Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

03 april 2018 08:22

Spotify krijgt een 'direct listing', maar hoe werkt dat eigenlijk?

Spotify krijgt een 'direct listing', maar hoe werkt dat eigenlijk?

Spotify gaat naar de beurs via een zogenoemde direct listing. Bij de beursgang vandaag wordt geen nieuw geld opgehaald voor het bedrijf.

Er komen bij een directe beursgang geen begeleidende banken aan te pas en er worden ook geen nieuwe aandelen uitgegeven. De stap zorgt er dan ook niet voor dat Spotify nieuw geld ophaalt bij investeerders, maar de club bestaande aandeelhouders kan wel profiteren.

Prijs onduidelijk

Het idee is namelijk dat zij vanaf nu veel makkelijker hun aandelen kunnen verhandelen (en dus verzilveren). Tegen welke prijs dat gaat gebeuren, is onduidelijk.

Lees ook: Spotify legt geld toe op jouw (te) goedkope streamabonnement

Bij een normale beursgang worden aandelen via zakenbanken voorafgaand aan de beursgang aangeboden aan klanten, waardoor een redelijke marktprijs tot stand komt. Omdat dat nu niet zo is, is het nog volstrekt onduidelijk wat een aandeel Spotify gaat kosten op de New Yorkse beurs.

De prijs wordt pas duidelijk als de eerste koop- en verkooporders aan elkaar gekoppeld zijn. Dat wil zeggen: wanneer een aanbiedende partij en een koper het eens zijn over de prijs per aandeel.

Volgens het bedrijf zijn de aandelen die het afgelopen jaar via privétransacties zijn verhandeld, voor een prijs tussen de 37,50 dollar en 125 dollar van eigenaar verwisseld. Voor beursbegrippen is dat een gigantische bandbreedte.

Gigantisch verlies

Spotify bestaat sinds 2008 en is inmiddels actief in 61 landen met 159 miljoen maandelijkse gebruikers en 71 miljoen betalende gebruikers. Spotify 'denkt' dat dat bijna het dubbele is van het aantal betalende Apple Music-gebruikers, blijkt uit documenten die het bedrijf heeft ingeleverd bij de Amerikaanse beurswaakhond.

De omzetgroei van het bedrijf over de afgelopen jaren is indrukwekkend te noemen, van bijna 2 miljard euro in 2015 naar ruim 4 miljard in 2017, maar ook de verliezen zijn groot. In 2015 bleek dat er onder de streep een tekort stond van 230 miljoen euro, twee jaar later was dat opgelopen tot 1,2 miljard euro verlies.

Beurscommentator Jacob Schoenmaker zet de prognoses voor de prijs van Spotify op een rij: 

Topnieuws