Ga naar de inhoud
Tech & business

'Privacyschandaal heeft geen impact op omzet Facebook'

Carolyn Everson, marketing-directeur bij Facebook. Beeld © Getty Images

Facebook verwacht geen daling van de omzet na de ophef over het lekken van privégegevens van Facebook-gebruikers in het Cambridge Analytica-schandaal. Dat zegt een hooggeplaatste marketingdirecteur van het bedrijf tegen de Wall Street Journal.

Volgens Carolyn Everson hebben de meeste Facebookgebruikers hun privacysettings niet veranderd in de afgelopen vier weken. "We hebben geen grote veranderingen gezien in gedrag bij mensen die zeggen dat ze hun data niet meer willen delen met Facebook", zei ze op een evenement van Wall Street Journal.

Ook verwacht het bedrijf volgens haar niet dat er strengere privacyregels gaan komen, waardoor gebruikers zich zouden kunnen afmelden voor gerichte advertenties. Het bedrijf verdient veel aan gepersonaliseerde advertenties die worden gebaseerd op informatie die gebruikers over zichzelf delen met het platform.

Nauwelijks effect

Daardoor zal het effect op de inkomsten van het bedrijf - uit advertenties - meevallen, is de verwachting. 

De uitspraak van Everson is opmerkelijk, in de week na het bekend worden van het lekken van gebruikersgegevens naar Cambridge Analytica maakten verschillende bedrijven bekend hun advertentiecampagnes bij Facebook tijdelijk stop te zetten.  

GDPR kwam goed uit

Everson kwam ook nog terug op het doorvoeren van aangepaste privacy-instellingen door het platform. Die aanpassingen waren al nodig vanwege strengere Europese privacyregelgeving, GDPR, en werden na het Cambridge Analytica-schandaal wereldwijd versneld doorgevoerd. 

De EU heeft met de GDPR is een sterke standaard opgezet voor de privacy van consumenten, stelt ze, en daar kan iedereen in de wereld van profiteren. De belangrijkste instellingen gaan volgens haar niet alleen in Europa gelden, maar wereldwijd.