'Omdenken'

Cruise-ondernemer vindt overleefmodus: 'In crisistijd moet je terug naar start'

19 november 2020 10:39 Aangepast: 23 november 2020 10:39
Ondernemer Faizal Siddiqui Beeld © Cruisereizen.nl

Je zou maar een cruisereizenbedrijf hebben in tijden van corona. De Rotterdamse ondernemer Faizal Siddiqui (38) ging dit jaar van een miljoenenomzet naar nul. "Nog steeds kan ik niets verkopen", zegt hij. Klagen doet hij niet. Wel ging hij 'terug naar start' en stampte nieuwe bedrijven uit de grond om samen met zijn team te overleven.

Het duurt nu al bijna een jaar, die coronacrisis. Eind vorig jaar kwamen de eerste alarmerende telefoontjes van gestrande cruisereizigers binnen. Niet veel later stortte de markt in, inclusief het bedrijf van Siddiqui.

"We zitten nu in november en we zijn nog steeds niet opgestart", zegt hij over zijn organisatie Cruisereizen.nl.

Killing

Hij noemt het killing, want behalve de algemene steunprogramma's van de overheid, valt er niet veel te halen voor reisbedrijven. "De overheid doet fantastisch werk, maar wij zijn geen KLM", aldus Siddiqui. Ook zijn boekingswebsite Spaonline.com had het slecht. En dus ging zijn jaaromzet van 17 miljoen euro naar zo goed als nul.

"We hebben veertig man in dienst, veel vaste kosten. Dan kom je voor de vraag te staan: hoe blijf je overleven?"

'Als het slecht weer is kan je niet vliegen'

Hij noemt het 'klote', maar een zondebok aanwijzen wil hij niet. "Ik kan boos worden op allerlei mensen, maar klagen is een directe weg naar stress", zegt Siddiqui. Beter focussen op wat wel kan. "Als het slecht weer is kan je niet vliegen, maar wel oefenen in een simulator, of theorie bijspijkeren."

Het roer moest om. Zou de wereld weer opengaan, dan moeten zijn bedrijven weer in volle vaart vooruit kunnen. Maar in de tussentijd moet hij zijn kosten dekken en zijn team bezighouden. "We hadden best wat vet op de botten", zegt Siddiqui. Maar dat is inmiddels verbrand.

"Kijk naar je eigen geschiedenis als ondernemer, want het is vaker misgegaan. Op dat moment zoek je naar oplossingen, kom je met nieuwe ideeën."

Champagnemoment

De omzet omhoog, de kosten omlaag is dan de regel. Alles ligt onder de loep. En er zijn veel ontslagen gevallen in de branche. Siddiqui zelf wist op wat tijdelijke contracten na, al zijn mensen te behouden, zegt hij.

"Weet je, ik had allang de boel kunnen verkopen. Maar in Rotterdam is het altijd lachen, gieren, brullen. Ik ben trots op mijn team."

En ondernemen is volgens hem volle bak gaan. Voor elke tien keer dat je de handdoek in de ring wil gooien, is er één champagnemoment. "De prijs die je wint, of die keer dat mijn moeder zei: ah, nu snap ik wat je doet", zegt Siddiqui. Maar wat doe je dan met zo'n crisis als deze? Terug naar start, zegt hij.

Opnieuw beginnen

"Kijk naar je eigen geschiedenis als ondernemer, want het is vaker misgegaan." Op dat moment zoek je naar oplossingen, kom je met nieuwe ideeën. Begin je zelfs helemaal opnieuw als het moet. "Cruisereizen verkopen nu niet. Punt." En dus moest er iets nieuws komen. Het liefst in meervoud.

Siddiqui ging de breedte in met zijn bestaande bedrijven, naast cruisereizen op zee is en nu ook een site voor riviercruises. En Spaonline ging zich naast gewone sauna's ook richten op kappers, beautysalons en privésauna's. "Een deel van mijn team heb ik gezet op het vinden van nieuwe partners voor onze platformen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winkel openen in coronatijd? Deze twee ondernemers wagen de sprong

Planningstool voor 3 cola

De ondernemer kwam ook met nieuwe bedrijfsplannen. Zo is Plannen.nl intussen al een aantal maanden online: een site waarop bedrijven hun contactmomenten met klanten kunnen plannen, inclusief coronacheck. Denk aan een keukenboer die bezichtigingen in zijn showroom plant. Of een rijschool met een drukke agenda.

Via een widget op de site zorgt Siddiqui voor die planning. "Het staat gelijk in je agenda en drie uur van te voren volgt een automatische gezondheidscontrole per sms."

Het is ook voor restaurants: "Ken je die QR-codes? Dat zijn wij", aldus de ondernemer die zegt nu enkele honderden bedrijven met zijn tool te helpen. "We verkopen het voor twee koffie en een gebakje,15 euro in de maand."

Inspelen op de tijd

Siddiqui zegt dat zijn ideeën voor bedrijven voortkomen uit zijn eigen pijn of frustraties. "Het moet inspelen op de huidige tijd", zegt hij. Beter en makkelijker communiceren met de klant dus.

Maar ook zijn scheiding bracht inspiratie, volgende maand lanceert Siddiqui een eerste versie van een app voor gescheiden ouders met jonge kinderen. Hiermee kunnen ze hun zorgtaken en kosten verdelen. Plannen, zonder dat er 'tig Whatsappjes en een berg miscommunicatie' aan te pas komen. "Communiceren zonder emotie", zegt hij.

Wc-brillen verkopen

Want steeds meer stellen gaan uit elkaar en corona zal het er niet beter op maken, weet Siddiqui. "Deze app moet voorkomen dat mijn dochter bij de bso staat, en niemand haar komt halen." Daarvoor betalen ouders dan 7,50 per maand. "Een mediator kost rustig 125 euro per uur."

Is het genoeg om de crisis te overleven? Ja en nee, zegt de ondernemer. "We maken er lang niet alles mee goed, maar we verlengen wel onze levensvatbaarheid." Siddiqui draait naar eigen zeggen uit de kosten door omdenken. "Als ik het kan, kan iedereen het", zegt hij.

"Ik zei al tegen mijn zakenpartner: als dit niet lukt, dan gaan we wc-brillen verkopen. Daar zit een prima marge op."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Willen mensen nog op een cruise? Schepen liggen nog altijd voor anker

Week van de Ondernemer

Week van de Ondernemer

Menig ondernemer kon dit jaar al zijn plannen overhoop gooien door de coronacrisis. Maar die crisis brengt niet alleen maar ellende. In deze Week van de Ondernemer op RTL Z willen wij inspireren en laten zien waar de kansen liggen. Hoe blijf je overeind als crisis na crisis je bedrijf treft, hoe blijf je succesvol en wat kunnen ondernemers van elkaar leren?

De Week van de Ondernemer is een samenwerking tussen RTL en DPG.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van