Van alle sectoren die getroffen zijn door de coronacrisis gaan die van entertainment, evenementen en congressen misschien wel door het diepste dal. Toch is deze uitzichtloze situatie voor ondernemer Maarten van der Vaart, directeur van ‘live communications’ bureau Tausch uit Schijndel, geen reden om bij de pakken neer te zitten.
Bij Tausch werken zo’n tachtig mensen. Tot in maart de covidpandemie uitbrak, verzorgden zij stands voor opdrachtgevers als Essent, Heineken en Facebook. Het bedrijf, 51 jaar geleden begonnen als leverancier van handgeschilderde reclameborden, ontwikkelde zich de afgelopen decennia tot een internationale speler met vestigingen in LA, München en Amsterdam. Naast standbouw voorziet Tausch kantoren, winkels en ‘experience omgevingen’ van het juiste interieur met bijpassende merkuitstraling.
Van der Vaart zette vijf slimme stappen om zijn bedrijf om te vormen tot een onderneming die ook in coronatijden relevant blijft.
1. Benut bestaande expertise
Van der Vaart zag de bui al heel vroeg hangen, toen contacten in Azië en Italië in februari de ene na de andere klus afzegden. “Om te overleven moesten we het over een andere boeg gooien.” Binnen Tausch leidde dat tot een moment van introspectie. Over welke expertise beschikt het bedrijf? En waar kun je die nog meer toepassen buiten de evenementenwereld? Voor deze tak werd het nieuwe merk Thuyn bedacht: tuinmeubelen en buitenkeukens van eikenhout. Aangezien heel Nederland de afgelopen zomervakantie in de achtertuin vierde, een schot in de roos. “We kregen driehonderd buitenkeukens in bestelling.”
2. Koester je vakmensen
Wat voor hem als een paal boven water stond is dat Tausch er alles aan moest doen om te voorkomen dat het bedrijf onherstelbare littekens opliep. Het behouden van de timmerfabriek, waar veel ambachtelijke kennis zit, was in dat licht essentieel. Van der Vaart: “Nieuwe mensen opleiden, kost je zo twee
3. Boor nieuwe markten aan
Bij Tausch wisten ze als snel dat de evenementenmarkt de komende tijd op slot zit. Dus verschoof de focus van de standbouw naar theaters en basisscholen. Samen met het Markant theater in Uden ontwikkelden ze een oplossing om zo veel mogelijk mensen corona proof in de zaal te laten zitten. “Hier konden we onze kennis van looproutes, aanduidingen en markeringen in de praktijk brengen.” Het leidde tot een ISO-gecertificeerde methode, de eerste in de wereld in zijn soort.
Kennis van hoe je mensen met 1,5 meter afstand een gebouw laat betreden en gebruiken, werd ook toegepast bij het corona verantwoord inrichten van een basisschool en de HKU in Utrecht. Naast het opnieuw inrichten van alle klaslokalen en de kantine, werden ook de looproutes onder de loep genomen. Van der Vaart: “Het lijkt allemaal heel erg op de klantreizen die we gewoonlijk ontwerpen. Maar dan toegepast in een andere omgeving.”
4. Verduurzaam en bespaar
Een deel van de teruglopende omzet heeft Tausch gecompenseerd door duurzamer te gaan werken. “We zijn begonnen met het inzichtelijk maken van de bespaarmogelijkheden in ons bedrijf.” Materiaal (zoals verf) dat overblijft bij de productie gaat nu naar goede doelen in de omgeving. Hout wordt aangeboden aan een biogascentrale. Ook is Tausch meer modulair gaan werken: dit heeft als voordeel dat er minder onderdelen worden weggegooid, het hergebruik toeneemt en de kosten dalen. Ook wordt er veel minder over de wereld gevlogen en rondgereden. Volgens Van der Vaart is de co2-uitstoot daarmee drastisch omlaag gebracht. ‘‘Of het hoog of laag was weet ik niet. We hebben geen vergelijkingsmateriaal. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat het getal omlaag moet.”
5. Sta in de startblokken (als je branche weer op gang komt)
Uiteraard hoopt Van der Vaart dat de evenementenbranche volgend jaar weer op gang komt. Niet alleen vanwege het voortbestaan van het bedrijf en de sector, maar ook omdat het samenkomen van mensen belangrijk is voor de sociale samenhang, om relaties te smeden en tot nieuwe ideeën te komen. “Als je elkaar echt in de ogen kijkt, heb je een heel ander contact dan via een schermpje.” Op het moment dat het weer kan, staan ze bij Tausch klaar om de oude stiel op te pakken. En dan kan deze periode achteraf gezien zelfs een blessing in disguise zijn gebleken, met nieuwe producten voor nieuwe klanten.
Benieuwd hoe jij met jouw onderneming op energie kunt besparen? Doe dan hier de EnergieFitScan van Essent.