Van onze partner bol.com

‘Als duurzame ondernemer verkoop je een verhaal’

20 november 2020 05:54 Aangepast: 20 november 2020 11:25

Een webshop starten is op zichzelf al een uitdaging, maar dat geldt helemaal als je een nieuw duurzaam product in de markt wil zetten. Greet Goegebuer en haar echtgenoot durfden het aan met het vegan sneakermerk Komrads, gemaakt van appelleer en gerecycleerde materialen zoals rubber en petflessen. Hoe maak je een vliegende start?

Sneakers zijn de passie van Goegebuer en haar man Mark Vandevelde. Allebei hebben ze een achtergrond in marketing: zij was marketeer bij 2dehands.be, hij had een eigen reclamebureau en werkte als consultant.

Sustainable sneaker

“Zeven jaar geleden zocht mijn man een gekke sneaker voor een reclame-shoot”, vertelt Goegebuer. “Daaruit ontstond het plan om zelf een sneaker op de markt te brengen. Door onze puberende kinderen werden we met onze neus op de feiten gedrukt dat wij de generatie zijn die het klimaat in gevaar brengt. De fashion-industrie draagt hier in grote mate aan bij, met zijn sweatshops en slechts 10 procent recycling. Daarom zijn we twee jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van een sustainable sneaker.”

Intensieve zoektocht

Het ontwikkelen van de eigen Komrads-schoen was een intensieve zoektocht. “Samen met de Artevelde Hogeschool van Gent hebben we grondig marktonderzoek gedaan”, zegt Goegebuer. “Qua materialen kwamen we uit bij gerecycleerde rubber, katoen, petflessen en als meest innovatieve bestandsdeel appelleer. Met een crowdfund-actie haalden we binnen twee dagen het streefbedrag, dus wisten we dat er interesse was – en plek in de markt.”

Sustainable sneakers van Komrads Sustainable sneakers van Komrads

Duurzaam maar niet wollig

Marktverkenning en onderzoek zijn onmisbaar bij de lancering van een nieuw en zeker een innovatief product, benadrukt Goegebuer. “Aangezien we al een sneakermerk hadden, wisten we dat er onder consumenten veel discussie was over duurzaamheid. Het bestuderen van de markt leerde ons dat andere duurzame merken nogal wollig overkomen. Dat zijn wij anders gaan doen. Zo maak je een niche echt breder.”

Problemen oplossen

Goegebuer en haar man zegden ongeveer een jaar geleden allebei hun baan op om zich helemaal te richten op Komrads. “Spannend, maar je kunt een eigen bedrijf niet uitbouwen in de avonduren. Dit jaar wilden we echt full-force gaan knallen, maar de uitbraak van Covid-19 gooide flink roet in het eten. Ons oorspronkelijke businessplan stortte als een pudding in elkaar. Je moet dan niet gaan zitten kniezen. Ondernemer zijn betekent ook het oplossen van problemen.”

Ondernemen betekent ook problemen oplossen

Het echtpaar heeft deze periode aangegrepen om de hele business goed neer te zetten. “Niet alleen de eigen website uitpluizen, A/B-testen en de conversie-ratio optimaliseren, maar ook een netwerk van agenten opbouwen in heel Noord-Europa en andere samenwerkingen zoeken.”

Publiek met koopintentie

Belangrijk is de samenwerking met bol.com. “Dit platform is voor ons heel belangrijk”, aldus Goegebuer. “Marketingbudget is bedoeld om traffic te genereren, maar het voordeel van bol.com is dat die traffic er al is. Het publiek daar heeft al een koopintentie. Een jaar geleden zijn we dit partnership in België gaan inzetten, een half jaar later ook in Nederland. Sindsdien draagt het zo’n 10 procent bij aan onze omzet. We trekken er een ander publiek: niet actief op zoek naar duurzame sneakers, maar wel geïnteresseerd.”

Verhaal moet kloppen

De werkwijze van het Belgische ondernemersstel valt samen te vatten met het motto ‘Better done than perfect’. “Dat je soms iets moet aanpassen aan een nieuw product, vindt de consument prima zolang je maar open kaart speelt. Als ondernemer moet je geen product verkopen, maar een verhaal. Onze doelgroep is superkritisch, dus moet je verhaal kloppen. Greenwashing wordt direct afgestraft.”

We streven naar happy profit, elke ochtend kunnen we fier in de spiegel kijken

Wat ook van belang is: ben niet louter bezig met winstmaximalisatie. Goegebuer: “Wij streven naar ‘happy profit’, waarbij we naast het product zelf ook op andere vlakken duurzaam willen werken en leven. Dat maakt ons ook trots: elke ochtend kunnen we fier in de spiegel kijken.”

Benieuwd wat bol.com voor jouw onderneming kan betekenen? Hier lees je er alles over.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van