daar wat leuks tussen?

De komende weken onderzoekt autotester Rutger Middendorp van Bright.nl waar je op moet letten als je zo'n tweedehands elektrische auto wil aanschaffen. Vandaag: wat staat er te koop?

Wie een tweedehands elektrische auto zoekt heeft weinig keuzestress, want praktisch elk model heeft zijn eigen niche. 

Klein en betaalbaar: Renault Zoe

De Renault Zoe is tweedehands goed te krijgen vanaf ongeveer 10.000 euro. Voor zo'n 12.500 euro heb je in principe een goede auto te pakken. Maar juich niet te vroeg, want je bent dan eigenaar van een auto zonder accu.

Die zit er wel in, maar je huurt hem van Renault en dat is niet per se goedkoop. Ook al rij je minder dan 7500 kilometer per jaar, dan kost de accu nog steeds 59 euro per maand. Als je jezelf rijk wil rekenen streep je dat weg tegen de wegenbelasting die je niet hoeft te betalen voor elektrische auto's , maar die betaal je ook niet als je bijvoorbeeld een Nissan Leaf met een eigen accu koopt.

Groot voordeel van een gehuurde accu is dat je geen risico loopt voor het minder worden van de accu. Als die minder dan 75 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft, wordt hij gerepareerd of vervangen. In de praktijk blijken de accu's van de Zoe zich heel goed te houden. Je betaalt dus - zeker bij een model met weinig kilometers - een serieuze premie voor een heel klein risico.

Voordeel van de Renault Zoe is dat hij er goed uitziet, lekker rijdt en bijna alleen in de luxe Zen- en Intens-versies verkocht wordt, de kale Life-versie kun je beter mijden.

Miniatuurvoorbeeld

Een Renault Zoe. (Foto: Bright)

Op dit moment worden Zoe's zelfs geïmporteerd naar Nederland omdat veel zzp'ers en bedrijven het een interessante aankoop vinden omdat je btw kunt terugvragen en maar 4 procent bijtelling hebt. Het bereik van de Zoe met de kleine accu (de 40 kWu is tweedehands nog bijna niet te vinden) is bij stadsgebruik zo'n 150 kilometer.   

De Fiat 500E is ook een betaalbare kleine elektrische auto die veel geïmporteerd wordt in Nederland. Hij is hier officieel niet te koop en dus rijd je er op eigen risico mee, want garantie is er niet en Nederlandse Fiat-garages hebben geen instructie gekregen over onderhoud. 

Luxe stadsauto: BMW i3

De BMW i3 is ook al een paar jaar op de markt en is nu tweedehands verkrijgbaar vanaf ongeveer 20.000 euro. Daarvoor heb je een bijzonder vormgegeven BMW van koolstofvezel met 'suicide doors', achterdeuren die andersom opengaan, en een interieur zoals je dat nergens ziet.

Nadeel van de i3 is dat de optielijst voor nieuwe auto's bijzonder uitgebreid is en dat maakt het vergelijken van tweedehands auto's moeilijk. Door de opties lopen de nieuwprijzen en nu ook de prijzen voor een tweedehands i3 flink uiteen. Pro-navigatie is een optie om naar te zoeken, zodat het middelste scherm wat beter af te lezen is.

Je betaalt bij de i3 voor het luxe-interieur, de opties, het koolstofvezelkuipje waar je in zit en het logo op de neus, maar niet voor het formaat van de accu. De tweedehands instappers hebben allemaal de kleine 19 kWu-accu. Verwacht op een colle accu ongeveer 100 kilometer te halen. 

Golf-concurrent: Nissan Leaf

Voor de 10.000 euro die je kwijt bent voor de Zoe met accu-abonnement, schaf je ook een wat oudere Leaf aan met een eigen accu. De pionier van het elektrisch rijden in Nederland kwam in 2011 al op de markt en dus zijn er talloze opties tussen 10.000 euro voor een basismodel uit 2011 met zo'n 100.000 kilometer op de teller en 28.000 euro voor een 30 kWu-variant van vorig jaar die nog zo goed als nieuw is.

Voor zzp'ers is de nieuwe Leaf ook het overwegen waard. Want de milieu-investeringsaftrek (MIA) geldt alleen voor nieuwe auto's en dat kan je netto zo 4500 euro schelen. Daarbij komt ook nog dat het vorige model voor velen niet de mooiste auto is. 

Wel is er een groot verschil tussen de 24 kWu Leafs en de versies met een 30 kWu accu. De laatste voelen veel meer als volwassen elektrische auto's dan de eerste, omdat je er ongeveer 200 kilometer mee kunt rijden.

De Tekna is het meest luxe model, maar het wordt al leuk bij de iets minder luxe Acenta. Op het dashboard kun je bijvoorbeeld zien hoe de gezondheid van het accupack is. De Nissan-dealer kan een oppervlakkige check doen, maar leden van de Nissan Electric Club kunnen je nog meer info geven over de gezondheid van de batterij door hem via een app uit te lezen. 

Elektrische SUV: Kia Soul

Onbekend maakt onbemind, maar als ik voor dezelfde prijs uit hetzelfde jaartal mag kiezen tussen de Kia Soul EV en de Nissan Leaf ga ik voor de Kia. De Nissan rijdt lekkerder, maar de Kia voelt moderner en in de juiste kleurstelling is het een mooiere auto.

De Soul is alleen niet heel veel verkocht in Nederland en dus lastiger tweedehands te vinden. Op dit moment staan er 28 op Autoscout, waarvan de meeste demo-auto's zijn van dealers.

Prijzen beginnen bij ongeveer 20.000 euro. Dat maakt de Soul absoluut het overwegen waard als je een Leaf overweegt met 24 kWu-accu voor ongeveer dezelfde prijs. 

Miniatuurvoorbeeld

De Kia Soul. (Foto: Bright)

Luxe reiswagen: Tesla Model S

De Tesla Model S koop je tweedehands vanaf 40.000 euro. Dan rijd je wel een auto met zo'n 280.000 kilometer op de teller. Ben je op zoek naar een jonger model met minder kilometers dan gaan de prijzen snel en hard omhoog. Reden daarvoor is de nieuwprijs van dik 100.000 euro.  

Het goede nieuws is dat de accu's zich heel goed houden, ook na zoveel kilometers. Het slechte nieuws is dat je voor hetzelfde geld een nieuwe Opel Ampera E of binnenkort een Hyundai Kona met 60 kWu accu koopt. 

Miniatuurvoorbeeld

Een Tesla Model S. (Foto: Bright)

Rutger test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest.

Vragen aan Rutger over tweedehands elektrisch rijden? Stel ze op Twitter en Facebook.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van