Vol gas

Winkel openen in coronatijd? Deze twee ondernemers wagen de sprong

17 november 2020 06:04 Aangepast: 17 november 2020 10:38
In de coronacrisis opende het Bakbijtje haar deuren. Beeld © Het Bakbijtje

Middenin de tweede coronagolf hebben Richard en Rialda Bosschieter een eigen bakwinkel geopend in Purmerend, het Bakbijtje. "In het ergste geval mislukt het en dan gaan we eervol ten onder."

Van een chocoladesmelter tot eetbare lijm en van discodip tot een kilo boekweitmeel. Bij het Bakbijtje kun je alles kopen dat je nodig hebt om zelf taarten en broden te bakken. De winkel is eind oktober open gegaan, twee weken nadat premier Mark Rutte aankondigde dat de coronaregels weer strenger werden.

Ondernemersfamilie

"Eigenlijk wilden we in mei al open, maar dat hebben we toen uitgesteld vanwege het uitbreken van het coronavirus", zegt Richard Bosschieter. Samen met zijn vrouw Rialda had hij al ruim een jaar een webshop in bakspullen. Een fysieke winkel was hun droom.

Door de tweede coronagolf liet het echtpaar zich niet meer tegenhouden. "We dachten: als we nu niet starten met de winkel, wanneer dan wel?", aldus Richard, die uit een ondernemersfamilie komt. Zijn vader heeft een groothandel in artikelen voor kinderdagverblijven.

Kleurstoffen en brood

De coronacrisis zorgde ook voor een onverwachte meevaller: mensen zijn massaal gaan bakken. De omzet van bakproducten in supermarkten is gestegen van 136 miljoen euro in de eerste 40 weken van 2019 naar 168 miljoen in de eerste 40 weken van 2020. Een omzetgroei van bijna 24 procent, blijkt uit cijfers van IRI Nederland.

Rialda en Richard merken ook dat de vraag sinds corona toeneemt. "Vooral de kleurstoffen gaan heel hard en alles om thuis brood te bakken ook", zegt Rialda, die voor het ondernemerschap administratief medewerker was bij een bouwmarkt.

Miniatuurvoorbeeld
Gevolgen

Gapend gat in winkelstraat dreigt door coronacrisis

Kostbare tijd

Toch blijft het openen van een fysieke winkel een uitdaging, weet Olaf Zwijnenburg, sectorspecialist bij Rabobank. "De klant kan online alles kopen. Hij moet een goed argument hebben om zijn kostbare tijd, moeite en geld te besteden aan een winkelbezoek."

Rialda Bosschieter denkt dat argument te kunnen geven. "We hadden al een webshop, maar mensen die bakken, willen de spullen graag in het echt zien. Dan pas zien ze goed hoe groot dat bakblik nou echt is. Of hoe die kleuren uitvallen." Dat kan nu bij het Bakbijtje, gevestigd in het winkelhart van Purmerend.

Gezamenlijk besluit

Juist die combinatie van een webshop en een fysieke winkel is het winnende model volgens Zwijnenburg. Klanten krijgen dan het beste van twee werelden. "Makkelijk online bestellen, maar ook ophalen of terugsturen in de winkel is mogelijk. Als er een probleem is, dan kunnen ze in de winkel terecht voor een oplossing, informatie of advies."

"Ondernemen is altijd een risico. De keuze om een winkel te beginnen hebben we samen genomen. We gaan nu vol gas en dan zien we het wel. In het ergste geval mislukt het en dan gaan we eervol ten onder", besluit Richard.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van